Amnesia: The Dark Descent

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Chrullis Kille, 33 år

638 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 20:14
Chrullis Kille, 33 år

Spela på tv:n, surround system osv.. Shittin' my pants. :c

Potatismannen Kille, 32 år

597 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 20:25
Potatismannen Kille, 32 år


Nej. Faktum är att Amnesia efter ett tag blir väldigt enformigt. Det saknar variation och återanvänder i princip två monster genom hela, som tappar sitt skrämselvärde när man sett dem nog.[/i]

Fortfarande individuellt. Beror på vad man är rädd för, beror på hur mycket man lever sig in i det, beror på många saker.
Jag är rädd för spindlar. Hade jag varit nära dem tillräckligt mycket hade jag antagligen kommit över det. Dosen som krävs för att komma över en sådan sorts rädsla är INDIVIDUELL, det är också den man får av amnesia.

Nu kanske just DU inte blev rädd av spelet, men du kanske kan se min poäng?

/Potatismannen

Orks 37 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 20:33
Orks 37 år

Citat från FreakSymphony


Citat från Orks

Nej. Faktum är att Amnesia efter ett tag blir väldigt enformigt. Det saknar variation och återanvänder i princip två monster genom hela, som tappar sitt skrämselvärde när man sett dem nog.

Including the water beasties?


Den vandrande zombien, plus de osynliga sakerna i vattnet, ja.

Citat från Potatismannen


Nej. Faktum är att Amnesia efter ett tag blir väldigt enformigt. Det saknar variation och återanvänder i princip två monster genom hela, som tappar sitt skrämselvärde när man sett dem nog.

Fortfarande individuellt. Beror på vad man är rädd för, beror på hur mycket man lever sig in i det, beror på många saker.
Jag är rädd för spindlar. Hade jag varit nära dem tillräckligt mycket hade jag antagligen kommit över det. Dosen som krävs för att komma över en sådan sorts rädsla är INDIVIDUELL, det är också den man får av amnesia.

Nu kanske just DU inte blev rädd av spelet, men du kanske kan se min poäng?

/Potatismannen


Nej, det ändrar inte det faktum att det är lite variation i spelet. Jag hoppade till de första gångerna.

/Orks

Potatismannen Kille, 32 år

597 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 20:42
Potatismannen Kille, 32 år

Nej, det ändrar inte det faktum att det är lite variation i spelet. Jag hoppade till de första gångerna.

/Orks[/i]


Lite variation håller jag med om. Jag har dock ganska vild fantasi, och var dessutom hög när jag spelade det några gånger vilket stimulerade min fantasi.
Jag är inte något större fan av spelet själv, jag tyckte det var för enformigt, för lite som hände och för svag story. (jajaja, det låg lappar och skit överallt, men man brydde sig bara om hur man skulle klara sig undan monstret/monstrena).
Däremot tycker jag att spelet har en viss atmosfär, en viss känsla i sig och i allt i spelet som jag inte hittat i något annat spel. Det är den där lilla atmosfären, det där lilla spraket i min fantasi som fick mig att spela igenom hela. Blev besviken för att de inte kom på något lite annorlunda spelmoment dock.

Nu glider jag helt och hållet in på individuella åsikter här, men bevisligen blir många människor rädda av spelet, dvs det har en skrämselfaktor.
Att du inte förstår det innebär inte att det inte finns, hur enformigt spelet än är. Vissa gillar inte alkoholberusning, vilka gillar inte "nicco-kick", saker är individuellt. Alla små aspekter spelar in för att avgöra om du anser att spelet/upplevelsen är skrämmande/njutbart osv.

Tackar och bugar

/Potatismannen

Kenmaster Kille, 31 år

5 101 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 20:43
Kenmaster Kille, 31 år

Inte spelutvecklarnas fel att du inte läser lapparna ^. Jag gjorde det och då är det en väldigt bra story. Förutom de katastrofala sluten då.

Potatismannen Kille, 32 år

597 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 20:46
Potatismannen Kille, 32 år

Citat från Kenmaster


Inte spelutvecklarnas fel att du inte läser lapparna ^. Jag gjorde det och då är det en väldigt bra story. Förutom de katastrofala sluten då.

Jag "läste läpparna", jag tyckte bara att storyn inte direkt påverkade något. Jag vet inte, det kan ha varit jag som inte riktigt gillade upplägget helt enkelt, men jag "sögs" inte in i storyn, utan var mer fokuserad på vad som skulle hända härnäst och hur jag skulle lösa det. Tror jag missade 2-4 notes under spelets gång. Jag är för övrigt en människa som älskar att sätta mig in i storyn hos spel, men jag vet inte. Amnesia bet inte helt enkelt.

Och ja, sluten var verkligen antiklimax...

/Potatismannen

Kenmaster Kille, 31 år

5 101 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 20:49
Kenmaster Kille, 31 år

Jag kan hålla med om att det kanske inte är världens bästa koncept att lägga ut i stort sett hela storyn på en massa olika lappar som ser likadana ut med 500 rader svårbegriplig engelska, men utvecklarna ville inte ha såkallade cutscenes med storyn inbakad. Man ville undvika ett "level -> cutscene -> level -> cutscene" koncept som vi ser i många andra spel idag, mestadels för att man ville skapa en starkare känsla av att man inte bara spelar Daniel, man är Daniel.

Potatismannen Kille, 32 år

597 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 20:55
Potatismannen Kille, 32 år

Och det ger jag dem beröm för! Det är ett koncept som kan fungera otroligt bra om man lyckas med det (kolla på half-life, inte en enda cutscene, inte en enda riktig loadscreen där bilden tas ifrån karaktärens synfält).
Dock lyckades inte Frictional Games riktigt lika bra enligt mig. MEN jag tycker att det är riktigt bra att det finns spelutvecklare som försöker! Utan dem försvinner variationen och den originella energin i spel, något som börjat göra sig mer och mer märkbart.
Pengar är ju vad det handlar om, och pengar får man genom att sälja många spel. Inte nödvändigtvis göra ett originellt och involverande spel. Tyvärr.

/Potatismannen

Obscurus Kille, 31 år

507 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 21:12
Obscurus Kille, 31 år

Citat från Potatismannen


Och det ger jag dem beröm för! Det är ett koncept som kan fungera otroligt bra om man lyckas med det (kolla på half-life, inte en enda cutscene, inte en enda riktig loadscreen där bilden tas ifrån karaktärens synfält).
Dock lyckades inte Frictional Games riktigt lika bra enligt mig. MEN jag tycker att det är riktigt bra att det finns spelutvecklare som försöker! Utan dem försvinner variationen och den originella energin i spel, något som börjat göra sig mer och mer märkbart.
Pengar är ju vad det handlar om, och pengar får man genom att sälja många spel. Inte nödvändigtvis göra ett originellt och involverande spel. Tyvärr.

/Potatismannen


half-life för alltid <3

Orks 37 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 21:41
Orks 37 år

Citat från Potatismannen


Nej, det ändrar inte det faktum att det är lite variation i spelet. Jag hoppade till de första gångerna.

/Orks

Lite variation håller jag med om. Jag har dock ganska vild fantasi, och var dessutom hög när jag spelade det några gånger vilket stimulerade min fantasi.
Jag är inte något större fan av spelet själv, jag tyckte det var för enformigt, för lite som hände och för svag story. (jajaja, det låg lappar och skit överallt, men man brydde sig bara om hur man skulle klara sig undan monstret/monstrena).
Däremot tycker jag att spelet har en viss atmosfär, en viss känsla i sig och i allt i spelet som jag inte hittat i något annat spel. Det är den där lilla atmosfären, det där lilla spraket i min fantasi som fick mig att spela igenom hela. Blev besviken för att de inte kom på något lite annorlunda spelmoment dock.

Nu glider jag helt och hållet in på individuella åsikter här, men bevisligen blir många människor rädda av spelet, dvs det har en skrämselfaktor.
Att du inte förstår det innebär inte att det inte finns, hur enformigt spelet än är. Vissa gillar inte alkoholberusning, vilka gillar inte "nicco-kick", saker är individuellt. Alla små aspekter spelar in för att avgöra om du anser att spelet/upplevelsen är skrämmande/njutbart osv.

Tackar och bugar

/Potatismannen


Vi argumenterar olika frågor. Jag sa att spelet var enformigt, och du ber om ursäkt med att folk kanske gillar det. Du har ingen poäng alls.

Spelet var förjävla enformigt, och om du gillade det, be my guest.

Potatismannen Kille, 32 år

597 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 21:46
Potatismannen Kille, 32 år


Vi argumenterar olika frågor. Jag sa att spelet var enformigt, och du ber om ursäkt med att folk kanske gillar det. Du har ingen poäng alls.

Spelet var förjävla enformigt, och om du gillade det, be my guest.[/i]

Jag ber om ursäkt genom att säga att vissa människor gillar den känslan som upprepas, dvs de finner den inte enformig utan spännande.

/Potatismannen

Orks 37 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 21:52
Orks 37 år

Citat från Potatismannen



Vi argumenterar olika frågor. Jag sa att spelet var enformigt, och du ber om ursäkt med att folk kanske gillar det. Du har ingen poäng alls.

Spelet var förjävla enformigt, och om du gillade det, be my guest.

Jag ber om ursäkt genom att säga att vissa människor gillar den känslan som upprepas, dvs de finner den inte enformig utan spännande.

/Potatismannen


Mm, men jag förstår inte vad det har med saken att göra. Vissa kanske gillar att titta in i betongväggar dagarna i ända och se färg torka, men det gör det inte till vedertaget underhållande aktiviteter. Vissa kanske skräms av kattungar, men då räknas det som en fobi.

Upprepning i tex spelutveckling är endast rättfärdigat när det tjänar det AVSEDDA syftet, som utvecklarna hade i åtanke. Det hade definitivt varit i utvecklarnas bästa intresse att göra spelet mer omväxlande i längden, om de ville skapa en hållbar och genomgående mer engagerande spelupplevelse. Att dra ned på tillgångarna är generellt inte en rimlig metod för att sälja ett projekt.

Det är ganska meningslöst att ursäkta dålig utveckling med total subjektivitet.

Dan Kille, 33 år

463 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 21:58
Dan Kille, 33 år

Lirade igenom hela spelet med några polare för ett tag sen. Var dock bara jag som faktiskt spelade >;

Slutet sög kuk på riktigt, tyckte storyn var så spännande fram tills den punkten. Hatar när filmer/spel/whatever ska bli helt sci-fi i sista minuten, som att dom inte skrivit ett slut när dom började med det och inte kommit på nåt vettigt när det väl var dags att göra det. Om nån här har sett Knowing med Nicolas Cage vet de säkert vad jag menar.

Orks 37 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 22:00
Orks 37 år

Citat från Danu


Lirade igenom hela spelet med några polare för ett tag sen. Var dock bara jag som faktiskt spelade >;

Slutet sög kuk på riktigt, tyckte storyn var så spännande fram tills den punkten. Hatar när filmer/spel/whatever ska bli helt sci-fi i sista minuten, som att dom inte skrivit ett slut när dom började med det och inte kommit på nåt vettigt när det väl var dags att göra det. Om nån här har sett Knowing med Nicolas Cage vet de säkert vad jag menar.


Mmm.

Potatismannen Kille, 32 år

597 forumsinlägg

Skrivet:
13 april 2011 kl. 22:09
Potatismannen Kille, 32 år

Mm, men jag förstår inte vad det har med saken att göra. Vissa kanske gillar att titta in i betongväggar dagarna i ända och se färg torka, men det gör det inte till vedertaget underhållande aktiviteter. Vissa kanske skräms av kattungar, men då räknas det som en fobi.

Upprepning i tex spelutveckling är endast rättfärdigat när det tjänar det AVSEDDA syftet, som utvecklarna hade i åtanke. Det hade definitivt varit i utvecklarnas bästa intresse att göra spelet mer omväxlande i längden, om de ville skapa en hållbar och genomgående mer engagerande spelupplevelse. Att dra ned på tillgångarna är generellt inte en rimlig metod för att sälja ett projekt.

Det är ganska meningslöst att ursäkta dålig utveckling med total subjektivitet.[/i]
--


Ja, men nu tar du mitt exempel till överdrivna nivåer. Poängen är att om man har något som förmedlas, som publiken i fråga gillar, så är det ofta en fråga om att paketera in denna upplevelse och förmedla den så mycket som möjligt. Sen att sättet det har "paketerats" på är samma hela tiden är inte så väldigt önskvärt. (märk väl att jag själv upplevde spelet som enformigt under vissa delar)
Exempel: Bungie har själva gått ut och sagt att deras spelutvecklingsfilosofi när det gällde Halo var "skapa tio minuters intensivt spelande och upprepa det genom hela spelet". Med detta menar de såklart inte att det ska vara samma scenario hela tiden, utan att det ska vara samma... Känsla, samma "smak" eller atmosfär om man ska uttrycka det så.
Fortfarande, det handlar inte om att göra samma sak om och om igen som Frictonal Games tyvärr gjorde lite under utvecklingen av Amnesia.

Men den balansgången är svår, och bedömningen av var den där gränsen går för enformighet är individuell.
Så ja, du har rätt i att Frictonal Games hade tjänat på att göra en mer varierande spelupplevelse. Där håller jag med. Sen ska det tas i åtanke vilken budget spelet gjordes på, och hur de inte kan ha alltför stora ambitioner för spelet. De fick/får helt enkelt satsa på de moment de kan göra. Istället för att göra en massa olika spelmoment som alla är halvdana, gjorde de väldigt få som var välgjorda, vilket resulterar i en förlust i publik och förlust i variation.

Spelet är inte för alla helt enkelt. Spelet är inte gjort för att dra in stora mängder pengar som de flesta spelen är nuförtiden.

/Potatismannen


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet