Nya betygssystemet
Jag vill veta vad ni tycker om dem nya betyg systemen, bra/dåliga saker.
Till exempel:
Jag vill veta om era föräldrar och lärare har bra koll på dem nya betyg systemen eller inte. mm.
(betyg för godkända resultat betecknas med ett A, B, C, D eller E. Högsta betyg betecknas med A och lägsta med E. betyg för icke godkänt resultat betecknas med F.)
Jag tycker att det är bra! Har ju just slutat åttan så detta var första året med terminsbetyg för mig, men jag har ju fått de gamla betygen på uppgifter osv förut.
I början var lärarna (och eleverna, och föräldrarna) väldigt förvirrade och det finns fortfarande kvar en del sånt. Största anledningen är väl att du måste ligga på (t.ex) A-nivå på ALLA betygskriterier (läsa, skriva, tala, lyssna i engelskan, till exempel) för att få ett A - har du C på taldelen kommer du alltså att få ett B i terminsbetyg, mitt emellan C och A. Väldigt rörigt till en början men det kräver verkligen att du presterar bra i alla delar av ämnet för att kunna nå de högre betygen.
Kort sagt - jag gillar det!
Bara hört positiva saker om det.
Då jag inte går i skolan har jag väl inget att säga till om!
Men av det jag har hört så låter det helt okej!
Tycker att det gamla fungerar bra, glad att jag slipper det nya
Jag har ingen erfarenhet av det gamla systemet eftersom jag gick ut 8an nu men jag tycker ändå att det nya systemet verkar bättre eftersom att det är lättare att höja sig och då blir man fortare belönad för sitt arbete. Dessutom är det lättare att göra skillnad på elever som t.ex. ligger på G men en av dem är på väg mot ett VG och den andra har precis blivit godkänd.
Den enda nackdelen är nog förvirringen. Jag har vissa lärare som tycker sig förstå systemet jättebra och andra som sätter jättekonstiga betyg. Men sådant hör väl till och det blir bättre och bättre. När jag skulle förklara för mina föräldrar var de nya betygsstegen ligger i förhållande till de gamla var de förvirrade i början men nu har de förstått helt, haha.
Jag är inte säker på att mina lärare förstått hur dom ska göra än. Men jag gillar det, enkelt och bra imo.
Det positiva är ju att betyget blir lite mer precist och rättvist. Med det gamla systemet kunde två elever som låg på väldigt olika nivåer ha samma betyg, vilket är lite dumt.
Det nya systemet är dock lite luddigt, då det finns kriterier för E, C och A men inte för D och B, vilket ger upphov till en subjektiv bedömning från lärarens sida. En del lärare har sagt att de inte riktigt vet vilket av två betyg de ska sätta ibland, just för att det inte finns någon tydlig gräns mellan dem, utan den måste de sätta själva.
För mig personligen är det nya systemet mest negativt då jag har B i de flesta ämnena. Med det gamla systemet skulle jag ha MVG, som känns mycket bättre än "bara" B. B betyder att det krävs lite till för att få högsta betyg, vilket inte MVG gör, trots att B motsvarar MVG. Dessutom har jag sänkt starka A till B på grund av endast någonting litet, och det suger ganska hårt.
Vi var de sista niorna som gick ut med det gamla betygsystemet(G - MVG), så åttorna som gick på skolan hade det ju nya betygsystemet.
Så först i höst så får jag se, men av det man har fått hört så låter det ju bra.
Nackdelen är väl precis som shouldbeme sa, att man måste verkligen uppnå alla kriterier för A t.ex för att få A i slutbetyg.
Tidigare så känns det ju som att om har man fått majoriteten av uppgifterna/proven i VG men några i G, så får man ändå VG i slutbetyg.
Det känns ju ändå schysst att det finns något mitt emellan ting bland de betygen som tidigare har funnits.
Smidigt med flera steg, men att ens använda betygssystem är lite 1800-tal.
Det är väl bra med fler steg, men skriftliga omdömen eller något i den stilen skulle nog bli bättre.
Citat från Addamussein
Det är väl bra med fler steg, men skriftliga omdömen eller något i den stilen skulle nog bli bättre.
Skulle ju bli ganska krångligt med antagning till gymnasium och sådant om det inte fanns något sorts betyg eller poäng, utan bara en skriftlig kommentar. Skulle även bli ännu mer jobb för lärarna än vad de redan har, kan jag tänkta mig.
Jag tyckte det var krångligt till en början men annars är det ett bra system.
Man får ett rättvist betyg och omdöme.
Jag HATAR det
Jag hatar det. Hade velat ha kvar det gamla. Känner mig bara värdelös och tragisk när jag inte får ett A utan ett B, men när det egentligen innebär ett MVG vilket som.
Det är säkert jättebra för andra. Inte för mig.
Citat från busbarn
Jag hatar det. Hade velat ha kvar det gamla. Känner mig bara värdelös och tragisk när jag inte får ett A utan ett B, men när det egentligen innebär ett MVG vilket som.
Det är säkert jättebra för andra. Inte för mig.
Känner precis likadant, men samtidigt är det roligare att få ett A än MVG! Och för mig är det också bättre rent kunskapsmässigt då jag tvingas plugga mer för att få ett A än vad jag behövde förr för att få MVG.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet