Programmering.

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
albin Kille, 33 år

5 685 forumsinlägg

Skrivet:
11 maj 2011 kl. 22:18
albin Kille, 33 år

Citat från lusius


Citat från EpicMealTime

Citat från CharliesName

Citat från EpicMealTime


näe, bara något standard. bara det inte är textredigerare, hehe


Skriv någon enkel grafikscroller. Det är ganska lätt. Du kan få lite kod från min grafikmotor så kan du imponera med ett spel på några timmars jobb.

Andra alternativet. Skriv en enkel chatclient och konkurera ut msn. Det är lättare än vad man tror.


tänkte på något som typ Cleverbot, fast inte så avancerat

jimmycoolguy Kille, 34 år

189 forumsinlägg

Skrivet:
11 maj 2011 kl. 22:19
jimmycoolguy Kille, 34 år

Citat från lusius


Citat från EpicMealTime

Citat från CharliesName

Citat från EpicMealTime

C#, ska göra ett eget program som slutuppgift... tips på något jag kan göra?

Inge grafiskt?

näe, bara något standard. bara det inte är textredigerare, hehe


Skriv någon enkel grafikscroller. Det är ganska lätt. Du kan få lite kod från min grafikmotor så kan du imponera med ett spel på några timmars jobb.

Andra alternativet. Skriv en enkel chatclient och konkurera ut msn. Det är lättare än vad man tror.


Använd bara C# + XNA för det första.
Det andra låter sjukt tråkigt, gör en egen chatt + server istället! DET är enklare än vad man tror!

lusius Kille, 33 år

932 forumsinlägg

Skrivet:
11 maj 2011 kl. 22:21
lusius Kille, 33 år

Citat från jimmycoolguy


Citat från lusius

Citat från EpicMealTime

Citat från CharliesName

Citat från EpicMealTime

C#, ska göra ett eget program som slutuppgift... tips på något jag kan göra?

Inge grafiskt?

näe, bara något standard. bara det inte är textredigerare, hehe


Skriv någon enkel grafikscroller. Det är ganska lätt. Du kan få lite kod från min grafikmotor så kan du imponera med ett spel på några timmars jobb.

Andra alternativet. Skriv en enkel chatclient och konkurera ut msn. Det är lättare än vad man tror.

Använd bara C# + XNA för det första.
Det andra låter sjukt tråkigt, gör en egen chatt + server istället! DET är enklare än vad man tror!



C# och XNA, va i helvete :D dagens ungdom.

lusius Kille, 33 år

932 forumsinlägg

Skrivet:
11 maj 2011 kl. 22:22
lusius Kille, 33 år

Citat från EpicMealTime
----


tänkte på något som typ Cleverbot, fast inte så avancerat[/i]


Koda AI är ganska dryga saker. Men alltså gör något som visar dina skills som programmerare. Hitta på en krypteringsalgoritm och gör det på under 4kb. blir alltid kul. om man nu tycker kod som kod är kul.

jimmycoolguy Kille, 34 år

189 forumsinlägg

Skrivet:
11 maj 2011 kl. 22:36
jimmycoolguy Kille, 34 år

Citat från lusius


Citat från jimmycoolguy

Citat från lusius

Citat från EpicMealTime

Citat från CharliesName

Citat från EpicMealTime

C#, ska göra ett eget program som slutuppgift... tips på något jag kan göra?

Inge grafiskt?

näe, bara något standard. bara det inte är textredigerare, hehe


Skriv någon enkel grafikscroller. Det är ganska lätt. Du kan få lite kod från min grafikmotor så kan du imponera med ett spel på några timmars jobb.

Andra alternativet. Skriv en enkel chatclient och konkurera ut msn. Det är lättare än vad man tror.

Använd bara C# + XNA för det första.
Det andra låter sjukt tråkigt, gör en egen chatt + server istället! DET är enklare än vad man tror!


C# och XNA, va i helvete :D dagens ungdom.


Uhm? Vad är problemet? :)

lusius Kille, 33 år

932 forumsinlägg

Skrivet:
11 maj 2011 kl. 22:42
lusius Kille, 33 år

Citat från jimmycoolguy


Citat från lusius

Citat från jimmycoolguy

Citat från lusius

Citat från EpicMealTime

Citat från CharliesName

Citat från EpicMealTime

C#, ska göra ett eget program som slutuppgift... tips på något jag kan göra?

Inge grafiskt?

näe, bara något standard. bara det inte är textredigerare, hehe


Skriv någon enkel grafikscroller. Det är ganska lätt. Du kan få lite kod från min grafikmotor så kan du imponera med ett spel på några timmars jobb.

Andra alternativet. Skriv en enkel chatclient och konkurera ut msn. Det är lättare än vad man tror.

Använd bara C# + XNA för det första.
Det andra låter sjukt tråkigt, gör en egen chatt + server istället! DET är enklare än vad man tror!


C# och XNA, va i helvete :D dagens ungdom.

Uhm? Vad är problemet? :)



Haha egentligen inget :)

Bara jag som fastnat i träsket av lågnivåkodande och tycker att om man skall lära sig hur saker fungerar och är intresserad av att faktist koda grafiska applikationer etc så tycker jag man bör rota i grunden och skriva det själv. Sen har XNA problem som jag inte riktigt tollererar i hur det hanterar vissa rutiner med minne etc. Kan rada upp massa skit om det men det är bara drygt. Jag tycker XNA kan användas av enterpriseiga människor som inte har ekonomi eller tid att bygga något optimerat för att få färdigt sin produkt.

Sen är det självklara, kodar du i xna och c# är du så låst till windows som du bara kan bli :)

jimmycoolguy Kille, 34 år

189 forumsinlägg

Skrivet:
11 maj 2011 kl. 22:46
jimmycoolguy Kille, 34 år

Citat från lusius


Citat från jimmycoolguy

Citat från lusius

Citat från jimmycoolguy

Citat från lusius

Citat från EpicMealTime

Citat från CharliesName

Citat från EpicMealTime

C#, ska göra ett eget program som slutuppgift... tips på något jag kan göra?

Inge grafiskt?

näe, bara något standard. bara det inte är textredigerare, hehe


Skriv någon enkel grafikscroller. Det är ganska lätt. Du kan få lite kod från min grafikmotor så kan du imponera med ett spel på några timmars jobb.

Andra alternativet. Skriv en enkel chatclient och konkurera ut msn. Det är lättare än vad man tror.

Använd bara C# + XNA för det första.
Det andra låter sjukt tråkigt, gör en egen chatt + server istället! DET är enklare än vad man tror!


C# och XNA, va i helvete :D dagens ungdom.

Uhm? Vad är problemet? :)


Haha egentligen inget :)

Bara jag som fastnat i träsket av lågnivåkodande och tycker att om man skall lära sig hur saker fungerar och är intresserad av att faktist koda grafiska applikationer etc så tycker jag man bör rota i grunden och skriva det själv. Sen har XNA problem som jag inte riktigt tollererar i hur det hanterar vissa rutiner med minne etc. Kan rada upp massa skit om det men det är bara drygt. Jag tycker XNA kan användas av enterpriseiga människor som inte har ekonomi eller tid att bygga något optimerat för att få färdigt sin produkt.

Sen är det självklara, kodar du i xna och c# är du så låst till windows som du bara kan bli :)


Så låst att man kan porta sitt spel till windows phone & xbox på ett knapptryck. :)
Jag vet då inte vem fan som vill porta sina saker till mac och linux men jag vill det så fan heller, definitivt inte när man pratar om just SPEL då windows dominerar fullkomligt.

lusius Kille, 33 år

932 forumsinlägg

Skrivet:
11 maj 2011 kl. 22:48
lusius Kille, 33 år

Citat från jimmycoolguy


Citat från lusius

Citat från jimmycoolguy

Citat från lusius

Citat från jimmycoolguy

Citat från lusius

Citat från EpicMealTime

Citat från CharliesName

Citat från EpicMealTime

C#, ska göra ett eget program som slutuppgift... tips på något jag kan göra?

Inge grafiskt?

näe, bara något standard. bara det inte är textredigerare, hehe


Skriv någon enkel grafikscroller. Det är ganska lätt. Du kan få lite kod från min grafikmotor så kan du imponera med ett spel på några timmars jobb.

Andra alternativet. Skriv en enkel chatclient och konkurera ut msn. Det är lättare än vad man tror.

Använd bara C# + XNA för det första.
Det andra låter sjukt tråkigt, gör en egen chatt + server istället! DET är enklare än vad man tror!


C# och XNA, va i helvete :D dagens ungdom.

Uhm? Vad är problemet? :)


Haha egentligen inget :)

Bara jag som fastnat i träsket av lågnivåkodande och tycker att om man skall lära sig hur saker fungerar och är intresserad av att faktist koda grafiska applikationer etc så tycker jag man bör rota i grunden och skriva det själv. Sen har XNA problem som jag inte riktigt tollererar i hur det hanterar vissa rutiner med minne etc. Kan rada upp massa skit om det men det är bara drygt. Jag tycker XNA kan användas av enterpriseiga människor som inte har ekonomi eller tid att bygga något optimerat för att få färdigt sin produkt.

Sen är det självklara, kodar du i xna och c# är du så låst till windows som du bara kan bli :)

Så låst att man kan porta sitt spel till windows phone & xbox på ett knapptryck. :)
Jag vet då inte vem fan som vill porta sina saker till mac och linux men jag vill det så fan heller, definitivt inte när man pratar om just SPEL då windows dominerar fullkomligt.



Fasen vad upprörd du vart då. Alltså jag försöker inte vara dryg. Sitt du med ditt XNA :)

jimmycoolguy Kille, 34 år

189 forumsinlägg

Skrivet:
11 maj 2011 kl. 22:53
jimmycoolguy Kille, 34 år

Citat från lusius


Citat från jimmycoolguy

Citat från lusius

Citat från jimmycoolguy

Citat från lusius

Citat från jimmycoolguy

Citat från lusius

Citat från EpicMealTime

Citat från CharliesName

Citat från EpicMealTime

C#, ska göra ett eget program som slutuppgift... tips på något jag kan göra?

Inge grafiskt?

näe, bara något standard. bara det inte är textredigerare, hehe


Skriv någon enkel grafikscroller. Det är ganska lätt. Du kan få lite kod från min grafikmotor så kan du imponera med ett spel på några timmars jobb.

Andra alternativet. Skriv en enkel chatclient och konkurera ut msn. Det är lättare än vad man tror.

Använd bara C# + XNA för det första.
Det andra låter sjukt tråkigt, gör en egen chatt + server istället! DET är enklare än vad man tror!


C# och XNA, va i helvete :D dagens ungdom.

Uhm? Vad är problemet? :)


Haha egentligen inget :)

Bara jag som fastnat i träsket av lågnivåkodande och tycker att om man skall lära sig hur saker fungerar och är intresserad av att faktist koda grafiska applikationer etc så tycker jag man bör rota i grunden och skriva det själv. Sen har XNA problem som jag inte riktigt tollererar i hur det hanterar vissa rutiner med minne etc. Kan rada upp massa skit om det men det är bara drygt. Jag tycker XNA kan användas av enterpriseiga människor som inte har ekonomi eller tid att bygga något optimerat för att få färdigt sin produkt.

Sen är det självklara, kodar du i xna och c# är du så låst till windows som du bara kan bli :)

Så låst att man kan porta sitt spel till windows phone & xbox på ett knapptryck. :)
Jag vet då inte vem fan som vill porta sina saker till mac och linux men jag vill det så fan heller, definitivt inte när man pratar om just SPEL då windows dominerar fullkomligt.


Fasen vad upprörd du vart då. Alltså jag försöker inte vara dryg. Sitt du med ditt XNA :)



? Är inte det minsta upprörd, tror du misstolkar mitt vanliga sätt att diskutera.
Men undrade mest varför en egen grafikmotor skulle vara bättre än något som är färdiggjort och utvecklat över en lång lång tid. Dessutom så finns det mycket mer gjort i XNA än vad din grafikmotor kan prestera och åstadkomma skulle jag tro, och ett bättre användargränssnitt. Plus att jag tror att killen inte tänkte skapa något över ett år utan bara för att avsluta sin kurs, så han har nog inte tid att sitta i C/++ eller dess liknelser. (Dessutom var ju hans kurs i C#!)

CharliesName Kille, 35 år

3 695 forumsinlägg

Skrivet:
11 maj 2011 kl. 22:55
CharliesName Kille, 35 år

Haha! :P
Ligger nått i det han säger ifs, roligare att göra saker själv meeeen jag har aldrig orkat gräva mig ner till grund och botten.
Jag började med Game Maker och använder det än idag :P
Men har testat C++ och C# i skolan (med ClanLib och XNA) men känns som att jag aldrig kommer göra nått så pass seriöst spel så att jag kommer att behöva det :P Inte än på ett tag iaf.

iaf... ni kanske kommer tycka det här är lite intressant (även fast det är gjort i GM)

3D skin editor till Minecraft! :P
http://mmo.zapto.org/downloads.php

lusius Kille, 33 år

932 forumsinlägg

Skrivet:
11 maj 2011 kl. 23:00
lusius Kille, 33 år

Alltså det jag har upptäckt som nackdel med XNA och andra superbibliotek som skall lösa grafikvärldens problem är att det låser än lite i ens kreativitet att hitta på nya saker som andra spelutvecklare (i cooperativa sammanhang) inte förstår hur man byggt etc.

Därför tex DICE inte använder XNA. Det är helt enkelt för låst i möjligheten att skapa tillräckligt effektiva renderingar.

Men jag tvivlar inte att XNA/annat-superbibliotek är starkt på att göra hobbyutvecklare och mindre företag glada när det kommer till att få fram en idé snabbt eller impa lite på polarna om sitt egna gejm.

Inget illa menat.

jimmycoolguy Kille, 34 år

189 forumsinlägg

Skrivet:
11 maj 2011 kl. 23:04
jimmycoolguy Kille, 34 år

Citat från lusius


Alltså det jag har upptäckt som nackdel med XNA och andra superbibliotek som skall lösa grafikvärldens problem är att det låser än lite i ens kreativitet att hitta på nya saker som andra spelutvecklare (i cooperativa sammanhang) inte förstår hur man byggt etc.

Därför tex DICE inte använder XNA. Det är helt enkelt för låst i möjligheten att skapa tillräckligt effektiva renderingar.

Men jag tvivlar inte att XNA/annat-superbibliotek är starkt på att göra hobbyutvecklare och mindre företag glada när det kommer till att få fram en idé snabbt eller impa lite på polarna om sitt egna gejm.

Inget illa menat.



Du kan inte jämföra DICE som skapar AA-titlar med någon som går i skolan.
Jag tror tvärtom, jag tror att sitta i C++ och känna att man inte kommer någonstans och inte förstår något bara hämmar en och att man lär sig tredubbelt så mycket genom C# och XNA. Sen om man då har tid och ork, samt pengarna för att utveckla ett spel fullkomligt i C++ så i all ära är det säkert snabbare (i prat om processing-tid) och effektivare på just sättet att producera högre standard än XNA, men jag ser inget mer som är bättre med det.

HitMeh Kille, 31 år

941 forumsinlägg

Skrivet:
11 maj 2011 kl. 23:04
HitMeh Kille, 31 år

Jag har som inte funnit någon användning av något av språken och eftersom att jag inte vet precis vad dom är kapabla till har jag inte heller kunna bestämma något jag vill inrikta mig på att lära, har dock valt programmering A-B men ska tjata ut tanten och byta ut foto så jag kan fa ABC möjligtvis (Y)

jimmycoolguy Kille, 34 år

189 forumsinlägg

Skrivet:
11 maj 2011 kl. 23:08
jimmycoolguy Kille, 34 år

Citat från Lanny


Jag har som inte funnit någon användning av något av språken och eftersom att jag inte vet precis vad dom är kapabla till har jag inte heller kunna bestämma något jag vill inrikta mig på att lära, har dock valt programmering A-B men ska tjata ut tanten och byta ut foto så jag kan fa ABC möjligtvis (Y)


Hmm?
Användningen av ett programmeringsspråk är att du kan programmera? Haha. Är nog bäst för dig att inte låsa dig på vad de olika språken är kapabla till utan hellre lära dig mer och att försöka lära sig mer en industriell standard på din kodstil, sen är det väl inget språk som är fel eller rätt, det beror helt på projektet och hur du är som person och vilka egna preferenser du har. :)

lusius Kille, 33 år

932 forumsinlägg

Skrivet:
11 maj 2011 kl. 23:53
lusius Kille, 33 år

Citat från jimmycoolguy


Citat från lusius

Alltså det jag har upptäckt som nackdel med XNA och andra superbibliotek som skall lösa grafikvärldens problem är att det låser än lite i ens kreativitet att hitta på nya saker som andra spelutvecklare (i cooperativa sammanhang) inte förstår hur man byggt etc.

Därför tex DICE inte använder XNA. Det är helt enkelt för låst i möjligheten att skapa tillräckligt effektiva renderingar.

Men jag tvivlar inte att XNA/annat-superbibliotek är starkt på att göra hobbyutvecklare och mindre företag glada när det kommer till att få fram en idé snabbt eller impa lite på polarna om sitt egna gejm.

Inget illa menat.


Du kan inte jämföra DICE som skapar AA-titlar med någon som går i skolan.
Jag tror tvärtom, jag tror att sitta i C++ och känna att man inte kommer någonstans och inte förstår något bara hämmar en och att man lär sig tredubbelt så mycket genom C# och XNA. Sen om man då har tid och ork, samt pengarna för att utveckla ett spel fullkomligt i C++ så i all ära är det säkert snabbare (i prat om processing-tid) och effektivare på just sättet att producera högre standard än XNA, men jag ser inget mer som är bättre med det.



Var den här meningen svår att läsa?

"Men jag tvivlar inte att XNA/annat-superbibliotek är starkt på att göra hobbyutvecklare och mindre företag glada när det kommer till att få fram en idé snabbt eller impa lite på polarna om sitt egna gejm. "

Jag tror inte riktigt du är med på vad jag pratade om.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet