Planka.nu vill ha mer gratis....
Om vi säger såhär: Hur hade du tänkt genomföra förändringen från dagens giriga värld, till en värld där alla har tillgång till allt? Så vitt jag vet är det enbart en minoritet (som dessutom är underlägsen ur flera aspekter) som är villiga att kämpa och genomgå den förändringen, så hur det skulle gå tillväga är för mig ett mysterium. Som du märker, så syftar jag inte enbart på nolltaxa inom kollektivtrafik, utan, som jag skrev i första inlägget, att allt ska vara tillgängligt.
Citat från FSM
Om vi säger såhär: Hur hade du tänkt genomföra förändringen från dagens giriga värld, till en värld där alla har tillgång till allt? Så vitt jag vet är det enbart en minoritet (som dessutom är underlägsen ur flera aspekter) som är villiga att kämpa och genomgå den förändringen, så hur det skulle gå tillväga är för mig ett mysterium. Som du märker, så syftar jag inte enbart på nolltaxa inom kollektivtrafik, utan, som jag skrev i första inlägget, att allt ska vara tillgängligt.
Jag skrev varken "nolltaxa i kollektivtrafiken" eller "sannolikheten att det införs nolltaxa är...", det enda jag skrev var att det inte är ouppnåeligt - alltså att det är genomförbart. Sen att det kanske inte finns ett intresse för att genomföra det är något helt annat. Du blandar ihop de två satserna och baserar ditt resonemang på ett missförstånd.
FSM, det enda som står ivägen är en bångstyrig attityd. Det går att genomföra.
Är det inte till och med billigare?
Citat från u_suck_tbh
FSM, det enda som står ivägen är en bångstyrig attityd. Det går att genomföra.
Är det inte till och med billigare?
Det mesta skulle vara billigare om det inte inte var privatägt och drevs av vinstintresse.
Hade kollektivtrafiken lagt ner häxjakten på plankare (dvs, alla kontrollanter och dylika medel som kostar åtskilligt med pengar) så hade de antagligen inte sett så stora förluster. Vet inte hur det är i Stockholm eller i övriga landet, men här i Göteborg så överöses man dessutom med reklamskyltar på bussar och spårvagnar som borde generera en hel del pengar.
Åter igen så kan jag bara tala för Göteborg, men när vi har bussar som inte går igenom säkerhetsprotokollen, spårvagnar som slutar fungera konstant (spårvagnar som krockar, vars bromsar inte fungerar osv) och bussar som majoritetsvis inte håller tiden så är det skamligt att ta betalt för kalaset.
Sen kvarstår ju faktumet att det finns personer (typ, jag) som inte har har körkort och heller inte råd med kollektivtrafiken och bor en bit ifrån stan. Ska vi gå tillbaks till att leva i medeltidsstandard? Jag skulle inte ens kunna ta mig till arbetsförmedlingen eller liknande i för att försöka generera pengar om det inte vore för att jag plankade.
I Avesta i dalarna så räknade dom på hur mycket det skulle kosta med gratis kollektivtrafik och kom fram till att det skulle kosta 20 000 kronor mer om året - typ ingenting för en kommunal budget.
I storstäderna (stockholm och göteborg då främst) så går ju halva kollektivtrafiken på räls, skulle inte det bli mycket billigare då?
Men sverige vill inte ha ngn kommunist trafik </3
Ja, sverige hatar sovjet
Skärp er, för fan. Vadå kommunisttrafik?
Jag startade för övrigt en ny tråd om just avgiftsfri kollektivtrafik, som väntar på validering. Länkar så fort den är uppe.
http://www.emocore.se/sida/t/Avgiftsfri-kollektivtrafik_46525
man behöver inte stirra sig blind på planka.nu om det nu är en nagel i ögat. man kan bara rent allmänt kolla på fördelarna med en gratis kollektivtrafik.
Citat från Tour
man behöver inte stirra sig blind på planka.nu om det nu är en nagel i ögat. man kan bara rent allmänt kolla på fördelarna med en gratis kollektivtrafik.
Jo men det är ganska mycket som ska betalas.
Löner, underhåll av stationer, underhåll av spår, städning, snöröjning, tåg/bussreperationer, ev nya tåg, utbyggnader av stationer och spår, drivmedel som bränsle och el osv.
Citat från u_suck_tbh
I Avesta i dalarna så räknade dom på hur mycket det skulle kosta med gratis kollektivtrafik och kom fram till att det skulle kosta 20 000 kronor mer om året - typ ingenting för en kommunal budget.
I storstäderna (stockholm och göteborg då främst) så går ju halva kollektivtrafiken på räls, skulle inte det bli mycket billigare då?
Dalarna<3
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet