Minecraft

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
17 december 2014 kl. 19:46
Orks 36 år

Började spela lite igen. Är ju ganska ny fortfarande, men jag byggde något som jag tyckte var lite kul/intressant.



Det är basically en block-transport. Du stoppar in en block under sticky piston 1 och trycker på knappen. Den kommer att flyttas vart om vartannat horisontellt och vertikalt mellan sticky pistons i en kedja tills den kommer fram. Använder främst redstone repeaters, men även två comparators för att åstadkomma detta.

Tetris Kille, 35 år

1 643 forumsinlägg

Skrivet:
17 december 2014 kl. 20:13
Tetris Kille, 35 år

använder du comparators som monostable-circuits?

Tetris Kille, 35 år

1 643 forumsinlägg

Skrivet:
17 december 2014 kl. 20:17
Tetris Kille, 35 år

nvm, kom på att de inte är så comparators fungerar då man låser dom. är dom inte helt onödiga då du ändå använder en lever?

Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
17 december 2014 kl. 20:47
Orks 36 år

Använder inte en lever, utan en knapp. Det går inte utan comparators. Fördröjningen mellan av och på är så lång att du inte kan skapa en stadig sekvens mellan varje piston utan en miljon repeaters. Alltså känns tillägget av två comparators ganska naturligt och uppenbart.

Comparators är till för att bryta signalen innan knappens egna brytning. Du har alltså en svagare signal till bakänden än till sidan, genom att du till sidan om din comparator använder en repeater för att förnya signalen med full styrka, som överskrider grundsignalen, och därmed stoppar utflödet.

Tetris Kille, 35 år

1 643 forumsinlägg

Skrivet:
17 december 2014 kl. 22:01
Tetris Kille, 35 år

Gick in i min redstone värld och provade. Det fungerade som en monostable-circuit som jag först trodde.

Det här fyller exakt samma funktion som dina comparator fast är mycket mer kompakt:

footfoot 34 år

711 forumsinlägg

Skrivet:
17 december 2014 kl. 22:43
footfoot 34 år

Minecraft har laggat lite mer än vanligt efter de senaste uppdateringarna. Något mer jag kan göra än att köra Optifine för att få det att gå snabbare?

Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
17 december 2014 kl. 23:58
Orks 36 år

Citat från Tetris:


[i]Gick in i min redstone värld och provade. Det fungerade som en monostable-circuit som jag först trodde.

Det här fyller exakt samma funktion som dina comparator fast är mycket mer kompakt:

Jag förstår inte vad jag ser. Jag tror inte att du har förstått grejen. Kolvarna måste ju komma tillbaka igen efter att de har skjutits ut. Annars kan inte nästa kolv genast ta vid och passera blocket vidare i kedjan. Hur åstadkommer du det på mindre än en sekund utan en comparator? Har du försökt att bygga vad jag byggt?

Tetris Kille, 35 år

1 643 forumsinlägg

Skrivet:
18 december 2014 kl. 01:27
Tetris Kille, 35 år

Jag förstår tillräckligt om redstone för att förstå. Du behöver bara något som gör signalen kortare än en button-press, vilket är mycket mer kompakt och smidigt på det sättet jag visade. Dina comparators är bara en vanlig monostable, de jag visade är också en monostable. Funktionen är densamma.

Gandhi Kille, 32 år

2 342 forumsinlägg

Skrivet:
18 december 2014 kl. 05:28
Gandhi Kille, 32 år

@Mynta; Fastcraft?

Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
18 december 2014 kl. 08:04
Orks 36 år

Citat från Tetris:


Jag förstår tillräckligt om redstone för att förstå. Du behöver bara något som gör signalen kortare än en button-press, vilket är mycket mer kompakt och smidigt på det sättet jag visade. Dina comparators är bara en vanlig monostable, de jag visade är också en monostable. Funktionen är densamma.

Fast mycket mer smidigt och kompakt kan det omöjligt bli. Dvs, jag tycker inte att det lilla system som en krets med två comparators utgör är stort sett till resurser eller i förhållande till hur stort det system som rangordnar alla kolvar med repeaters är (a - 1 för varje ny enhet). Det är den minst komplicerade delen i hela systemet. Nej, det känns mest som meningslös, obelagd snobbighet från din sida, eftersom du inte ens förklarat din mekanism, men fortsätter att hävda hur mycket mer kompakt och effektiv den är, vilket är tveksamt.

Vidare kommentarer undanbedes om du inte har något värt att tillägga, vilket återigen är tveksamt.

Tetris Kille, 35 år

1 643 forumsinlägg

Skrivet:
18 december 2014 kl. 11:48
Tetris Kille, 35 år

Jag försöker inte vara snobbig, de är svårt att se allt någon byggt från en bild så jag kommenterade de lilla jag såg. Ber om ursäkt, men då man bygger med redstone brukar man vilja spara in på varenda block man kan. Vilket jag antog att du också ville.

Jag gjorde ett eget försök på din maskin för att försöka visa hur jag menade(tror jag misslyckades att visa min poäng dock):

Precis vid knappen har jag satt en monostable-circuit aka pulse-shortener. vilket gör att allt jag behöver göra är att sätta repeaters med olika delay för att du ska fungera.

Återigen, försöker inte verka dryg eller snobbig. Tvärtom är jag glad att någon annan på EC försöker sig på redstone och du är fan så mycket bättre än vad jag var då jag kallade mig "ganska ny".

Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
18 december 2014 kl. 13:10
Orks 36 år

Okej! Det är iaf kul att få ett vettigt svar tillbaka, och nu känns det som att jag kanske missbedömde din avsikt, vilket känns positivt.

Det ser likt ut, men jag undrar ändå vilken mekanism som får kolvarna att gå tillbaka efter aktivering? Har lite svårt att se det hittills bara. Annars tycker jag att det ser ganska rimligt ut. Hade säkert kunnat minimera antalet blocks etc på många ställen, men huvudsaken var först att få en fungerande konstruktion, som man sedan kan putsa på många olika sätt. Har inte heller koll på "monostables" eller diverse interna termer som finns runt red stone-bruk. Men men, det är väl sådant man lär sig.

Jag gjorde en ny grej. En tågstation som lämnar av all sin metall till en smältugn och åker vidare när den är klar (automatiskt). Gissar att det redan gjorts och att det dessutom finns effektivare modeller, men kanske postar ändå för skojs skull...

Tetris Kille, 35 år

1 643 forumsinlägg

Skrivet:
18 december 2014 kl. 13:30
Tetris Kille, 35 år

Första bilden jag länkade är mekanismen som gör att dom dras tillbaka direkt. då en redstone current gå igenom ett block med en piston under sig kapar pistonen av signalen till bara 1 tick.

Ja, det har gjorts förr, men det är ändå 100 gånger roligare att göra sin egen model även om den är långt ifrån optimal. Man lär sig inget av att kopiera andras design:)

Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
18 december 2014 kl. 13:32
Orks 36 år

Så du har basically detta:



Vagnen kommer fram till ett stycke powered rail och stannar ovanför en dropper. Allt innehåll (som kan gå över) dräneras från vagnen, och ned till ugnen. Sedan aktiveras biten powered rail och vagnen kan åka vidare.

Och det funkar ungefär såhär:



En comparator mäter din hopper. Så länge det finns något i den, kommer signlane att tas upp av en repeater, som skickar den vidare i två riktningar, slutligen till en ny comparator. SIgnalen som når fram till sidan görs starkare än den till baken av ytterligare en repeater. Därtill är baksignalen fördröjd av en repeater, vilket innebär att du inte kommer att få aktivering så länge en signal går ut från din hopper. Men till slut när din hopper är tom på innehåll och din vagn lastat klart, kommer den sista signalen som går ut att nå fram till bakänden efter sidan. Alltså kommer du att få en oavbruten aktivering som räcker lika länge som signalfördröjningen från din andra repeater, vilket låter vagnen åka vidare.

Jag inser att detta är en komplicerad design, jag kommer definitivt behöva slimma den om jag vill kunna använda konceptet i survival. Detta var så att säga, första prototypen.


P.S. Jag spelar inte för att kopiera andra, utan för att experimentera och pröva mig fram. Det är skapandet och att hitta nya lösningar som gör det underhållande för mig, inte att gå från ritningar, som jag finner ganska meningslöst.

Tetris Kille, 35 år

1 643 forumsinlägg

Skrivet:
18 december 2014 kl. 13:46
Tetris Kille, 35 år

Din design är faktiskt hyfsat minimal resource-mässigt. Det jag ser att du kan göra är att använda repeaters/comparators som går direkt in i blocks för att minska på redstone användningen.

Jag har sett folk bygga såna maskiner sjukt kompakt men för att vara ett första försök är de jävligt bra imo. Ska göra ett eget försök eftersom jag inte förstår riktigt hur dom där maskinerna fungerar.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet