Allmän diskussionstråd för gamers
Allmän diskussionstråd för gamers
Citat från Smaks:
en sak jag tänkt på .. hur/varför tjänar alla dessa konsoll spels bolag så förbenat mycket pengar?
jag har gjort matematiken i huvudet flertalet gånger och det finns egentligen väldigt få anledningar att köpa en tvspels konsoll istället för att köpa en bra dator eller uppgradera den burken du har ..
visst det finns några enstaka exklusiva spel men att punga ut ett par tusenlappar enbart för ett tvspel känns väl lite .. tja, jag vet inte haha ..
att vi lever i ett samhälle där FPS-spelen dessutom regerar haha .. kul att klonka runt med "joysticken" på kontrollen i spel som är designade för att spelas med mus ..
Det enda fallet jag kan se någon form av rimlighet i att köpa en tvspels konsoll är väl ifall du har barn och köper nintendos konsoller till dom eftersom de flesta spelen faktiskt är exklusiva där och lämpar sig bra till barn ..
vad tycker ni?
Förbered dig på en shitstorm med G-kraft i!
Citat från Smaks:
en sak jag tänkt på .. hur/varför tjänar alla dessa konsoll spels bolag så förbenat mycket pengar?
jag har gjort matematiken i huvudet flertalet gånger och det finns egentligen väldigt få anledningar att köpa en tvspels konsoll istället för att köpa en bra dator eller uppgradera den burken du har ..
visst det finns några enstaka exklusiva spel men att punga ut ett par tusenlappar enbart för ett tvspel känns väl lite .. tja, jag vet inte haha ..
att vi lever i ett samhälle där FPS-spelen dessutom regerar haha .. kul att klonka runt med "joysticken" på kontrollen i spel som är designade för att spelas med mus ..
Det enda fallet jag kan se någon form av rimlighet i att köpa en tvspels konsoll är väl ifall du har barn och köper nintendos konsoller till dom eftersom de flesta spelen faktiskt är exklusiva där och lämpar sig bra till barn ..
vad tycker ni?
Konsoll brukar ha mer barn, och bättre stöd för att få dem att gråta genom voice chat.
Sjukt valid anledning att skaffa en.
Citat från Nakwa:
Jag är osugen på att spela om ett spel massvis gånger, men har varit väl intresserad utav Nier:Automata ett bra tag.
Hur viktigt skulle du säga det är att spela om spelet för dess 5 "main endings"?
Lite av en deal breaker för mig :)[/i]
-
Det är väldigt viktigt! Och jag förstår hur du tänker, men låt mig stoppa dig där.
Du spelar igenom samma story 2 gånger ur två personers perspektiv. När du går in på din tredje new game+ så öppnas spelet med en ny story som get dig tillgång till 3 slut, varav 1 av dem är det sanna slutet för hela spelet.
Alltså, det är inte samma sak om och om igen.
Sen kan jag lova dig att den tredje rundan är värt all din tid.
Citat från Markiplier:
YouTube var ju 99% Undertale då det släpptes. Tror du hade lite tunnelseende :P
Jag vet att Undertale blev sjukt stort, vad jag menade var i jämförelse med hur många som faktiskt spelade det så var det grymt mycket mer som inte gjorde det!
Men i efterhand så kan jag hålla med om att det var en korkad liknelse! )):
(Epictryhard.jpg)
Jag gillar inte flera slut i spel. Det ska finnas ett som helt och hållet anses vara canon,
då är det rimligt att det läggs ner mer krut i den produktionen också.
Har du inget bra att säga så säg ingenting alls ..
Citat från Godling:
Jag gillar inte flera slut i spel. Det ska finnas ett som helt och hållet anses vara canon,
då är det rimligt att det läggs ner mer krut i den produktionen också.
Jag håller inte med. Jag gillar flera slut i spel. Det SKA finnsa flera i ett RPG, annars är det inte ett RPG, då du inte har val som påverkar storyn.
Brukar ofta bli ett mer kreativt spel och inte stelt och kallt, tråkigt.
Därmed så brukar det bildas en sorts canon i såna spel som faktiskt ger dig val, typ som att Revan i KOTOR är en kvinna även ifall du valde att spela som en man i ettan.
Håller med om att flertalet slut nästan är obligatoriskt för RPG:s idag. Skulle kännas så otroligt platt och statiskt annars.
Citat från Markiplier:
Jag håller inte med. Jag gillar flera slut i spel. Det SKA finnsa flera i ett RPG, annars är det inte ett RPG, då du inte har val som påverkar storyn.
Brukar ofta bli ett mer kreativt spel och inte stelt och kallt, tråkigt.
Därmed så brukar det bildas en sorts canon i såna spel som faktiskt ger dig val, typ som att Revan i KOTOR är en kvinna även ifall du valde att spela som en man i ettan.
Så alla tusentals RPGn genom tiderna inklusive JRPGn utan flera slut är inte RPGn? Hahaha.. "ok". Jag kan se det subjektiva perspektivet i det här men det funkar inte så bra med spelare som växt upp med grymt skrivna, någorlunda linjära storys som är värdiga ett fokuserat, pampigt slut som budgeten koncentrerats i. Det brukar alltid vara den typ av slut som går in för att belöna spelaren. Jag har nog aldrig sett ett "multislut" som känns tillfredsställande som ett cementerat slut kan kännas. Sen tycker jag alltid det är störigt som fan att spela ett spel i 50 eller 100-tals timmar och råka få det 'dåliga' slutet eller något annat kvasislut med dalande kvalitet. Inte min grej helt enkelt.
Citat från Godling:
Citat från Markiplier:
Jag håller inte med. Jag gillar flera slut i spel. Det SKA finnsa flera i ett RPG, annars är det inte ett RPG, då du inte har val som påverkar storyn.
Brukar ofta bli ett mer kreativt spel och inte stelt och kallt, tråkigt.
Därmed så brukar det bildas en sorts canon i såna spel som faktiskt ger dig val, typ som att Revan i KOTOR är en kvinna även ifall du valde att spela som en man i ettan.
Så alla tusentals RPGn genom tiderna inklusive JRPGn utan flera slut är inte RPGn? Hahaha.. "ok". Jag kan se det subjektiva perspektivet i det här men det funkar inte så bra med spelare som växt upp med grymt skrivna, någorlunda linjära storys som är värdiga ett fokuserat, pampigt slut som budgeten koncentrerats i. Det brukar alltid vara den typ av slut som går in för att belöna spelaren. Jag har nog aldrig sett ett "multislut" som känns tillfredsställande som ett cementerat slut kan kännas. Sen tycker jag alltid det är störigt som fan att spela ett spel i 50 eller 100-tals timmar och råka få det 'dåliga' slutet eller något annat kvasislut med dalande kvalitet. Inte min grej helt enkelt.
Låter tyvärr bara som om RPG's eller rollspel i generalitet inte är din grej tbh. Jag har svårt för kampanjer där du ska bygga dina egna karaktärer som enbart har ett slut eller väldigt få val, det är ju som att du hade spelat dnd fast din GM/DM skulle bestämma allt din karaktär gör. Visst, du kastat tärningen. Men mycket mer än det styr du inte. Bombastiska slut är inget såvida resan inte har rikligt med innehåll och val, som helst påverkar detta slut.
Flera slut kan utföras bra (ex ME2), men de flesta är bara "du har inte utfört nog många achievements, gå och grinda saker du ej vill göra för att få se det 'riktiga slutet'".
Nier:Automata låter bättre än förväntat med beskrivningen, att se från andra personers perspektiv blir inte helt som att grinda samma skit igen.
Att nästan samtliga spel senaste 10 åren har gått ut på hjärnlöst grindande har gjort mig allergisk mot detta, och det slutar med att jag plöjer igenom samtliga spel (mainstory snabbaste vägen) istället för att njuta utav dem.
Flesta spelen utnyttjar beroende-stimulerande aspekter istället för att lägga till substans.
Känner att jag behöver en detox-period för att kunna njuta av sådana spel igen.
Men Nier:Automata ser riktigt bra ut så det kan verlkigen förtjäna en chans.
Hur har me2 olika slut ända skillnaden är ju hur många som dör løl.
Citat från Invoker:
Låter tyvärr bara som om RPG's eller rollspel i generalitet inte är din grej tbh. Jag har svårt för kampanjer där du ska bygga dina egna karaktärer som enbart har ett slut eller väldigt få val, det är ju som att du hade spelat dnd fast din GM/DM skulle bestämma allt din karaktär gör. Visst, du kastat tärningen. Men mycket mer än det styr du inte. Bombastiska slut är inget såvida resan inte har rikligt med innehåll och val, som helst påverkar detta slut.
Låter tyvärr bara som om du inte kan acceptera att det finns olika typer av RPGs för olika smaker tbh.
Du får gärna ha svårt för RPGs med fasta karaktärer och rak story. Ett fint gäng miljoner andra älskar det.
Citat från Godling:
Citat från Invoker:
Låter tyvärr bara som om RPG's eller rollspel i generalitet inte är din grej tbh. Jag har svårt för kampanjer där du ska bygga dina egna karaktärer som enbart har ett slut eller väldigt få val, det är ju som att du hade spelat dnd fast din GM/DM skulle bestämma allt din karaktär gör. Visst, du kastat tärningen. Men mycket mer än det styr du inte. Bombastiska slut är inget såvida resan inte har rikligt med innehåll och val, som helst påverkar detta slut.
Låter tyvärr bara som om du inte kan acceptera att det finns olika typer av RPGs för olika smaker tbh.
Du får gärna ha svårt för RPGs med fasta karaktärer och rak story. Ett fint gäng miljoner andra älskar det.
Ingen kallar t.ex Far Cry för ett RPG enbart för det finns en XP ruta. Stor skillnad på RPG och spel som har RPG element. Det är ju inte direkt en smaksak.
Okej, men om det är rak story och fasta karaktärer. Hur är det ett rollspel? Du får ju inte bygga din egna karaktär, eller styra upplevelsen mer än den skrivna banan. Hela vitsen med ett rollspel fallerar ju sekunden du själv inte kan på något vis påverka din karaktärs öde eller spelets utkomst mer än att gå igenom den utsagda gången. Som flitig rollspelare som har hållt på med denna dynga sedan 2007 är jag genuint intresserad utav din tankegång. Hoppas du inte blir triggerd som vanligt och ger mig ett svar för en gångs skull.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet