Programmering.
Citat från lusius:
Citat från voxel:
Okej! Min är i c++.
https://github.com/jimmiebergmann/Bit-Engine/blob/cleantype/include/Bit/System/Bencode/Value.hpp
Har du jobbat mycket med objective C?
Har aldrig skrivit en enda rad kod i obj C.
Kan bara C/C++, lite python och lua.
Har precis börjat assemblykurs,
så just nu sitter jag och skriver sorteringsalgoritmer för MIPS.
Jag har bara väldigt sällan stött på folk som använder "nil" bland utvecklare som använder mycket c++.
Fett :) Då kommer du säkert snöa in snart på 6510/6502 :D Världens bästa processor!!! lda them bitches :D
Ang sorteringsalgoritmer. Jag kom ihåg när jag titta över dem. Är det inte så att det finns ett gäng (generiska) algoritmer som går att räkna på hand och när man har implementerat dem så är det lite "så var det"?
Eller menar du att du läser in dig på hur du kan utnyttja instruktionssettet bäst för att implementera en sortering? Eller lär du dig mer om själva algoritmen?
Anledningen till att jag valde att använde begreppet "Nil" var för att jag behövde ett värde som representerade ingenting helt enkelt :) Man kan väl kanske tycka att jag skulle hålla mig till "Null", men Nil kändes bättre av någon obeskrivlig anledning när jag skrev koden.
Läser mig in på hur jag implementerar olika sorteringar(vi har som uppgift att göra en, men jag brinner ganska så mycket för det så jag testar lite olika) med så få instruktioner som möjligt.
Det är en tävling inom klassen för skoj skull också.
Isåfall tycker jag ni borde utöka tävlingen till att även få det med snabbast exekvering.
Som sagt så det här med generiska sorteringsalgoritmer så finns det inte så många att välja på men ja jag hållre med dig. Det är fränt att lära sig dem som finns innan man sätter igång att skriva massa derivat på dem.
Ang hastighet, jag har inte koll på hur exekveringsmiljön du har för din mips ser ut men har du möjlighet att använda dig av självmodifierande, illegala opkoder och kompression på din kod så har du ju vunnit på förhand.
Jag brukar när det handlar om utrymme på disk alltid använda mig utav självupppackande och självmodifiering med mycket registeraccess.
Och ang nil :D Ja alltså. Jag är starkt emot att köra på NIL i c++. Men kände du för det så fanns det säkert en asbra anledning :D sånt händer.
Det väl snarare en kombination av minst instruktioner, samt minst cyklar.
Har mest lekt runt med bubble och quick sort än så länge.
Vi använder en MIPS-emulator som är skriven i java vid namn "MARS", som funkar fint för utbildningssyfte.
ah. men är du ute efter hastighet på minst instruktioner. skriv speedcode så gott det går och som sagt, nyttja självmodifiering och dylikt.
det är svårt att skriva både cykeleffektiv och storlekseffektiv kod samtidigt. du får välja antingen eller ofta.
Har inte så bra koll på självmodifiering, men jag fattar det som att man hoppar till olika grenar, eller subrutiner?
Citat från voxel:
Har inte så bra koll på självmodifiering, men jag fattar det som att man hoppar till olika grenar, eller subrutiner?
Njae du skriver om koden du kör med medan du skriver den.
Jag kastade ihop ett exempel http://codepad.org/50B7fCJO
Här går jag runt problemet att 6510 är ett 8bitars addresserande språk genom att var 255:e iteration incrementera övre byten i 16bitars addressen med ett som används i koden.
från början blir maskinkoden för sta $0400,x (spara ackumulatorn i addressen 0400 plus register X)
9D 00 04
men för varje gång jag kört loopen 255 gånger så ökar jag värdet som ligger på loop+2 (04) med ett. så nästa varv blir det
9D 00 05
och därav kommer instruktionen vara självmodifierad och istället köra sta $0500,x
Jag har en SQL sak jag behöver hjälp med men det är lite jobbigt att förklara så om någon här är bra på SQL var snäll och skicka mig ett pm ^__^
Detta kanske inte passar jätte bra i denna tråden men ni verkar som techsavvy människor så det finns säkert någon här som kan SQL
Det är ingen fara jag löste det... tack gode gud för en lärare som läser sin mail ofta c:
Ja då var det dags att skriva en Json parser i c++ för att läsa, hantera och skriva Json-data.
Har skrivit en Bencode parser innan, så detta lär inte bli för svårt.
Har använt den och den fungerar utmärkt, men jag vill skriva min egen, för mitt eget bibliotek. Använder samma slags struktur som även min Bencode parser använder.
Citat från voxel:
Ja då var det dags att skriva en Json parser i c++ för att läsa, hantera och skriva Json-data.
Har skrivit en Bencode parser innan, så detta lär inte bli för svårt.
Just... Don't go there. Gör inte det där larviga misstaget många gör. "Koda det själv för att det känns bättre". Återuppfinn inte hjulet. Ägna din viktiga kod-tid till något som inte är totalt slöseri med tid.
Och om det inte är svårt. Varför ens slösa tid på det.
Så sjukt många jag känner som alla BYGGER SITT EGNA SUPERBIBLIOTEK OF DOOM och 99% av dem är saker som endå slutar med att det antingen inte används eller ersätts.
Men ja har du en vettig anledning som inte är att skjuta dig själv i foten och koda det själv. Go ahead. Men jag gnäller lite extra bara så du tänker en stund till. Det finns roligare och vettigare saker du kan bidra till kodvärlden med en ännu en jsonparser.
förövrigt. JSON är rövhattfitta rakt av att blanda in i hårdtypade språk imo.
Jag är övertygad om att 99% av alla kodare som undviker ett lib eller dylikt för att "det ser inte ut som jag kodar det" eller "koden ser kladdig ut" inte förstår koden eller har orken att bara sätta sig in.
Denna tro om att det är snabbare att skriva själv och "förstå" än att läsa en manual eller några rader kod är skrämmande destruktiv.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet