Vilken film såg du senast.

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
pinkushitsu Tjej, 35 år

12 forumsinlägg

Skrivet:
18 oktober 2011 kl. 09:36
pinkushitsu Tjej, 35 år

Limitless. Helt okej.

WannabeAnka Tjej, 31 år

153 forumsinlägg

Skrivet:
18 oktober 2011 kl. 09:38
WannabeAnka Tjej, 31 år

dear john!<333

BEHAVE Tjej, 32 år

3 771 forumsinlägg

Skrivet:
18 oktober 2011 kl. 09:56
BEHAVE Tjej, 32 år

Haha, Free Jimmy. För typ 5678463'de gången.

Soldat Tjej, 30 år

2 365 forumsinlägg

Skrivet:
18 oktober 2011 kl. 10:36
Soldat Tjej, 30 år

Solstorm

Stvrmzeit 37 år

8 194 forumsinlägg

Skrivet:
18 oktober 2011 kl. 23:06
Stvrmzeit 37 år

Stachka

Några fabriksarbetare planerar en strejk. Folk kallas in för att undersöka detta. Men när en man hänger sig efter en falsk anklagelse, då bryter strejken ut.

Schysst propagandafilm av Eisenstein. Och mäkta imponerande för att vara hans första långfilm. Imponerar med sina montage, sin klippning, sitt kameraarbete och sitt foto lika mycket som Bronenosets Potyomkin. Det är kanske lite överdrivet med porträtten, men det är verkligen effektfullt. Och Eisenstein kunde verkligen göra effektfulla propagandafilmer. Synd att det blir lite väl tjatigt efter ett tag, att man redan har hajat grejen samtidigt som det matas på med mer och mer bilder. Bra jobbat med att kontrastera olika bilder mot varandra. Måste säga att jag håller Bronenosets Potyomkin högre. Båda är riktigt kraftfulla i alla fall.

3/5

natt Tjej, 32 år

1 869 forumsinlägg

Skrivet:
18 oktober 2011 kl. 23:08
natt Tjej, 32 år

Chatroom.
Se den, gör det bara.

MiStEOr Tjej, 31 år

693 forumsinlägg

Skrivet:
18 oktober 2011 kl. 23:09
MiStEOr Tjej, 31 år

razorwolves Kille, 34 år

1 617 forumsinlägg

Skrivet:
18 oktober 2011 kl. 23:10
razorwolves Kille, 34 år

Stvrmzeit 37 år

8 194 forumsinlägg

Skrivet:
19 oktober 2011 kl. 02:15
Stvrmzeit 37 år

Zemlya

Bönderna som tar hand om ett kollektivt jordbruk i Ukraina protesterar mot deras jordägare.

Att inte klassa Zemlya som en propagandafilm vore ju att ljuga, men mellan all propaganda finns det så mycket fina bilder och ett riktigt vackert poetiskt flöde. Först och främst handlar det ju om vanliga bönder och deras jordbruk, Dovzhenko visar verkligen hur glada de blir över ny arbetskraft i form av en maskin. Men allt är inte frid och fröjd, bönderna börjar protestera rätt mycket mot kulakerna (de rika bönderna som alltså är jordägarna) när döden slinker in bland folket. Så filmen skildrar konflikterna som uppstod i Sovjetunionen under kollektiviseringen, såklart på ett propagerande sätt.

Bland det mest intressanta finner vi också hur filmen propagerar mot den ortodoxa kristendomen och istället uppmuntrar hedendom/paganism i form av en far som totalt förnekar både Gud och prästerna. Den nyanlända prästen som kommer till byn blir givetvis inte särskilt välkommen och då önskar han att folket där ska straffas. Hittills är Zemlya lätt den bästa propagandafilmen från Sovjets stumfilmsperiod som jag har sett, just för att den lyckas vara poetisk samtidigt som den är kryddad med propaganda och självfallet ett snyggt och intressant tidsdokument. Man behöver inte hålla med om alla politiska åsikter, det finns ju som sagt så otroligt många fina bilder om livet, döden och förhållandet till naturen och jorden att hämta om man kollar bortom propagandan. Plus så är det sjukt skickligt gjort om man ser det på ett hantverksmässigt sätt. Se bara på montagen med frukterna i regnet till exempel. Eller ja, se bara på allt som har med naturen att göra. Eller människornas lidande. Skickligt!

4/5

_walle_ Kille, 33 år

429 forumsinlägg

Skrivet:
19 oktober 2011 kl. 02:34
_walle_ Kille, 33 år

Captain America.

myconfession Kille, 40 år

146 forumsinlägg

Skrivet:
19 oktober 2011 kl. 02:43
myconfession Kille, 40 år

Friends with benefits - Värdelös. Slösade bort nästan 2 timmar av mitt liv.

Goldenbeetle Kille, 33 år

172 forumsinlägg

Skrivet:
19 oktober 2011 kl. 02:53
Goldenbeetle Kille, 33 år

Valentina Tjej, 31 år

1 491 forumsinlägg

Skrivet:
19 oktober 2011 kl. 03:06
Valentina Tjej, 31 år

Anastasia :3

Musicholic Tjej, 35 år

382 forumsinlägg

Skrivet:
19 oktober 2011 kl. 03:13
Musicholic Tjej, 35 år

Beck: Gamen

pareku Kille, 33 år

244 forumsinlägg

Skrivet:
19 oktober 2011 kl. 03:23
pareku Kille, 33 år

Son of Frankenstein (1939)
Rekommenderas starkt.
Annars är "Young Frankenstein med Marty Feldman som Ygor riktigt grym!


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet