band med trummaskiner och dylikt, live
såhär. mitt band använder oss till 99% av trummaskiner när vi spelar live. detta innebär rent ljudmässigt att vi låter som vi ska låta även live, men det innebär också att vi inte har någon svettig idiot som sitter och spelar trummor. folk verkar inte ta band på allvar om de inte har någon svettig idiot som sitter och spelar trummor.
samma situation råder även i viss utsträckning för synthar, då vi har typ 100 kilo synthar på varje låt, men det håller vi på att avhjälpa genom att skaffa en dedikerad syntspelerska, som iallafall kan se ut att göra något av värde.
nåväl. min fråga är, hur ska man lösa en sådan situation live på ett vettigt sätt? bryr ni er om hälften av musiken spelas av datorer live?
notera att vi programmerar om låtarna skapligt ofta, så det är sällan något spelas mängder av gånger på ett identiskt sätt, även om det är maskiner som spelar det, så någon originalitet missas inte. det är ingen faktor. frågan är bara hur det ser ut. åsikter sökes.
Så länge inte allt är play back är det helt, helt okej.
Fast visserligen, är det så att man/ni använder trummaskin för att ni inte har någon som är tillräckligt bra för att spela det som används känns det som nedanstående lite fuskigt. Lite falskt.
Men utgör det musiken på ett sätt som passar och fyller en funktion rent ljudmässigt: okej.
Det känns lite fuskigt på något sätt...
Dessutom låter det oftast bättre när en människa spelar det.
hyr en svettig snubbe som får sitta o spela på låtsastrummor i papp.. det låter inget och folket tror således att det är han som spelar egentligen fast det är trummaskinsmojs
Citat från BlackenedDeath
Det känns lite fuskigt på något sätt...
Dessutom låter det oftast bättre när en människa spelar det.
^
När jag går på konserter så vill jag se att bandet spelar all musik själva på scen, alltså inte att någon dator står och rullar. Helt okej ifall det är en introlåt eller bara någon tyst synt i bakgrunden, annars inte.
Citat från Celine
Så länge inte allt är play back är det helt, helt okej.
Fast visserligen, är det så att man/ni använder trummaskin för att ni inte har någon som är tillräckligt bra för att spela det som används känns det som nedanstående lite fuskigt. Lite falskt.
Men utgör det musiken på ett sätt som passar och fyller en funktion rent ljudmässigt: okej.
min spontana gissning är att någon promille av alla trummisar på planeten är nog bra för att spela en del av våra trumgrejer på ett tillfredställande sätt. jag menar, vi vill att det ska låta trummaskin, och folk som är snabba på dubbelpedal (krav på många av våra låtar, mer eller mindre) är extremt sällan nog tighta för det. dessutom så ska de kunna spela så tight till metronom, och ja. andelen personer som kan det är extremt liten.
Citat från BlackenedDeath
Det känns lite fuskigt på något sätt...
Dessutom låter det oftast bättre när en människa spelar det.
det finns inget fusk vad gäller musik. egentligen. inget som inte precis alla använder, iallafall. problemet är ju att det upplevs som det, om så skulle vara fallet.
Citat från tomatojuice
När jag går på konserter så vill jag se att bandet spelar all musik själva på scen, alltså inte att någon dator står och rullar. Helt okej ifall det är en introlåt eller bara någon tyst synt i bakgrunden, annars inte.
vi spelar ju all vår musik. hur tror du att den kom till från början, liksom? grejen är att vi inte spelar all musik på scen, vid exakt samma tillfälle som publiken hör den.
Citat från Leijonsparf
Citat från tomatojuice
När jag går på konserter så vill jag se att bandet spelar all musik själva på scen, alltså inte att någon dator står och rullar. Helt okej ifall det är en introlåt eller bara någon tyst synt i bakgrunden, annars inte.
vi spelar ju all vår musik. hur tror du att den kom till från början, liksom? grejen är att vi inte spelar all musik på scen, vid exakt samma tillfälle som publiken hör den.
Det är just det jag vill höra.
Det här fick mig att tänka på en sak, någon som vet ifall Agoraphobic Nosebleed har en trummis när dom spelar live eller inte?
Vill ni att det SKA låta som en trummaskin, och att det verkligen hörs att det ÄR en trummaskin är det lugnt imo.
Skaffa instrument med circuit bending och improvisera under live-akterna.
Programmerbara trummaskiner och percussion pads kan vara roliga
att improvisera med också, och att sampla nya ljud och använda dem.
Citat från tomatojuice
Det är just det jag vill höra.
vilket, exakt? hur det låter när det spelas? hur det låter när det skrivs, spelas eller spelas upp? det är ju precis det du hör.
Citat från Celine
Vill ni att det SKA låta som en trummaskin, och att det verkligen hörs att det ÄR en trummaskin är det lugnt imo.
mja. det varierar väl. mycket av våra grejer kan vilken trummis som helst spela. och det som inte ska låta trummaskin kan ju programmeras för att inte låta särskilt mycket trummaskin. frågan är ju inte hur det låter, utan hur det upplevs, och varför.
Citat från rootbeer
Skaffa instrument med circuit bending och improvisera under live-akterna.
Programmerbara trummaskiner och percussion pads kan vara roliga
att improvisera med också, och att sampla nya ljud och använda dem.
circuit bending är inget som ett instrument "har", det är någon typ av modifikation som man själv gör, som inte är avsedd att göras från början. så jag tror inte riktigt att du vet vad du pratar om.
men effekter som kontrolleras i realtid använder vi ju då och då. inte så ofta som vi skulle kunna, dock. men det gör sig bättre på synthar än på trummaskiner.
Citat från Leijonsparf
Citat från tomatojuice
Det är just det jag vill höra.
vilket, exakt? hur det låter när det spelas? hur det låter när det skrivs, spelas eller spelas upp? det är ju precis det du hör.
Citat från Celine
Vill ni att det SKA låta som en trummaskin, och att det verkligen hörs att det ÄR en trummaskin är det lugnt imo.
mja. det varierar väl. mycket av våra grejer kan vilken trummis som helst spela. och det som inte ska låta trummaskin kan ju programmeras för att inte låta särskilt mycket trummaskin. frågan är ju inte hur det låter, utan hur det upplevs, och varför.
Citat från rootbeer
Skaffa instrument med circuit bending och improvisera under live-akterna.
Programmerbara trummaskiner och percussion pads kan vara roliga
att improvisera med också, och att sampla nya ljud och använda dem.
circuit bending är inget som ett instrument "har", det är någon typ av modifikation som man själv gör, som inte är avsedd att göras från början. så jag tror inte riktigt att du vet vad du pratar om.
men effekter som kontrolleras i realtid använder vi ju då och då. inte så ofta som vi skulle kunna, dock. men det gör sig bättre på synthar än på trummaskiner.
Jag vet inte hur man säger när man har ett instrument som man gjort en circuit bending på,
men jag vet fan vad jag pratar om eftersom jag har egna instrument
som blivit "bendade", eller hur man nu säger det.
Okej, det är i alla fall kul att improvisera delar
av låtar och göra om dem, nödvändigtvis inte
helt låtarna, för det kräver massa mer arbete,
men lite improvisation är kul.
Det låter ju inte så jävla rock'n roll de där :/
Citat från Leijonsparf
Citat från tomatojuice
Det är just det jag vill höra.
vilket, exakt? hur det låter när det spelas? hur det låter när det skrivs, spelas eller spelas upp? det är ju precis det du hör.
Livekänslan. Man får inte det genom datorer.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet