Vide - Min Dröm Om Spelutveckling Från Hjärtat

SentientBug Kille, 35 år

562 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2014 kl. 19:11
SentientBug Kille, 35 år

Jag har en dröm, min dröm om en form av spelutveckling som inte kontrolleras av de stora spelutvecklarbolagen och den tvångsstyrda samt allt mer likgiltiga spelindustrin.

Tanken slog mig för en knapp timma sen. Jag hört om så många hur indie-spelutveckling är väldigt aktiv världen över; men jag har aldrig talats om att dessa indie-spelutvecklare tar detta med "Självständighet" på fullaste allvar. Att vara totallt oberoende storföretag eller profiten ekorrhjul.
Jag tänkt här länge; att starta en förening för frihetlig (anarkistisk) spelutveckling. I värsta fall så tror jag inte att man kommer undan med att säga man ska vara helt oberoende från pengar när det kommer till utrustning givetvis, men där finns alltid crowfunding (fuck spelutvecklarbolagen).

Har någon av er haft en liknande idéer? Vad har ni för åsikter kring ämnet?

SentientBug Kille, 35 år

562 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2014 kl. 19:27
SentientBug Kille, 35 år

Obs!: *Video Anarchy* skulle titeln vara.

Zac Kille, 35 år

9 478 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2014 kl. 21:26
Zac Kille, 35 år

Jag är all in för indie-spelutveckling. Oftast är de flesta indiespel mycket roligare (då spelen går ut på att ha kul, inte bring in ze monies). Många som skippar att spela indiespel som missar mycket.

Tryffelgaffel Kille, 29 år

1 049 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2014 kl. 21:36
Tryffelgaffel Kille, 29 år

Det finns bara ett problem med detta som oftast drabbar många indiestudios och fritidsprojekt som på något sätt ska lanseras, pengar. Oavsett hur du vrider och vänder på det så måste du ha utrustning, kunskap och alternativt mindre team, saker som inte direkt kommer gratis.

Därmed så finns det ju redan Steam Greenlight och dylika som tar hand om distributionskonstnaderna samt ger dig reklam ifall du lyckas vilket är ganska trevligt ifall du vill livnära dig på att utveckla spel. Plus, många stora projekt (som är väldigt roliga att göra) är för stora för att indie-studios ens skulle kunna drömma att ta sig an dem, vilket också kan bli problematiskt.

Edit: Om jag ska vara helt ärlig så tvivlar jag på att spelutvecklare kommer att ge upp chansen till dem förmånerna som spelföretagen ger jämfört med att mer eller mindre arbeta för nöjet och för passionens skull, så som jag har tolkat detta dvs.

Lominsa 31 år

387 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2014 kl. 21:53
Lominsa 31 år

Citat från Tryffelgaffel:


Det finns bara ett problem med detta som oftast drabbar många indiestudios och fritidsprojekt som på något sätt ska lanseras, pengar. Oavsett hur du vrider och vänder på det så måste du ha utrustning, kunskap och alternativt mindre team, saker som inte direkt kommer gratis.

Därmed så finns det ju redan Steam Greenlight och dylika som tar hand om distributionskonstnaderna samt ger dig reklam ifall du lyckas vilket är ganska trevligt ifall du vill livnära dig på att utveckla spel. Plus, många stora projekt (som är väldigt roliga att göra) är för stora för att indie-studios ens skulle kunna drömma att ta sig an dem, vilket också kan bli problematiskt.

Edit: Om jag ska vara helt ärlig så tvivlar jag på att spelutvecklare kommer att ge upp chansen till dem förmånerna som spelföretagen ger jämfört med att mer eller mindre arbeta för nöjet och för passionens skull, så som jag har tolkat detta dvs.


but what about miencraft

Tryffelgaffel Kille, 29 år

1 049 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2014 kl. 21:57
Tryffelgaffel Kille, 29 år

Citat från CROWDCTRL:


Citat från Tryffelgaffel:

but what about miencraft


Beviset på att crowdfunding, ungefär som Trisslotter, ibland fungerar. :P

Lominsa 31 år

387 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2014 kl. 22:01
Lominsa 31 år

Citat från Tryffelgaffel:


Citat från CROWDCTRL:

Citat från Tryffelgaffel:

but what about miencraft

Beviset på att crowdfunding, ungefär som Trisslotter, ibland fungerar. :P

Bild: http://erixon.com/foto/09/lindstrom_triss.jpg


Well, har man en bra idé så är crowdfunding ett bra alternativ, enligt mig. Kolla bara hur bra det går för Kingdom Come: Deliverance och Star Citizen.

Tryffelgaffel Kille, 29 år

1 049 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2014 kl. 22:09
Tryffelgaffel Kille, 29 år

Citat från CROWDCTRL:


Citat från Tryffelgaffel:

Well, har man en bra idé så är crowdfunding ett bra alternativ, enligt mig. Kolla bara hur bra det går för Kingdom Come: Deliverance och Star Citizen.[/i]

Jag håller helt med dig, crowdfunding fungerar jättebra, ifall man har en bra idé blandat som du nämnde, blandat med lite tur och publicitet.

Det enda problemet jag egentligen ser är hur någon skulle kunna utveckla stora projekt på fritiden utan vinstintresse. Att balansera jobb, relationer och dylika saker samtidigt som ett sådant krävande intresse verkar vara väldigt orimligt ifall man inte tänker på något sätt tjäna pengar på det.

Små spel som Minecraft går givetvis, men på lite större nivåer så blir det mer eller mindre omöjligt att hålla.


Du måste vara inloggad för att skriva i forumet