Läsa vid Universitet eller Högskola
"behörighetskrav: tyska steg 3". Vad innebär det? MVH har inte gått i skola i sverige och vet inte hur ert system fungerar
Citat från iLandsproblemo:
"behörighetskrav: tyska steg 3". Vad innebär det? MVH har inte gått i skola i sverige och vet inte hur ert system fungerar
Typ att man har läst tyska på gymnasiet i typ tre år. Mvh/ tjejen som inte heller har gått i ettsvenskt gymnasie-system
Tyska 3 är den första tyskakursen man läser i gymnasiet IFALL man även läst språket på högstadiet. Man kan också komma dit genom att börja med Tyska 1 under första året på gymnasiet, vilket motsvarar nybörjarnivå. Osäker på huruvida det går att tillgodoräkna kunskaper från andra skolor, det är säkert olika från kurs till kurs. Men ah, kort sagt: Tyska 3 motsvarar tre års tyskastudier ^__^
Citat från wingdings:
Citat från LolaMontez:
Tack båda två! Då vet jag att jag har tillräckligt + lite till :)
Fråga till master-studenter: är det mycket mer arbete på denna högre nivå av studier eller är det "bara" mer in-depth knowledge?
LolaMontez: För min del är det större arbetsbörda, högre krav och man tvingas ta än större ansvar över sina studier. Föreläsaren vill helst inte mycket mer än föreläsa, och vill att vi studenter själva leder eventuella övningstillfällen genom att diskutera uppgifterna studenter emellan - även om föreläsaren är närvarande och kan fylla i luckor vid behov.
Det är dock inte enorm skillnad jämfört med tidigare kurser, enligt mina erfarenheter. Svårighetsgraden (arbetsbörda, krav, ansvar, ...) har ökat ungefär lika mycket detta år som den gjort tidigare år, och medan de flesta masterkurser är svårare än de flesta tredjeårskurser så finns ett antal lätta masterkurser och svåra tredjeårskurser.
Jag bör nämna att jag går det masterprogram som hör ihop med mitt gamla kandidatprogram, så jag har inte behövt oroa mig över skillnader mellan institutioner.
Edit: En till skillnad kan vara att föreläsarna nu förutsätter en bredare grund än de förutsatte tidigare. Föreläsaren i en analys-kurs skulle kunna säga att "det här är ett principalidealområde med avseende på snitt och symmetrisk differens" trots att den meningen förutsätter en del algebra-kunskaper.
Edit2: Har inte riktigt kunnat sova i natt så i min trötthet lyckades jag ignorera att du pretty much bara frågade om arbetsbördan. Den är märkbart högre men hanterbar, för min del kommer 30 timmars studier per vecka troligen räcka - åtminstone om jag lägger till lite helgpluggande vid behov.
ingen som råkar läsa husdjursagronom eller etologi och djurskydd på slu här? :DDD
Alltså nu har jag börjat termin 2 på förskollärarprogrammet och jag känner mest, vad i helvete är detta för flum? Vet fortfarande noll om pedagogik
Att behöva sitta och läsa hundra miljoner sidor om massa psykologisk forskning och skumma teorier om utveckling genom tiderna, känns som att man läser till någon barnforskare, inte förskollärare...
Enda vettiga med utbildningen hittills var VFU, där man faktiskt lärde sig det man egentligen ska hålla på med.
Är detta en standard på högskoleutbildningar, att typ det mesta man läser är bara flum? Känns som att man kunde förkorta utbildningen rejält om man skippade alla dessa onödiga kurser och hade mer praktik istället.
Har snart VFU i 10 veckor. Ska bedöma och ta emot patienter själv, som en sådan arbetsterapeutstudent jag är.
Fruktansvärt nervöst men spännande!
Citat från LouieLouie:
Alltså nu har jag börjat termin 2 på förskollärarprogrammet och jag känner mest, vad i helvete är detta för flum? Vet fortfarande noll om pedagogik
Att behöva sitta och läsa hundra miljoner sidor om massa psykologisk forskning och skumma teorier om utveckling genom tiderna, känns som att man läser till någon barnforskare, inte förskollärare...
Enda vettiga med utbildningen hittills var VFU, där man faktiskt lärde sig det man egentligen ska hålla på med.
Är detta en standard på högskoleutbildningar, att typ det mesta man läser är bara flum? Känns som att man kunde förkorta utbildningen rejält om man skippade alla dessa onödiga kurser och hade mer praktik istället.
Jag tycker att hundra miljoner sidor om utvecklingspsykologi och psykologisk forskning låter som allt annat än flum. Barnens första år i livet är ju väldigt omvälvande, och har stor inverkan på individens liv i stort. Alltså bör förskollärare ha en gedigen teoretisk grund att stå på när det gäller barnens utveckling, i tillägg till praktisk kunskap.
^ Ptja, själv hade jag varit mindre brysk men ja, du har pretty much rätt. You learn mathematics by doing mathematics.
Lite tråkigt kursval, men det är ju trots allt "drunkna i jobberbjudanden"-kurserna
Ska bli så jäkla roligt att testa på en doktorandkurs nästa läsperiod. :D Modular Forms and Generating Series. Modulära former och s.k. elliptiska funktioner användes av Andrew Wiles i mitten av 90-talet för att bevisa det då 358 år gamla Fermat's Great Theorem.
The conjecture was seen by contemporary mathematicians as important, but extraordinarily difficult or perhaps impossible to prove. For example, Wiles' ex-supervisor John Coates states that it seemed "impossible to actually prove", and Ken Ribet considered himself "one of the vast majority of people who believed [it] was completely inaccessible", adding that "Andrew Wiles was probably one of the few people on earth who had the audacity to dream that you can actually go and prove [it]."
oo verkar kul, läste en jättebra populärvetenskaplig bok om problemet (och lösningen) för några år sedan!
Mm det kommer nog bli riktigt roligt! På tal om roligt så är det alltid lika roligt att kolla in kurslitteraturen före kursstart och tänka "Holy shit". :D
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet