Trummistråden

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
charlizard Kille, 29 år

170 forumsinlägg

Skrivet:
17 juli 2013 kl. 11:18
charlizard Kille, 29 år

Jag fattar verkligen inte hur alla lyckas mic-a upp sina kit och sen komma över en kamera som spelar in i sylvass kvalité. Jäkligt imponerande!

Mynta Tjej, 33 år

8 951 forumsinlägg

Skrivet:
17 juli 2013 kl. 22:15
Mynta Tjej, 33 år

Snygg cover på We Are! Ser verkligen fram emot skivan.

Mynta Tjej, 33 år

8 951 forumsinlägg

Skrivet:
17 juli 2013 kl. 22:28
Mynta Tjej, 33 år

Nu när alla snackar roliga rytmiska strukturer så kan jag ju passa på och dela med mig av vårat senaste lilla verk ifrån studion. En rätt speciell och udda låt på många sätt där vi leker en hel del. Delen vid 1.34 och 3.46 var nåt som började som ett experimentellt komp från min sida, som sen blev en del i den här låten. I början trodde jag inte att det var så himla komplicerat, det känns ju ändå rätt straight forward. Men sen insåg jag när vi spelade in det att det är rätt klurigt taktartsmässigt. Det är lite annat bus med i låten också, så jag hoppas att ni gillar det! :D

https://soundcloud.com/engelbrektband/bortom-denna-v-rlden-2

Mynta Tjej, 33 år

8 951 forumsinlägg

Skrivet:
19 juli 2013 kl. 14:41
Mynta Tjej, 33 år

Citat från Livsflykt


Någon som hört "We are" med Karnivool? Tycker den är riktigt kul ur ett rytmiskt perspektiv, för personligen hörde jag den som en synkoperad 3/4 men märkte typ fjärde lyssningen att det är en 12/8. Gjorde en cover på den, riktigt kul att spela var den! :)]


Jag tycker att det är lite fel att bara se låten som att den går i 12/8 för att förklara allt som händer rytmiskt i låten, den är mycket mer sofistikerad än så. De blandar ju jämna noter med trioler i låten, lite som kompet i Deadman från Sound Awake. Allt fler band skriver skriver såna här polyrytmiska låtar som blandar 3/4 och 4/4-element. Man kan tänka på We Are som att den går i både och, då t.ex stampet över det som händer med händerna i början är 4 noter över 12. Samma grej händer ju i slutet när sången blir fyra noter per takt när resten går i tydlig 3/4. Det är väl de tydligaste exemplena. Så låten har inte direkt någon strikt taktart, och det är poänglöst att bestämma den till nån särskild taktart mer än om man typ ska notera låten eller spela in den till klick eller så. Jag tycker personligen att det är ganska skönt att skippa taktartstänket, då får man så mycket mer notplatser att röra sig emellan! :)

charlizard Kille, 29 år

170 forumsinlägg

Skrivet:
19 juli 2013 kl. 15:08
charlizard Kille, 29 år

Citat från iTranscend


Citat från Livsflykt

Någon som hört "We are" med Karnivool? Tycker den är riktigt kul ur ett rytmiskt perspektiv, för personligen hörde jag den som en synkoperad 3/4 men märkte typ fjärde lyssningen att det är en 12/8. Gjorde en cover på den, riktigt kul att spela var den! :)]


Jag tycker att det är lite fel att bara se låten som att den går i 12/8 för att förklara allt som händer rytmiskt i låten, den är mycket mer sofistikerad än så. De blandar ju jämna noter med trioler i låten, lite som kompet i Deadman från Sound Awake. Allt fler band skriver skriver såna här polymetriska låtar som blandar 3/4 och 4/4-element. Man kan tänka på We Are som att den går i både och, då t.ex stampet över det som händer med händerna i början är 4 noter över 12. Samma grej händer ju i slutet när sången blir fyra noter per takt när resten går i tydlig 3/4. Det är väl de tydligaste exemplena. Så låten har inte direkt någon strikt taktart, och det är poänglöst att bestämma den till nån särskild taktart mer än om man typ ska notera låten eller spela in den till klick eller så. Jag tycker personligen att det är ganska skönt att skippa taktartstänket, då får man så mycket mer notplatser att röra sig emellan! :)



Är jag den enda som aldrig räknar när jag spelar till rytmiskt komplexa låtar? Jag spelar bara efter låten tills alla udda taktarter sitter och man får in känslan till låten. Jag kan absolut tänka mig att det finns fördelar med att räkna, men tycker att trummor är tillräckligt av en multi-tasking utmaning att huvudräkning blir nästan lite för mycket :p

Mynta Tjej, 33 år

8 951 forumsinlägg

Skrivet:
19 juli 2013 kl. 16:52
Mynta Tjej, 33 år

Jag gillar oftast inte att räkna heller. Ibland kan det göra det lättare för mig att förstå ett komp dock.

Livsflykt Kille, 32 år

99 forumsinlägg

Skrivet:
19 juli 2013 kl. 19:14
Livsflykt Kille, 32 år

Citat från iTranscend


Citat från Livsflykt

Någon som hört "We are" med Karnivool? Tycker den är riktigt kul ur ett rytmiskt perspektiv, för personligen hörde jag den som en synkoperad 3/4 men märkte typ fjärde lyssningen att det är en 12/8. Gjorde en cover på den, riktigt kul att spela var den! :)]


Jag tycker att det är lite fel att bara se låten som att den går i 12/8 för att förklara allt som händer rytmiskt i låten, den är mycket mer sofistikerad än så. De blandar ju jämna noter med trioler i låten, lite som kompet i Deadman från Sound Awake. Allt fler band skriver skriver såna här polyrytmiska låtar som blandar 3/4 och 4/4-element. Man kan tänka på We Are som att den går i både och, då t.ex stampet över det som händer med händerna i början är 4 noter över 12. Samma grej händer ju i slutet när sången blir fyra noter per takt när resten går i tydlig 3/4. Det är väl de tydligaste exemplena. Så låten har inte direkt någon strikt taktart, och det är poänglöst att bestämma den till nån särskild taktart mer än om man typ ska notera låten eller spela in den till klick eller så. Jag tycker personligen att det är ganska skönt att skippa taktartstänket, då får man så mycket mer notplatser att röra sig emellan! :)


Egentligen vill jag hålla med, eftersom att så som jag lyssnade från början var i 3/4 (där de två virvelslagen hamnade på 2an och 3an) men om du lyssnar på hur han lägger sången, pulsen kaggen stampar, fillet vid 3.07 och diverse andra figurer av basisten så går låten tydligt i 12/8 (4/4 med trioler om man nu heller vill skriva det så). Anledningen till att jag hävdar att det är en 12/8 är just för när man ska notera det.
Om du försöker notera den som en synkoperad 3/4 så kommer det bli mycket mer svårläst,

Lyssna på sången, den följer ganska slaviskt pulsen på baskaggen, som är 4 punkterade fjärdedelar (eller fjärdedelar, om du lyssnar i 4/4), så den byter aldrig till fyra noter per takt, den är det hela tiden (om man bortser från hur han rytmiserar olika meningar)

Du kommer inte kunna köra den i exakt rätt tempo såvida din metronom inte kan räkna med decimaler. Pulsen i 12/8 är 130 pm punkterade 4-delar, minskar du den pulsen till 3 på samma taktlängd får du 130*0,75=97,5, låten går då alltså i 130 bpm i 12/8, men i 97,5 i 3/4.

Fillet vid 3.07 är i kvartoler (16-delar, om man tänker låten som 4/4 med trioler) i 12/8, och även i 3/4 blir det kvartoler. Vad är problemet då? Jo, i 12/8 så följer kvartolerna pulsen och är väldigt lätta att läsa eftersom 12/8 inte går i synkop och kvartolerna förlänger helt enkelt 12/8ns underdelning i 3or till 4 slag per puls istället, men det är enkelt att läsa eftersom det helt enkelt bara är fyra slag per pulslag, istället för tre. I 3/4 däremot så börjar isåfall fillet på en synkop som kvartoler till punkterade 8-delar (eftersom fillet följer pulsen på baskaggen, som är synkoperade 8-dels punktnoter i 3/4), så redan där märker du att det kommer inte gå att notera på ett enkelt sätt eftersom kvartolen dels börjar innan takten och dels är över 8-dels punktnoter.

Pulsen han lägger på cymbalen är helt enkelt bara en 3 (cymbal) mot 4 (kagge), men ger en jävligt go polyrytmisk krydda på låten.

Som slutsats då: Låten går onekligen i 12/8 (4/4 med trioler), testa själv att lyssna på den så (tips, kolla liveklipp på den) så kommer du märka att den är i den taktarten. MEN! Det hindrar dig absolut inte från att lyssna på den i 3/4, verkligen inte! Jag tycker själv groovet är jäävligt gött i 3/4, men brukar lyssna i den i 12/8 också. Det blir två olika sorts grooves som är goa på olika sätt. Det sofistikerade med låten är att dom har gjort det så enkelt att lyssna på den på fler sätt utan att det blir direkt onaturligt helt enkelt. Så om man vill lyssna på den i 3/4 så uppmuntrar jag det, den groovar gött i 3/4, men ska man notera den så är det 12/8 som gäller, och det är väl såvitt jag vet den noterade taktarten som dikterar vilken taktart en låt faktiskt har? ;)

Btw, kul att du gillade covern! :)

Mynta Tjej, 33 år

8 951 forumsinlägg

Skrivet:
19 juli 2013 kl. 22:01
Mynta Tjej, 33 år

Jag nekade inte att den går i 12/8, jag fick bara känslan av att du reducerade ner allt som händer rytmiskt i låten till taktarten. Som att faktumet att den går i 12/8 är det som gör den intressant, vilket jag inte direkt tyckte gjorde den rätta. Men jag tolkade dig väl fel, förstår vad du menade nu :)

Livsflykt Kille, 32 år

99 forumsinlägg

Skrivet:
20 juli 2013 kl. 06:13
Livsflykt Kille, 32 år

Citat från iTranscend


Jag nekade inte att den går i 12/8, jag fick bara känslan av att du reducerade ner allt som händer rytmiskt i låten till taktarten. Som att faktumet att den går i 12/8 är det som gör den intressant, vilket jag inte direkt tyckte gjorde den rätta. Men jag tolkade dig väl fel, förstår vad du menade nu :)

Åh nej, snarare tvärtom! Man får lyssna hur man vill, bara coolt eftersom den funkar så naturligt på båda sätt (synkoperad 3/4 och 12/8. Försökte även lyssna på den osynkoperad 3/4 men det känns inte så jättenaturligt under refrängerna ifall du frågar mig), så jag försökte inte reducera den coola rytmiken i lyssnandet, men när man ska notera den så är den i 12/8 :) det var en kortare sammanfattning av den långa Bibeln jag skrev innan ;)

bonk 29 år

3 136 forumsinlägg

Skrivet:
20 juli 2013 kl. 07:09
bonk 29 år

Jag räknar aldrig, oavsett komplexitet. Jag lyssnar bara tills jag själv blir konsonant med taktarterna.

charlizard Kille, 29 år

170 forumsinlägg

Skrivet:
20 juli 2013 kl. 11:50
charlizard Kille, 29 år

Citat från Sebban


Jag räknar aldrig, oavsett komplexitet. Jag lyssnar bara tills jag själv blir konsonant med taktarterna.



This.

Livsflykt Kille, 32 år

99 forumsinlägg

Skrivet:
20 juli 2013 kl. 15:20
Livsflykt Kille, 32 år

Citat från Sebban


Jag räknar aldrig, oavsett komplexitet. Jag lyssnar bara tills jag själv blir konsonant med taktarterna.

Gör detsamma faktiskt, men det är lite svårt att beskriva vad man hör utan att ta upp taktarterna ;)

bluebob Kille, 31 år

1 173 forumsinlägg

Skrivet:
9 augusti 2013 kl. 17:37
bluebob Kille, 31 år

Fräsch setup, la en golvpuka på min vänstra sida (höger sida i bilden).
Hur soft som helst!

charlizard Kille, 29 år

170 forumsinlägg

Skrivet:
9 augusti 2013 kl. 18:31
charlizard Kille, 29 år

Jag med! Brukar även en lägga en plånbok på virveln så att den låten "fläskigare"!

TacticalTimmy Kille, 60 år

1 229 forumsinlägg

Skrivet:
9 augusti 2013 kl. 18:32
TacticalTimmy Kille, 60 år

HAHAHAHAHHA


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet