Allmän diskussionstråd för gamers
Allmän diskussionstråd för gamers
Ett bra RPG spel låter dig som spelare göra val som har en påverkan i spelets värld, folket i världen och spelets slut. Ett bra RPG spel ska alltså likna en runda dungeons and dragons.
Men jag kan även se charmen i ett fastställt slut tillsammans med en fast karaktär, till exempel Witcher 3.
Men till och med under min genomgång av Witcher 3 så fanns det många tillfällen då jag önskade att jag hade kunnat skapa en egen karaktär för att leva i den världen för att sätta mina egna fotspår i den.
Men oavsett det så förblev Witcher 3 ett bra spel. Men ur mitt perspektiv så är det ett väldigt softcore RPG spel. Du får en premade karaktär och sedan flera val i spelet där du kan spela en snäll Geralt, eller en kallhjärtad Geralt.
Kvaliten på ett spel behövs nödvändigtvis inte uppoffras för att slänga in olika slut. Dark Souls och Bloodborne är bra exempel på detta, och faktumet att du hyllar Bloodborne och sedan kritiserar spel med flera slut varav inget är canon är top kek.
Jag kan såklart ha fel, men inget av sluten i Bloodborne är canon så vitt jag vet?
Båda parterna kan potentiellt vara lika bra som de kan vara dåliga. Men jag står fast vid att ett bra RPG spel ger dig möjligheten att ändra på den värld du sätts i och slutligen ge dig ett slut baserat på dina val.
I min erfarenhet så är ett bra slut ännu bättre när du har kämpat. Det är inget du ska få bara för att du tog dig igenom spelet. Då är det bara ett slut. Sen kan man självklart tycka att det är ett bra slut.
Citat från Invoker:
Citat från Godling:
Citat från Invoker:
Låter tyvärr bara som om RPG's eller rollspel i generalitet inte är din grej tbh. Jag har svårt för kampanjer där du ska bygga dina egna karaktärer som enbart har ett slut eller väldigt få val, det är ju som att du hade spelat dnd fast din GM/DM skulle bestämma allt din karaktär gör. Visst, du kastat tärningen. Men mycket mer än det styr du inte. Bombastiska slut är inget såvida resan inte har rikligt med innehåll och val, som helst påverkar detta slut.
Låter tyvärr bara som om du inte kan acceptera att det finns olika typer av RPGs för olika smaker tbh.
Du får gärna ha svårt för RPGs med fasta karaktärer och rak story. Ett fint gäng miljoner andra älskar det.
Ingen kallar t.ex Far Cry för ett RPG enbart för det finns en XP ruta. Stor skillnad på RPG och spel som har RPG element. Det är ju inte direkt en smaksak.
Okej, men om det är rak story och fasta karaktärer. Hur är det ett rollspel? Du får ju inte bygga din egna karaktär, eller styra upplevelsen mer än den skrivna banan. Hela vitsen med ett rollspel fallerar ju sekunden du själv inte kan på något vis påverka din karaktärs öde eller spelets utkomst mer än att gå igenom den utsagda gången. Som flitig rollspelare som har hållt på med denna dynga sedan 2007 är jag genuint intresserad utav din tankegång. Hoppas du inte blir triggerd som vanligt och ger mig ett svar för en gångs skull.
Även jag undrar dock, vad skulle du sätta för genre på:
Final fantasy
Elders scrolls serien
Witcher
Förutom sidequests så är de rätt linjära, du spelar en specifik kraktär och de har väldigt begränsade slut.
Borde inte var RPG enligt dig.
Förutom att Witcher kan du väl göra val under storyn? Iof så menade jag inte att rata på spel som inte har olika endings, men menade RPGs som påstår att dom är RPGs trots att dom inte ger dig något val. Något rollspelande.
Typ som Elder Scrolls eller Bethesda's Fallout 3 och Fallout 4.
Skyrim är knappt ett RPG enligt mig. Ägde aldrig ett PS2 på tiden man körde Final Fantasy och har mött för många (imo) bättre spel för att kunna lockas. Typ Dwarf Fortress. Men Final Fantasy är väl ändå ett JRPG?
Genrer är komplicerade.
Men till Godling: Ett fint gäng miljoner gillar ju Farmville och Candy Crush också. Men det finns självklart olika sorters genrer inom en genre. Strategi har ju TBS, Grand, RTS t.ex.
what's this about witcher 3 och att ha ett linjärt/fastställt slut?
det är 3 st main endings med cirka 300 variationer
Citat från Invoker:
Ingen kallar t.ex Far Cry för ett RPG enbart för det finns en XP ruta. Stor skillnad på RPG och spel som har RPG element. Det är ju inte direkt en smaksak.
Okej, men om det är rak story och fasta karaktärer. Hur är det ett rollspel? Du får ju inte bygga din egna karaktär, eller styra upplevelsen mer än den skrivna banan. Hela vitsen med ett rollspel fallerar ju sekunden du själv inte kan på något vis påverka din karaktärs öde eller spelets utkomst mer än att gå igenom den utsagda gången. Som flitig rollspelare som har hållt på med denna dynga sedan 2007 är jag genuint intresserad utav din tankegång. Hoppas du inte blir triggerd som vanligt och ger mig ett svar för en gångs skull.
Wikipedia har ibland såna klockrena härliga formuleringar på allmänt erkänd konsensus att copypastea när man fan bara inte orkar med absurda samtal, haha. Varsågod!:
"A role-playing game (sometimes spelled roleplaying game[1][2] and abbreviated to RPG) is a game in which players assume the roles of characters in a fictional setting. Players take responsibility for acting out these roles within a narrative, either through literal acting or through a process of structured decision-making or character development.[3] Actions taken within many games succeed or fail according to a formal system of rules and guidelines."
"Several varieties of RPG also exist in electronic media, such as multi-player text-based MUDs and their graphics-based successors, massively multiplayer online role-playing games (MMORPGs). Role-playing games also include single-player role-playing video games in which players control a character or team who undertake quests, and may include capabilities that advance using statistical mechanics."
https://en.wikipedia.org/wiki/Role-playing_game
ROLE.
PLAYING.
GAME.
SEVERAL.
VARIETIES.
Jättekul för dig att du inte tycker att Final Fantasy m.fl klassiskt omtalade RPGs är RPGs. Fortsätt tyck så. Du kan t.o.m starta en petition för världen att ändra denna konsensus och sluta tala om såna RPGs som RPGs. Kör hårt och lycka till x1000. Godagens!
https://www.change.org/start-a-petition
what påstår folk på riktigt att d ska behöva finnas flera slut för att kallas rpg? Hahahaha wat
Generation free roaming I shit u not
Citat från Cyborg:
what's this about witcher 3 och att ha ett linjärt/fastställt slut?
det är 3 st main endings med cirka 300 variationer
Just det.
Jag glömde bort det totalt.
Dags att spela Witcher igen!
Citat från Godling:
vart är dialogvalen i final fantasy
just det dom finns inte haha
JRPGs är bara pseudo-RPGs enligt alla med atleast half a brain
Citat från Godling:
Citat från Invoker:
Ingen kallar t.ex Far Cry för ett RPG enbart för det finns en XP ruta. Stor skillnad på RPG och spel som har RPG element. Det är ju inte direkt en smaksak.
Okej, men om det är rak story och fasta karaktärer. Hur är det ett rollspel? Du får ju inte bygga din egna karaktär, eller styra upplevelsen mer än den skrivna banan. Hela vitsen med ett rollspel fallerar ju sekunden du själv inte kan på något vis påverka din karaktärs öde eller spelets utkomst mer än att gå igenom den utsagda gången. Som flitig rollspelare som har hållt på med denna dynga sedan 2007 är jag genuint intresserad utav din tankegång. Hoppas du inte blir triggerd som vanligt och ger mig ett svar för en gångs skull.
Wikipedia har ibland såna klockrena härliga formuleringar på allmänt erkänd konsensus att copypastea när man fan bara inte orkar med absurda samtal, haha. Varsågod!:
"A role-playing game (sometimes spelled roleplaying game[1][2] and abbreviated to RPG) is a game in which players assume the roles of characters in a fictional setting. Players take responsibility for acting out these roles within a narrative, either through literal acting or through a process of structured decision-making or character development.[3] Actions taken within many games succeed or fail according to a formal system of rules and guidelines."
"Several varieties of RPG also exist in electronic media, such as multi-player text-based MUDs and their graphics-based successors, massively multiplayer online role-playing games (MMORPGs). Role-playing games also include single-player role-playing video games in which players control a character or team who undertake quests, and may include capabilities that advance using statistical mechanics."
https://en.wikipedia.org/wiki/Role-playing_game
ROLE.
PLAYING.
GAME.
SEVERAL.
VARIETIES.
Jättekul för dig att du inte tycker att Final Fantasy m.fl klassiskt omtalade RPGs är RPGs. Fortsätt tyck så. Du kan t.o.m starta en petition för världen att ändra denna konsensus och sluta tala om såna RPGs som RPGs. Kör hårt och lycka till x1000. Godagens!
https://www.change.org/start-a-petition
Vart är det allmänt erkänt att ett spel utan karaktärsbyggnader, egna val samt linjär story utan alternativ är en variant av RPG? Trots allt var det jag frågade: "Okej, men om det är rak story och fasta karaktärer. Hur är det ett rollspel? Du får ju inte bygga din egna karaktär, eller styra upplevelsen mer än den skrivna banan. Hela vitsen med ett rollspel fallerar ju sekunden du själv inte kan på något vis påverka din karaktärs öde eller spelets utkomst mer än att gå igenom den utsagda gången."
Jag menar, definitionen utav RPG, precis som du länkade är: "A role-playing game (sometimes spelled roleplaying game[1][2] and abbreviated to RPG) is a game in which players assume the roles of characters in a fictional setting. Players take responsibility for acting out these roles within a narrative, either through literal acting or through a process of structured decision-making or character development.[3] Actions taken within many games succeed or fail according to a formal system of rules and guidelines." vilket är det jag påpekade, saknas.
Som sagt. Då var min fråga, hur är det spelet i sådana fall ett RPG? Det finns spel som myntas som RPG, även då dessa inte innehåller mer än RPG element vilket inte innebär att det är ett RPG, utan att det har RPG inslag. Med tankesättet du använder, så kan RPG titeln myntas till titlar som inte ens säljs, ses eller är RPG'n. Kommer ignorera din spydiga kommentar, blir du triggrad utav en helt normal, sansad och riktad fråga i en diskussion kanske du inte bör hänga på ett forum.
Den här invokersnubben alltså. Himlar så hårt att jag får huvudvärk.
"structured decision-making or character development". Jaaa, hur finns inte det i t.ex JRPGs när man bygger karaktärsförmågor på alla möjliga helvetiskt avancerade sätt, inventerar och hanterar utrustning med partymembers för att lyckas i quests osv? Och i själva grunden ANTAR man roller, sure som fan färdiga roller, men det är ändå 'ROLE PLAYING' när man lever sig in i dessa roller och att storyn är linjär med ett fast slut ändrar inte mirakulöst på det.
Man ba huuuuur tänker killen. "NEJ! NEJ DET KAN INTE KALLAS RPG OCH ALLA INKLUSIVE SPELPRESSEN HAR I ALLA TIDER KATEGORISERAT TUSENTALS SPEL FEL. DU MÅSTE HA KONTROLL ÖVER ALLT I STORYN." Haha vafan i hela yxskaftet. Skallen sprängs ju.
Du har två val nu, Invoker. Fortsätt tjafsa med Nakwa eller Heaton som också ställer sig frågande till det här dravlet, de kanske är mer sugna på att argumentera emot sånt här nonsens. Eller starta din petition "SPEL UTAN FLERA SLUT SKA INTE FÅ KALLAS RPG DÄRMED BASTA". Du verkar ju helt desperat för att få den fantasin bekräftad och förverkligad, ungefär som att det skulle spela nån jäkla roll whatsoever.
Tjing tjing snubben, nu ska jag sova jättegott.
Mvh super-duper-ultra-mega-triggrad ;-)
haha asså birdo från super mario 2 på nintendo entertainment system är hen bög eller inte har inte riktigt fattat den riktigt
Varför måste du alltid starta bråk när en diskussion förs, Godling? Ist för att hoppa på Invoker och alla när du blir arg och dra till härskartekniker. förklara för oss vad du tycker bara, det är inte svårt :)
Och för att sätta upp ett sidotopic: Jag vill ha ett B&W3 :( ge mig mitt tjocka onda samvete och skäggiga goda hippie samvete. (Fast RIP lionhead)
my face when någon inte har samma åsikter inom gaming som jag
Citat från Godling:
Bild: https://media.giphy.com/media/PprHjp7DCw4BW/giphy.gif
Den här invokersnubben alltså. Himlar så hårt att jag får huvudvärk.
"structured decision-making or character development". Jaaa, hur finns inte det i t.ex JRPGs när man bygger karaktärsförmågor på alla möjliga helvetiskt avancerade sätt, inventerar och hanterar utrustning med partymembers för att lyckas i quests osv? Och i själva grunden ANTAR man roller, sure som fan färdiga roller, men det är ändå 'ROLE PLAYING' när man lever sig in i dessa roller och att storyn är linjär med ett fast slut ändrar inte mirakulöst på det.
Man ba huuuuur tänker killen. "NEJ! NEJ DET KAN INTE KALLAS RPG OCH ALLA INKLUSIVE SPELPRESSEN HAR I ALLA TIDER KATEGORISERAT TUSENTALS SPEL FEL. DU MÅSTE HA KONTROLL ÖVER ALLT I STORYN." Haha vafan i hela yxskaftet. Skallen sprängs ju.
Du har två val nu, Invoker. Fortsätt tjafsa med Nakwa eller Heaton som också ställer sig frågande till det här dravlet, de kanske är mer sugna på att argumentera emot sånt här nonsens. Eller starta din petition "SPEL UTAN FLERA SLUT SKA INTE FÅ KALLAS RPG DÄRMED BASTA". Du verkar ju helt desperat för att få den fantasin bekräftad och förverkligad, ungefär som att det skulle spela nån jäkla roll whatsoever.
Tjing tjing snubben, nu ska jag sova jättegott.
Mvh super-duper-ultra-mega-triggrad ;-)
Ingen aning varför du lägger ord i munnen på mig och sedan försöker försvara JRPG's ifrån tomma intet, men eftersom du inte vill ta diskussionen så struntar vi väl i det då. Skönt att du tar det såpass vuxet, natti!
Men herregud... Försök att hålla en god ton i den här tråden och diskutera på en sansad nivå, tack.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet