Allmän diskussionstråd för gamers
Yeah, don't pat my back plox.
Citat från TheMuffinMan
This, speciellt eftersom det var menat som ett experiment.
Frictional Games har en fantastisk blogg om man är intresserad av lite tankar kring hur spel är uppbyggda och varför så många misslyckas totalt med att förmedla en bra story/upplevelse.
http://frictionalgames.blogspot.se/
Väldigt intressant text!
Håller fullständigt med om deras [Fick brainfreeze och glömde bort om texten var skriven på svenska eller engelska.] dekonstruktion av The Last of Us.
Tycker också att det spelet har tagit den nuvarande formen av storyimplementering och drivit den till den absoluta höjdpunkten av vad den klarar av att göra.
Skulle verkligen hoppas att andra speltillverkare börjar tänka i liknande banor och utvecklar spel därefter.
Det skulle vara awesome att se ett helt spel utformat i stil med introt i The Last of Us, med väldigt få actionsekvenser och hård fokus på att driva storyn framåt!
^ Instämmer fullkomligt.
Jag är väl old-school då, tar roligt/bra gameplay över bra story alla dagar i veckan, antagligen därför jag inte blev särskilt impad av Last of Us
Äshh, se det som separata underhållningsmedium. Typ som VNs.
Spelar jag spel vill jag spela. Vill jag ha en bra story läser jag en bok :^)
Citat från Pansartax
Jag är väl old-school då, tar roligt/bra gameplay över bra story alla dagar i veckan, antagligen därför jag inte blev särskilt impad av Last of Us
Bra gameplay kan definitivt rädda ett spel med en dålig story, men jag känner sällan att det har det där som gör att jag vill fortsätta.
Då känns det mer som ett Dear Esther utformat för att låta spelaren testa på en ny gimmick eller spelform.
Citat från JohnLemon
Äshh, se det som separata underhållningsmedium. Typ som VNs.
VNs?
Visual Novels
Citat från Pansartax
Spelar jag spel vill jag spela. Vill jag ha en bra story läser jag en bok :^)
Men i en bok kan du inte gå runt och integrera, eller påverka det som sker. Däri ligger den stora skillnaden: interaktiviteten. Det är detta som gör spel till det ultimata berättarverktyget.
jag tycker att Heavy Rain är bra för det finns 6439197 olika endings
Citat från Cyan
jag tycker att Heavy Rain är bra för det finns 6439197 olika endings
22 st finns det :D älskar spelet btw.
Citat från Cyan
jag tycker att Heavy Rain är bra för det finns 6439197 olika endings
Meh. Det som drev Heavy Rain var att få veta vem mördaren är. När man väl vet så tappar det all replayability. Sen överdriver du. Det finns typ tre konkreta slut, alla med triviala varianter beroende på om du torkade framifrån eller bakifrån när du var på toa.
Citat från JohnLemon
Citat från Cyan
jag tycker att Heavy Rain är bra för det finns 6439197 olika endings
Meh. Det som drev Heavy Rain var att få veta vem mördaren är. När man väl vet så tappar det all replayability. Sen överdriver du. Det finns typ tre konkreta slut, alla med triviala varianter beroende på om du torkade framifrån eller bakifrån när du var på toa.
är tyvärr så med dom flesta story drivna spel som t.ex Heavy rain , Alan wake, Tomb Raider, dom tappar sin replayability redan efter första gången.
Jag tankade demot till Heavy Rain till min PS3:a när jag köpte den.
It didn't agree with me, speciellt eftersom sättet dom hade utformat kontrollerna fick mig att vilja lägga ifrån mig dosan varje gång jag skulle gå någonstans.
Att utforma ett spel helt kring QTE's är för mig helt oförståeligt.
Det är en sak om det är i stil med Farenheit (vilket jag skulle vilja kalla den spirituella föregångaren till Heavy Rain) där man styr karaktären precis som i vilket TPS som helst och QTE's utnyttjas vid fighter och när man ska interagera med omgivningen.
Men när man i princip måste driva hela storyn framåt med QTE's så känns det som att det lika gärna kan ha varit en film.
Mina åsikter är såklart byggda på den korta demoupplevelsen, så om spelet ändrar sig substantiellt senare så kan det säkert påverka min åsikt.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet