Kommunikativ Kompetens?

ec_arkiv Kille, 36 år

0 forumsinlägg

Skrivet:
9 mars 2009 kl. 11:13
ec_arkiv Kille, 36 år

Sitter nu på en svenska C lektion och skriver en essä om kommunikation.
Och en fråga lider "vad innerbär det att ha kommunikativ kompetens.
Och jag sitter helt fast, har verkligen black out, kommint inte på någonting vättigt att skriva förutom just orden Kommunikativ Kompetes.

Så min fråga till er är VAD är enligt ER Kommunikativ Kompetens?

Arro Tjej, 33 år

3 766 forumsinlägg

Skrivet:
9 mars 2009 kl. 11:14
Arro Tjej, 33 år

Bra fråga du!

ad0xa Tjej, 34 år

868 forumsinlägg

Skrivet:
9 mars 2009 kl. 11:22
ad0xa Tjej, 34 år

ja är inte 100% men det är jag aldrig...
tror dock det är när man är duktig på att prata med folk och förmedla det man vill få sagt.
att få folk att fatta vad man pratar om helt änkelt.

Zeemo Kille, 37 år

287 forumsinlägg

Skrivet:
9 mars 2009 kl. 11:31
Zeemo Kille, 37 år

Jag skulle tolka det som att ens kommunikativa kompetens baseras på hur bra man får fram sitt meddelande till folk, oavsett om det är med tal, skrift eller teckenspråk.

ward Tjej, 35 år

2 331 forumsinlägg

Skrivet:
9 mars 2009 kl. 11:31
ward Tjej, 35 år

Konflikter är en vanlig förekommande företeelse på förskolan då barn med olika bakgrunder och skilda uppväxtvillkor möts och ska samspela med varandra. Många tillfällen ges för barn på förskolan att jämföra sig med andra samt att finna likheter och olikheter. Dessa olikheterkan ge upphov till onödiga konflikter som oftast baseras på missuppfattningar. Uppkomst av konflikter på förskolan är därför inget märkligt då det ställs krav på barnen att kunna vistas i en grupp och sätta sina individuella behov till sidan och att kunna infoga sig i kollektivet.Intresset med vår studie ligger i att ta reda på vilket förhållningssätt pedagoger har gentemot konflikter samt vilka metoder de arbetar utifrån för att hantera eller förebygga konflikter på förskolan. Forskningen inom detta fält har pekat i samma riktning mot olika begrepp som vihar fördjupat oss i för vår studie. För att barn ska lyckas med att konstruktivt klara ut sina konflikter är det av stor vikt att de får ingå i ett socialt sammanhang. I detta sammanhang bör tonvikt läggas på att träna barn i att kommunicera och få utföra prosociala handlingar. De vuxna i barns omgivning är viktiga som förebilder för barn då de fungerar som en identifikation för de. De vuxnas värderingar och regler på förskolan präglar förskolan och hela barngruppen. Dessa värderingar och regler införlivas hos barnen som därmed har ingått ien socialiseringsprocess.Studien är i form av en kvalitativ metod då vi har intervjuat fyra pedagoger på två olikaförskolor. Vi har även genomfört observationer i barngrupperna på dessa två förskolor. Ur studien framkom att pedagogernas förhållningssätt gentemot barns konflikter var att hjälpa barnen att konstruktivt lösa sina konflikter. Det framkom även att barnen själva ska kunnaklara av att lösa sina konflikter, där pedagogen hade en avvaktande roll. De metoder som användes för att hantera konflikter var att barn tränas i att kunna sätta ord på olika slagskänslor. Arbetssätten på de olika förskolorna skildes dock åt.


Du måste vara inloggad för att skriva i forumet