Systemkameror, optik o.s.v.
fan
Någon som kan tipsa om ett bra "Porträtt objektiv" till mig?
Har en Sony a390.
mitt Tamron 28-75mm f/2,8 mm är jättebra till just porträtt!
Jag fotograferar mest med min gamla, analoga, 60' - minolta
Men har en Sony Alpha 300 som är lite halvtattig
Citat från Equimanthorn
Någon som kan tipsa om ett bra "Porträtt objektiv" till mig?
Har en Sony a390.
50mm/f1.8 brukar vara att rekommendera för just porträtt :) Bara att leta på!
Citat från e_lin
Citat från Equimanthorn
Någon som kan tipsa om ett bra "Porträtt objektiv" till mig?
Har en Sony a390.
50mm/f1.8 brukar vara att rekommendera för just porträtt :) Bara att leta på!
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9433144
This purrrhaps? Kan inte hur sonykamerorna har namnen, står a:et för Alpha?
Citat från e_lin
Citat från e_lin
Citat från Equimanthorn
Någon som kan tipsa om ett bra "Porträtt objektiv" till mig?
Har en Sony a390.
50mm/f1.8 brukar vara att rekommendera för just porträtt :) Bara att leta på!
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9433144
This purrrhaps? Kan inte hur sonykamerorna har namnen, står a:et för Alpha?
A:et står för Alpha ja!
Tack så mycket för länken! Ska kolla runt lite. :D
Citat från kattbajz
en randomfråga:
hur kommer det sig att olika kameror har olika sorters brus?
tex med min gamla pentax k100d fick jag nästan inget färgbrus alls på höga ISO utan bruset visade sig mer som korn/damm, vilket gav en snygg effekt i vissa bilder. med min nya canon eos 60d blir det mer färgbrus än "kornbrus" och inte alls snyggt
är det bara jag som inbillar mig att det blir så och om inte, vad beror det på? :P
Olika typer+kvalitet på sensorer, tror jag. CMOS och CCD finns ju. Typ är ju en bricka med massa ljussensorer, en för varje pixel. En foton-känslig krets, typ. Och det går att göra sånna på lite olika sätt.
Här:

Den svarta brickan i mitten är massor av ... nånting ... ljuskänsliga saker. När man sätter el genom den så får man ut, på andra sidan, olika värden beroende på vilken färg den "ser". Ungefär som celler i ögat som reagerar på ljus/fotoner. Vet inte EXAKT hur det funkar, vad som utgör en färg... men nåt sånt. Nån annan kanske vet mer?
En film är ju en kemisk variant av det här. Typ nåt kladd som blir brunt/grönt/bajs när man lyser på det. Sen häller man en vätska på, jiddrar med något papper, så får man en avbild. Kan inte så mycket om det heller, har aldrig gjort det rent praktiskt. ^_^
När det gäller kretsar så är det väl viktigt vilken efterbehandling som görs i kameran också, antar jag. Det som läses från pixlarna i den där brickan flyger igenom en massa elektronik innan det landar på minneskortet. Iofs blir jag osäker på om det skulle bli någon skillnad på RAW, eftersom det är digitalt och man nog inte kan förvänta sig någon direkt korruption emellan sensorn och minneskortet... *babbel* ch-e-e-rio
EDIT: la till om efterbehandling.
Sen så kan det vara värt att tillägga att olika kameratillverkare hanterar brus på olika sätt i kameran. Så kameror med samma sensor kan ge olika mycket brus beroende på hur tillverkaren har valt att hantera bruset.
kaninja eax tack så mkt :D
Citat från eax
Vet inte EXAKT hur det funkar, vad som utgör en färg... men nåt sånt. Nån annan kanske vet mer?
Medan jag inte vet exakt hur pixlarna registrerar ljuset, så lär väl komma ut de binära siffrorna (som består av ettor och nollor) 0-255, där 255 = 1111 1111 och 0 = 0000 0000. Tre olika tal skickas ut; ett för Röd, ett för Grön och ett för Blå. Dessa binära siffror kodas om till hexadecimala tal som har basen 16; från 00 till FF (två siffror för att 16*16 = 256 och 0-255 = 256 tal) för respektive färg. Därefter sätts de tre hexadecimala talen på varandra (R, G, B --> RGB) och bildar tal mellan 000000 (svart) och FFFFFF (vit).
Dessa tal är på pixelnivå och för att visa en bild skickar bilden information till displayen om vilka pixlar som har vilka hexadecimala värden, efter vilket displayen skickar ut olika kraftfulla strömstyrkor till de röda, de gröna respektive de blåa delarna som utgör en pixel, olika strömstyrkor beroende på hur starkt de ska lysa --> Vilken blandning av färgstyrkor som ska uppnås för att vi ska uppfatta det som just den färgen.
Det lär vara på ett liknande sätt som sensorn uppfattar ljus och färger; att sensorn är uppbyggd av ett material ljuskänsligt på det sättet att tre olika element (ett rött, ett grönt och ett blått) omvandlar ljuset till elektrisk ström, olika stark beroende på ljusstyrkan.
Det är inte säkert att allt är rätt, men det är på ett ungefär sådant sätt jag kan tänka mig att det fungerar.
^
Fast sensorn ser väl bara ljus?
Det är ju efterbehandlingen i kameran som lägger till färg om jag inte har helt fel?
Och sen så blir det oftast mindre brus om sensorn är större.
Citat från TPFotografen
Och sen så blir det oftast mindre brus om sensorn är större.
Det blir det helt klart
Citat från TPFotografen
^
Fast sensorn ser väl bara ljus?
Det är ju efterbehandlingen i kameran som lägger till färg om jag inte har helt fel?
Och sen så blir det oftast mindre brus om sensorn är större.
Som sagt, det jag skrev är ingenting mer än min hypotes/teori. I vilket fall som helst måste dock färger registreras redan innan efterbehandlingen, för den enda andra logiska möjligheten än att sensorn delar upp ljuset i färger på plats, vore att sensorn bara registrerar ljusstyrka och då finns det inte tillräckligt med information för att få fram rätt färger.
Edit: Om du menar att det inte är sensorn som gör om datan till hexadecimala tal, så är det mycket möjligt.
Citat från Jimmy
Citat från eax
Vet inte EXAKT hur det funkar, vad som utgör en färg... men nåt sånt. Nån annan kanske vet mer?
Medan jag inte vet exakt hur pixlarna registrerar ljuset, så lär väl komma ut de binära siffrorna (som består av ettor och nollor) 0-255, där 255 = 1111 1111 och 0 = 0000 0000. Tre olika tal skickas ut; ett för Röd, ett för Grön och ett för Blå. Dessa binära siffror kodas om till hexadecimala tal som har basen 16; från 00 till FF (två siffror för att 16*16 = 256 och 0-255 = 256 tal) för respektive färg. Därefter sätts de tre hexadecimala talen på varandra (R, G, B --> RGB) och bildar tal mellan 000000 (svart) och FFFFFF (vit).
Dessa tal är på pixelnivå och för att visa en bild skickar bilden information till displayen om vilka pixlar som har vilka hexadecimala värden, efter vilket displayen skickar ut olika kraftfulla strömstyrkor till de röda, de gröna respektive de blåa delarna som utgör en pixel, olika strömstyrkor beroende på hur starkt de ska lysa --> Vilken blandning av färgstyrkor som ska uppnås för att vi ska uppfatta det som just den färgen.
Det lär vara på ett liknande sätt som sensorn uppfattar ljus och färger; att sensorn är uppbyggd av ett material ljuskänsligt på det sättet att tre olika element (ett rött, ett grönt och ett blått) omvandlar ljuset till elektrisk ström, olika stark beroende på ljusstyrkan.
Det är inte säkert att allt är rätt, men det är på ett ungefär sådant sätt jag kan tänka mig att det fungerar.
Mjo, men hur funkar det på partikelnivå, hur fan registrera fotoner? Vilka (kombinationer...?) av fotoner ger en färg...? Öh. *noob* Jag var dålig på optik... :( Får nog läsa på lite. (Y)
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet