Abort - Rätt eller fel?
Daybreak
Kille, 34 år
Citat från Hush
I ca. v 10- 16 så börjar barnet ( JA BARNET ) röra på sig, svälja, suga på tummen, göra miner, hicka, kissa osv.
[/i]
Då kan det väl diskuteras ifall barnet är mänskligt eller ej.
Saken med den här diskussionen är att alla har sin egen definition av vad ett "liv" innebär och det finns inget fastställt. Min uppfattning är väl när barnet börjar få ett medvetande så vill jag kalla det mänskligt - Innan dess ser jag det inte som att "ta ett liv" att göra en abort.
TEMPERTANTRUM
Tjej, 34 år
Citat från Rational
Och TEMPER_TANTRUM:
Jag vet att du har något emot mig, men snälla håll det utanför den här tråden. Du får gärna skriva i min gästbok om hur dum jag är istället.
Jag bryr mig inte. Men ja, det är du.
Fittkrans
Tjej, 30 år
Citat från Upprorsmakare
Citat från Rational
Hur blir föräldern som vill ha sitt barn nöjdare av att adoptera bort det?
Att barnet finns vid liv, de går inte igenom traumat att ha "dödat" sitt barn, vilket är mycket värre.
Men om det är så som jag har fattat det: Rätt att adoptera bort barnet först efter ett visst antal månader, så är det nog snarare värre. Då har ju barnet fått ett ansikte liksom.
Daybreak
Kille, 34 år
Citat från Rational
Citat från xMySweetShadow_
Jag bad dig säga en egenskap, det där är ingen egenskap.
Gör om, gör rätt.
Det du sa nu var egentligen bara att det var början på en människa - Inte en mänsklig varelse på något sätt.
Du frågade hur ett foster var mänskligt inte huruvida det var en människa.
Har sällan sett ett foster i en människa som blir annat än just en människa.
Jag bad dig nämna en egenskap som gjorde det mänsklig, vad är det som är så svårt att fatta?
.............<_____________< Åh herregud, snälla säg att du spelar dum. Snälla.
azriel
Kille, 32 år
rätt
TEMPERTANTRUM
Tjej, 34 år
Citat från TEMPER_TANTRUM
Citat från Hush
Jag hoppas att ni som säger att det är bara att " göra ett nytt " inte är så jävla bara.
Gör du en abort är risken att du blir gravid igen, inte så stor, redan vid ditt första besök rekomenderar dom inte till att göra det en andra gång.
Det kan även vara så att kvinnan redan hade problem med att bli gravid innan sin abort och inte kan bara " göra ett nytt "
Aborter är inget bara, det är en allvarlig grej. Samma sak som ett barn är.
Det beror helt på hur långt man är gången när man gör abort.
Om det är tidigt. no problemas.
.
Hush
Tjej, 32 år
Citat från xMySweetShadow_
Citat från Hush
I ca. v 10- 16 så börjar barnet ( JA BARNET ) röra på sig, svälja, suga på tummen, göra miner, hicka, kissa osv.
Då kan det väl diskuteras ifall barnet är mänskligt eller ej.
Saken med den här diskussionen är att alla har sin egen definition av vad ett "liv" innebär och det finns inget fastställt. Min uppfattning är väl när barnet börjar få ett medvetande så vill jag kalla det mänskligt - Innan dess ser jag det inte som att "ta ett liv" att göra en abort.
Dock finns det vetenskaplig fakta som säger när fostret blir till barn.
jag håller med dig att man inte kan se det som ett " liv " innan utveckligen i magen sker och man är såpass långt in i graviditeten.
MEN fantasin om att det kan bli ett barn och ha ett liv, det är det som är grejen
Hush
Tjej, 32 år
Citat från TEMPER_TANTRUM
Citat från TEMPER_TANTRUM
Citat från Hush
Jag hoppas att ni som säger att det är bara att " göra ett nytt " inte är så jävla bara.
Gör du en abort är risken att du blir gravid igen, inte så stor, redan vid ditt första besök rekomenderar dom inte till att göra det en andra gång.
Det kan även vara så att kvinnan redan hade problem med att bli gravid innan sin abort och inte kan bara " göra ett nytt "
Aborter är inget bara, det är en allvarlig grej. Samma sak som ett barn är.
Det beror helt på hur långt man är gången när man gör abort.
Om det är tidigt. no problemas.
.
Fast nej. Avsett om du är i v. 3 eller i v. 8 så rekomenderar dom att inte göra det.
Upprorsmakare
33 år
Citat från Rational
Men om det är så som jag har fattat det: Rätt att adoptera bort barnet först efter ett visst antal månader, så är det nog snarare värre. Då har ju barnet fått ett ansikte liksom.
Gud vad dåligt.
Sverige borde fixa det, så är ett problem lite mindre.
I mitt perspektiv i vart fall!
Sharon
Tjej, 34 år
Citat från xMySweetShadow_
Du måste faktiskt vara den dumma här. Ett hjärta är något mänskligt, en kuk är något mänskligt.
Någonting behöver inte vara ensam individ för att det ska vara något mänskligt.
Det tidiga fosterstadiet är något mänskligt, då det är en mänsklig utveckling.
Daybreak
Kille, 34 år
Citat från Hush
Dock finns det vetenskaplig fakta som säger när fostret blir till barn.
jag håller med dig att man inte kan se det som ett " liv " innan utveckligen i magen sker och man är såpass långt in i graviditeten.
MEN fantasin om att det kan bli ett barn och ha ett liv, det är det som är grejen[/i]
Okej, det var jag inte medveten om. Vad säger denna fakta i såna fall?
Precis, men då är det fortfarande bara början till ett liv, inte ett liv i sig, så jag tycker inte man kan använda uttrycket "ta ett liv" att göra abort.
Upprorsmakare
33 år
Citat från Tate
Du måste faktiskt vara den dumma här. Ett hjärta är något mänskligt, en kuk är något mänskligt.
Någonting behöver inte vara ensam individ för att det ska vara något mänskligt.
Det tidiga fosterstadiet är något mänskligt, då det är en mänsklig utveckling.
Hej Robin!
Jag håller med om att denne är otroligt ologisk.
Men vid ett fosters stadie då den endast är celler så har jag absolut inget emot abort.
Hush
Tjej, 32 år
Citat från xMySweetShadow_
Citat från Hush
Dock finns det vetenskaplig fakta som säger när fostret blir till barn.
jag håller med dig att man inte kan se det som ett " liv " innan utveckligen i magen sker och man är såpass långt in i graviditeten.
MEN fantasin om att det kan bli ett barn och ha ett liv, det är det som är grejen
Okej, det var jag inte medveten om. Vad säger denna fakta i såna fall?
Precis, men då är det fortfarande bara början till ett liv, inte ett liv i sig, så jag tycker inte man kan använda uttrycket "ta ett liv" att göra abort.
Det jag nyss sa till dig ? :)
Jag är gravid i v. 21 och innan dess gjorde jag 2 aborter och fick ett missfall. Man tar bort något i din kropp, något som växer minut från minut, dag för dag, blir större och större. Ett liv...
TEMPERTANTRUM
Tjej, 34 år
Saken är den, att ungen är inte medveten då.
Den får inte tankar som " nu ska min mamma tydligen döda mig uuuuuuuh".
Barnet är ett blankt papper. No harm.
Daybreak
Kille, 34 år
Citat från Hush
Citat från xMySweetShadow_
Citat från Hush
Dock finns det vetenskaplig fakta som säger när fostret blir till barn.
jag håller med dig att man inte kan se det som ett " liv " innan utveckligen i magen sker och man är såpass långt in i graviditeten.
MEN fantasin om att det kan bli ett barn och ha ett liv, det är det som är grejen
Okej, det var jag inte medveten om. Vad säger denna fakta i såna fall?
Precis, men då är det fortfarande bara början till ett liv, inte ett liv i sig, så jag tycker inte man kan använda uttrycket "ta ett liv" att göra abort.
Det jag nyss sa till dig ? :)
Jag är gravid i v. 21 och innan dess gjorde jag 2 aborter och fick ett missfall. Man tar bort något i din kropp, något som växer minut från minut, dag för dag, blir större och större. Ett liv...
Det där om att barnet börjar röra sig osv?
Men som sagt, inget medvetande - Inget "liv" för mig.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet