Allmän diskussionstråd för gamers
Citat från ErikSchwartz
Jag tankade demot till Heavy Rain till min PS3:a när jag köpte den.
It didn't agree with me, speciellt eftersom sättet dom hade utformat kontrollerna fick mig att vilja lägga ifrån mig dosan varje gång jag skulle gå någonstans.
Att utforma ett spel helt kring QTE's är för mig helt oförståeligt.
Det är en sak om det är i stil med Farenheit (vilket jag skulle vilja kalla den spirituella föregångaren till Heavy Rain) där man styr karaktären precis som i vilket TPS som helst och QTE's utnyttjas vid fighter och när man ska interagera med omgivningen.
Men när man i princip måste driva hela storyn framåt med QTE's så känns det som att det lika gärna kan ha varit en film.
Mina åsikter är såklart byggda på den korta demoupplevelsen, så om spelet ändrar sig substantiellt senare så kan det säkert påverka min åsikt.
det har tyvärr väldigt mycket QTE'e
Citat från Cyan
jag tycker att Heavy Rain är bra för det finns 6439197 olika endings
Kommer ju även ett nytt spel snart med samma skapare.
Beyond: Two Souls
Spelet är uppbyggt kring QTE's ja, och det förändras inte. Dock fungerar det, till skillnad från många andra spel - misslyckas man är det inte "pang, död, retry", utan även det har en inverkan på storyn (även om det ofta bara är en väldigt liten inverkan).
men The Taxidermist är så dåligt att jag vill gräva ner mig någonstans :(
Citat från TheRagingSwed
Beyond: Two Souls
Det spelet verkar dock intressant, så jag hoppas att dom skippar alla QTE's och kör på mer ordentligt TPS-stuk!
På tal om annat så måste jag säga att Hitman-spelen är awesome, men jag klarar sällan av att spela dom längre än 1-2 timmar i sträck pga all jävla replay som man måste göra!
Tillslut brukar jag oftast ta till taktiken att mörda alla fiender på banan och undersöka den grundligt så att jag vet hur jag ska gå tillväga när den är fylld med fiender.
Citat från TheRagingSwed
är tyvärr så med dom flesta story drivna spel som t.ex Heavy rain , Alan wake, Tomb Raider, dom tappar sin replayability redan efter första gången.
Skillnaden är att Heavy Rain är 100% story-drivet om man inte tar hänsyn till QTE som bara är där för att ge en uns gameplay, och hela storyn bygger på "vem är mördaren?".
Alan Wake och Tomb Raider har en hel del gameplay att bjuda på i jämförelse. Jag snurrar gärna igång TR för lite bow-satisfaction, men jag tänker inte "Åh, fan vad sugen jag blev på att trycka in olika knappsekvenser fort!".
I hate this shit:
"Then I approach the lighthouse. There is a note on the wall, and a prompt to knock on the door. I look to the left. It seems like there is a path around the lighthouse. I decide to see if maybe there are any coins waiting to be found.
I beg you, game, please do not reward me for not doing the right thing and for doing the silly thing of playing the game instead of behaving like I am in a different world.
But the game has no mercy. The coins smile at me.
I feel doomed, because I know what it means. We all do. It means that from now on my gamer OCD will tell me to go left whenever its obvious I should go right. It means that instead of focusing on the experience, I will always be hugging walls and checking behind every corner. Because there will be shiny coins to find. Coins that are worthless, apparently, because they everywhere. Like at the end of a corridor, in a barrel. But if these coins are so worthless, why can I actually buy stuff with them?"
Läs vidare:
http://www.theastronauts.com/2013/03/game-openings-are-important-or-the-first-180-seconds-of-bioshock-infinite/
Citat från ErikSchwartz
Citat från Pansartax
Jag är väl old-school då, tar roligt/bra gameplay över bra story alla dagar i veckan, antagligen därför jag inte blev särskilt impad av Last of Us
Haha tyckte också att Last of Us verkligen sög när det gällde gameplay. Repetitivt, förutsägbart och hemska "pussel" som bara slängts in för att det tydligen blir mer intressant om man måste leta upp en låda i mitten av varje nivå.
Tanken som de bygger kring i texterna jag länkade är väl i grund och botten att integrera gameplay och story-elementet sömlöst.
Är inte alls bra på att förklara det eftersom jag inte är på långa vägar lika begåvad som dom flesta inom detta.
Anyhow så håller FG på att utveckla ett FPS som tydligen ska bygga på många av deras idéer kring detta (inte amnesia).
<--FG fanboi
Citat från TheRagingSwed
Citat från Cyan
jag tycker att Heavy Rain är bra för det finns 6439197 olika endings
22 st finns det :D älskar spelet btw.
Paper's Please har nästan lika många!
Citat från Weeaboo
Syndicate har en bra story imo
Kommer väl pröva det någon gång då jag älskade Syndicate Wars, men blev väldigt äcklad av det när jag såg alla Call of Duty-poängsaker som hoppade upp ovanför folk du sköt när det visades en trailer på spelet. Sedan så har det ju fått ett ljummet betyg av de flesta kritiker. Men någon gång när jag är uttråkad lär jag väl pröva det.
Citat från intake
http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc/180730-saints_row_iv-super_dangerous_wad_wad_edition
Ni kan ju alltid förhandsboka Saints Row IV.
Det är för likt Saints Row The Third för att det ska vara värt summan det ligger på nu + jag har redan spenderat pengar på bra spel den här månaden, som Papers, Please och Total War: ROME II.
Citat från COP_killer_1337x
Bästa indie-spel atm??????
Vill spela ett simpelt bra spel med söt grafik, plz halp
Som sagt ovan, Papers, Please.
Okej nu räcker det med posts här, ska trafikera tråden mer i fortsättningen :(
Citat från Hiigara
Citat från intake
http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc/180730-saints_row_iv-super_dangerous_wad_wad_edition
Ni kan ju alltid förhandsboka Saints Row IV.
Det är för likt Saints Row The Third för att det ska vara värt summan det ligger på nu + jag har redan spenderat pengar på bra spel den här månaden, som Papers, Please och Total War: ROME II.
Äh, sluta vara så kinkig nu. 6½-miljon är ju inte någon speciellt farlig summa.
Citat från TheRiktigaJesus
Citat från Hiigara
Citat från intake
http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc/180730-saints_row_iv-super_dangerous_wad_wad_edition
Ni kan ju alltid förhandsboka Saints Row IV.
Det är för likt Saints Row The Third för att det ska vara värt summan det ligger på nu + jag har redan spenderat pengar på bra spel den här månaden, som Papers, Please och Total War: ROME II.
Äh, sluta vara så kinkig nu. 6½-miljon är ju inte någon speciellt farlig summa.
Haha jag öppnade inte ens länken :( Det är ju mer illa än den gången Länstrafiken i Örebro skrev på deras hemsida att en tre-timmarsbiljett kostar 2000 kr
Citat från Hiigara
Citat från TheRiktigaJesus
Citat från Hiigara
Citat från intake
http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc/180730-saints_row_iv-super_dangerous_wad_wad_edition
Ni kan ju alltid förhandsboka Saints Row IV.
Det är för likt Saints Row The Third för att det ska vara värt summan det ligger på nu + jag har redan spenderat pengar på bra spel den här månaden, som Papers, Please och Total War: ROME II.
Äh, sluta vara så kinkig nu. 6½-miljon är ju inte någon speciellt farlig summa.
Haha jag öppnade inte ens länken :( Det är ju mer illa än den gången Länstrafiken i Örebro skrev på deras hemsida att en tre-timmarsbiljett kostar 2000 kr
Dock så är det där den riktiga summan på Super Dangerous Wad Wad Edition!
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet