WoW

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Gabbsan Tjej, 34 år

876 forumsinlägg

Skrivet:
26 april 2016 kl. 13:43
Gabbsan Tjej, 34 år

Men det är ju fortfarande inte den senaste expansionen som folk vill spela.. det är ju där problemet ligger :p

myggiz Kille, 35 år

252 forumsinlägg

Skrivet:
26 april 2016 kl. 13:45
myggiz Kille, 35 år

Och bara tanken om att man äntligen för göra allt själv för en gångs skull är ganska skönt faktiskt

BUBBL3 Kille, 33 år

5 621 forumsinlägg

Skrivet:
26 april 2016 kl. 14:35
BUBBL3 Kille, 33 år

Kör själv warmane och att de stängt av LFD är typ den bästa featuren. Folk måste faktiskt interagera med varandra socialt och kan inte bete sig hur som helst i en dungeon run och sedan förvänta sig att ba kunna byta grupp direkt efter. Det har en gång för alla bekräftat för mig att LFD var den största spiken i kistan när det kom till communityn i wow.
Folk kommer inte ens ihåg vart instansingångarna ligger och pre-instance dungeons är ett minne blott.

Invoker Kille, 30 år

3 315 forumsinlägg

Skrivet:
26 april 2016 kl. 14:53
Invoker Kille, 30 år

Citat från Gabbsan:


Men det är ju fortfarande inte den senaste expansionen som folk vill spela.. det är ju där problemet ligger :p

Stämmer ju inte riktigt. Vi säger att ungefär 250 000 människor spelar på privatservrar eller är intresserade utav WoW innan expansionen som gladligen skulle spela detta. Så är det en större andel människor som lagt av och aldrig mer kommer spela och en ännu större andel som spelar retail och inte kommer flytta sig ifrån det. Den största grunden till varför Blizzard inte vill göra några Legacyservrar är kostnad och inkomst. Det är inte värt varken tiden eller pengarna att öppna flertal servrar för aprox 2% utav en potentiell spelarbas vill ha det. (Givetvis är det mindre än 12 miljoner spelare i dagsläget. Är fullt medveten om detta, men dom räknar ifrån tiden då dessa servrar var aktuella via retail).

Who knows, dom kanske tar tummen ur röven och låter folk göra legacyservers. Problemen här är att dessa servrar ska hålla Blizzards standard (Vilket Vanilla och TBC inte ens gjorde på sin tid. Ingen kan neka att dessa expansioner var buggiga som bara den). Dessa servrar kommer också ha kravet utav Battlenet klienten samt ett legitimt sätt att utveckla spelet på, alltså inte den hackade och backtrackade versionerna som alla privatservrar kör. Blizzard själva säger att dom inte har sourcekoderna för originalet kvar vilket låter som en lögn. Om så är fallet, är det bara ett större bevis på att Blizzard inte bryr sig och inte kommer att bry sig heller.

That's about it, typ.

Huepow 31 år

489 forumsinlägg

Skrivet:
26 april 2016 kl. 16:09
Huepow 31 år

Till detta har du dessutom att Blizzars blir tvungna att konkurrera med alla privatservrar som fortsätter finnas och erbjuder mer eller mindre exakt samma produkt, fast gratis. Minns väl att Nostalrius gick martyrvägen, mer eller mindre planerat vet vi kanske inte, men utgör inte typexemplet när feds knackar på.

Det vanliga övertaget med live, en version av spelet som ingen rimligtvis har tid att kopiera och göra kvalitetsemulering av , örsvinner med legacyservers. Utmaningen ligger i sådana fall att uppskatta hur stor målgruppen är som hellre betalar för samma produkt som finns gratis antingen för community eller lojalitet mot företaget.

myggiz Kille, 35 år

252 forumsinlägg

Skrivet:
26 april 2016 kl. 16:15
myggiz Kille, 35 år

De har ju tydligen mer kontakt med Nostalrius och förhoppningsvis kanske det är dom som kommer stå bakom legacy servrarna. Med tanke på att de älskar spelet så pass mycket att de hedrar legacy med en server och jobbar gratis för det. Så någon deal kanske kommer upp.

Kollade lite på boogie efter vad han tyckte och tänkte. Han nämnde att vi kanske inte kommer få en legacy server nu på grund av legion som kommer ut. men kanske efter det.

Invoker Kille, 30 år

3 315 forumsinlägg

Skrivet:
26 april 2016 kl. 16:43
Invoker Kille, 30 år

Citat från paraflaxx:


De har ju tydligen mer kontakt med Nostalrius och förhoppningsvis kanske det är dom som kommer stå bakom legacy servrarna. Med tanke på att de älskar spelet så pass mycket att de hedrar legacy med en server och jobbar gratis för det. Så någon deal kanske kommer upp.
Kollade lite på boogie efter vad han tyckte och tänkte. Han nämnde att vi kanske inte kommer få en legacy server nu på grund av legion som kommer ut. men kanske efter det.


Som sagt, ska Nostralius tillåtas är det enda valet att dom står under Blizzards fana. Är detta fallet måste alltså spelet hålla Blizzards kvalité, därav fungerar inte versionen utav WoW som Nostralius använde sig utav. Inte ens den originella retail versionen utav Vanilla håller. Spelet måste som sagt, ha stöd för Battlenet klienten med mera något som Vanilla inte har. Därav måste spelet i grund och botten byggas upp på nytt. Och i slutändan är detta inte profitabelt för Blizzard alls. På sin höjd kan man locka 2% utav den äldre spelarbasen, vilket inte är värt det. Utöver detta är det så mycket lawsuit och copyright grejer som måste petas undan. (Vi snackar om företaget som ville stämma Valve för namnet "Skeleton King").

Man kan ju hoppas, men mest troligt lär det inte hända. Det är som sagt inte profitabelt, personligen ser jag hellre wow dö ut helt så det ger Blizzard chansen att påbörja Warcraft 4.

Gabbsan Tjej, 34 år

876 forumsinlägg

Skrivet:
26 april 2016 kl. 19:54
Gabbsan Tjej, 34 år

Citat från Pudge:



Stämmer ju inte riktigt. Vi säger att ungefär 250 000 människor spelar på privatservrar eller är intresserade utav WoW innan expansionen som gladligen skulle spela detta. Så är det en större andel människor som lagt av och aldrig mer kommer spela och en ännu större andel som spelar retail och inte kommer flytta sig ifrån det. Den största grunden till varför Blizzard inte vill göra några Legacyservrar är kostnad och inkomst. Det är inte värt varken tiden eller pengarna att öppna flertal servrar för aprox 2% utav en potentiell spelarbas vill ha det. (Givetvis är det mindre än 12 miljoner spelare i dagsläget. Är fullt medveten om detta, men dom räknar ifrån tiden då dessa servrar var aktuella via retail).
Who knows, dom kanske tar tummen ur röven och låter folk göra legacyservers. Problemen här är att dessa servrar ska hålla Blizzards standard (Vilket Vanilla och TBC inte ens gjorde på sin tid. Ingen kan neka att dessa expansioner var buggiga som bara den). Dessa servrar kommer också ha kravet utav Battlenet klienten samt ett legitimt sätt att utveckla spelet på, alltså inte den hackade och backtrackade versionerna som alla privatservrar kör. Blizzard själva säger att dom inte har sourcekoderna för originalet kvar vilket låter som en lögn. Om så är fallet, är det bara ett större bevis på att Blizzard inte bryr sig och inte kommer att bry sig heller.
That's about it, typ.



Jag tror du underskattar hur många som faktiskt spelar på legacyprivateservers samt hur många som spelar på blizzards retail servrar.
Senaste siffrorna jag såg från blizzard var dem nere på 5 miljoner subs i hela världen och det var på fortsatt trend nedåt, och detta var q3 2015.
Med tanke på att bara på nostalrius hade dem 800k skapade konton, det är nästan en femtedel av deras sub base.
Nostalrius hade 150k aktiva spelare, det bara på vanilla. Sedan finns det ju en MASSA andra privatservers, dock så hade det varit intressant att veta totala antalet som faktiskt spelar på dem, men med tanke på att många servers nu konstant har typ 14-15k personer online så är det nog ett stort antal människor som spelar.

Så nej, det är LÅNGT ifrån 2% av blizzards wow spelarbas, snarare en femtedel. Vet dessutom många som om bara blizzard hade skapat oficiella legacy servers hade gått tillbaks och subscribat. Jag har ALDRIG stött på en som spelat på en vanilla/tbc/wotlk server som har spelat där bara för att det är gratis.

Fakta: folk vill spela dem gamla expansionpacksen, inte nya retail "bara med svårare för att levla och fixa grupp". Det finns ju en anledning till att deras playerbase har minskat något otroligt under WoD. Ingen av dem jag spelade med sen vanilla spelar längre. Majoriteten försvann efter cata just för att det hade förändrats så mycket sen spelet började.

Edit: För att göra detta möjligt skulle ju blizzard kunna ha kravet att man måste äga dem expanionpacksen för den servern man vill spela på, och sedan att man måste subscriba. Då behåller dem dessutom sin playerbase som vill spela senaste expansionpacket, samt kan få tillbaks gamla spelare som vill spela t.ex wotlk. Alla vinner på det, alla blir glada!

myggiz Kille, 35 år

252 forumsinlägg

Skrivet:
26 april 2016 kl. 21:31
myggiz Kille, 35 år

Det skulle också "döda" andra privatservrar som de ville från början. eller?

Gecko Kille, 31 år

3 071 forumsinlägg

Skrivet:
26 april 2016 kl. 21:39
Gecko Kille, 31 år

myggiz Kille, 35 år

252 forumsinlägg

Skrivet:
26 april 2016 kl. 22:11
myggiz Kille, 35 år

#MakeAzerothGreatAgain

Invoker Kille, 30 år

3 315 forumsinlägg

Skrivet:
27 april 2016 kl. 01:22
Invoker Kille, 30 år

Citat från Gabbsan:


Citat från Pudge:

Stämmer ju inte riktigt. Vi säger att ungefär 250 000 människor spelar på privatservrar eller är intresserade utav WoW innan expansionen som gladligen skulle spela detta. Så är det en större andel människor som lagt av och aldrig mer kommer spela och en ännu större andel som spelar retail och inte kommer flytta sig ifrån det. Den största grunden till varför Blizzard inte vill göra några Legacyservrar är kostnad och inkomst. Det är inte värt varken tiden eller pengarna att öppna flertal servrar för aprox 2% utav en potentiell spelarbas vill ha det. (Givetvis är det mindre än 12 miljoner spelare i dagsläget. Är fullt medveten om detta, men dom räknar ifrån tiden då dessa servrar var aktuella via retail).
Who knows, dom kanske tar tummen ur röven och låter folk göra legacyservers. Problemen här är att dessa servrar ska hålla Blizzards standard (Vilket Vanilla och TBC inte ens gjorde på sin tid. Ingen kan neka att dessa expansioner var buggiga som bara den). Dessa servrar kommer också ha kravet utav Battlenet klienten samt ett legitimt sätt att utveckla spelet på, alltså inte den hackade och backtrackade versionerna som alla privatservrar kör. Blizzard själva säger att dom inte har sourcekoderna för originalet kvar vilket låter som en lögn. Om så är fallet, är det bara ett större bevis på att Blizzard inte bryr sig och inte kommer att bry sig heller.
That's about it, typ.

Jag tror du underskattar hur många som faktiskt spelar på legacyprivateservers samt hur många som spelar på blizzards retail servrar.
Senaste siffrorna jag såg från blizzard var dem nere på 5 miljoner subs i hela världen och det var på fortsatt trend nedåt, och detta var q3 2015.
Med tanke på att bara på nostalrius hade dem 800k skapade konton, det är nästan en femtedel av deras sub base.
Nostalrius hade 150k aktiva spelare, det bara på vanilla. Sedan finns det ju en MASSA andra privatservers, dock så hade det varit intressant att veta totala antalet som faktiskt spelar på dem, men med tanke på att många servers nu konstant har typ 14-15k personer online så är det nog ett stort antal människor som spelar.
Så nej, det är LÅNGT ifrån 2% av blizzards wow spelarbas, snarare en femtedel. Vet dessutom många som om bara blizzard hade skapat oficiella legacy servers hade gått tillbaks och subscribat. Jag har ALDRIG stött på en som spelat på en vanilla/tbc/wotlk server som har spelat där bara för att det är gratis.
Fakta: folk vill spela dem gamla expansionpacksen, inte nya retail "bara med svårare för att levla och fixa grupp". Det finns ju en anledning till att deras playerbase har minskat något otroligt under WoD. Ingen av dem jag spelade med sen vanilla spelar längre. Majoriteten försvann efter cata just för att det hade förändrats så mycket sen spelet började.
Edit: För att göra detta möjligt skulle ju blizzard kunna ha kravet att man måste äga dem expanionpacksen för den servern man vill spela på, och sedan att man måste subscriba. Då behåller dem dessutom sin playerbase som vill spela senaste expansionpacket, samt kan få tillbaks gamla spelare som vill spela t.ex wotlk. Alla vinner på det, alla blir glada!


Läs det jag skrev igen, 2% utav spelarbasen när spelet fortfarande var populärt. Alltså ungefär 12 miljoner spelare. Det Blizzard räknar med är att detta i sådana fall ska dra in liknande spelarantal, annars är det inte värt tiden. Kommer legacyservrar göra detta? Vem vet. Kommer det vara värt Blizzards pengar och tid? Inte ens i närheten. Det är tonvis med arbete som måste läggas ned för att det ska uppnå standarden som Blizzard förknippar sitt namn med.

800K konton, hur många utav dessa tror du är aktiva? League of Legends har över 100 miljoner konton. Hur många tror du utav dessa är aktiva? Luddig siffra som inte betyder speciellt mycket. Det är det aktiva spelarantalet som är viktigt. Vilket i detta fallet var 150K i runda svängar, medräknat aktiva privatservrar at the time så vart det ungefär 250 000 människor. (Om man ska tro topp 100 listor, detta är ju luddiga siffror. Men det ger en något att gå på). Så jämförelsen med 2% jämfört med 12 miljoner människor är fortfarande korrekt. Så jämförelsen stämmer.

Du har aldrig, men jag har. Väldigt ofta också. Finns folk som gör dessa uttalanden att dom ändå inte kommer spela någon legacyserver om Blizzard släpper en. T.ex såhär:
Privatservrar var en grej långt innan WoW slopade expansionerna, wowscape som var aktiv under TBC är nog ett utav dom bättre exemplen. Spelade både retail och wowscape. Alla mina vänner lirade wowscape på grund utav att ingen ville ge Blizzard pengar. Varför? Det finns ju gratis. Dålig syn på det hela, men tro mig. Det är väldigt många som ser det såhär. (Sedan att de äldre expansionerna anses vara bättre utav många betyder väldigt lite. Det ändrar inte siffrorna i hur många som kommer slå upp privatservrar istället för att betala).

Det är ingen fakta, det är en väldigt bra spekulation. Jag själv tycker också att de tidigare expansionerna var klart bättre, men detta betyder inte att folk automatiskt kommer att börja spela spelet igen för att dessa kommer tillbaka. Det är inte fakta att typ 7 miljoner spelare kommer helt plötsligt köpa WoW igen för att dom hörde att det går att köra de gamla expansionerna igen, det är en spekulation. Förhoppningsvis har folk såpass mycket kärlek till spelet att dom gör det. Men gissningsvis stämmer detta inte, på sin höjd kan detta öka spelarantalet med någon miljon. Alltså inget som är värt Blizzards tid. Tyvärr.

Om en lösning på problemet skulle varit så simpelt, ja. Då hade nog Blizzard redan genomfört detta sedan länge tillbaka. Bara en liten del utav problemen upplyser en användare på forumet:

"Well one thing off top of my head was that Classic wow itself ran on different hardware. Running on newer hardware doesn't come without compatibility issues. There is ensuring it works on a wider array of more modern versions of windows/mac OS X and hardware and the like (they've recently begun this with D2 and WC3 and those are far less complicated games and even that process is slow going and not without hiccups). This could be extra difficult if they no longer even have source code for legacy version of wow anymore. They'd literally have to reverse engineer their own software or rewrite it, possibly introducing new bugs that require new trouble shooting. It's really more complicated than you think.

Many users who played on 3rd party servers for free or for small donations didn't expect this level of support and where happy to use unconventional means to make it work. However, if blizzard officially did it themselves, users would expect the quality of a commercial product not a fan maintained community. This means that yes they'd have to actually consider these technical challenges. They can't just throw it in a wrapper or tell users to use a VM or other hacks to make it work. Blizzard would not put their name on something so awful as that.

There are probably a lot more technical reasons behind the scenes too but I just wanted to point out one such example I can at least speak upon as someone who's given client support for many years now."

Du får gärna tänka hur optimistiskt du vill om detta, men så som det ser ut i dagsläget skulle legacyservers bara vara bortkastad tid för Blizzard. Som sagt, en Vanilla privatserver och 250 000 random människor i en petition ändrar inte faktumet att det inte är en värd investering.

myggiz Kille, 35 år

252 forumsinlägg

Skrivet:
27 april 2016 kl. 01:41
myggiz Kille, 35 år

Vi får säga så här helt enkelt. Antingen kommer blizzard göra ett antal legacy servers eller så kommer privatserver skapandet fortfarande existera (kommer fortfarande göra det även om blizzard nu gör som vi hoppats på, but you get the point). oavsett vad så kommer det finnas någon form av legacy servers.

Invoker Kille, 30 år

3 315 forumsinlägg

Skrivet:
27 april 2016 kl. 01:49
Invoker Kille, 30 år

Citat från paraflaxx:


Vi får säga så här helt enkelt. Antingen kommer blizzard göra ett antal legacy servers eller så kommer privatserver skapandet fortfarande existera (kommer fortfarande göra det även om blizzard nu gör som vi hoppats på, but you get the point). oavsett vad så kommer det finnas någon form av legacy servers.

Typ. Om något så var/är Nostralius en martyr till skapandet utav många servrar ett tag framöver vilket inte är helt fel, synd bara att det är olagligt. Blizzard är riktigt tighta i prutten när det kommer till sina lawsuits. Inte svårt när man har en armada utav advokater till hands. Men vem vet? Det kanske sker ett underverk. Helt omöjliga är dom ju uppenbarligen inte, då patcher för D2 och WC3 nyligen släpptes. Men så som det ser ut nu får man rida på privatservrar ett tag till. Tyvärr.

Huepow 31 år

489 forumsinlägg

Skrivet:
27 april 2016 kl. 01:58
Huepow 31 år

Så jävla ot nu, men har letat som en idiot.



Jag är HELT säker på att den här byggnaden finns i wow, med kedjor och allting, men det närmaste jag kan hitta är kuberna i amber ledge som varken svävar eller har kedjor. Någon som har en aning?


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet