Hur mycket bör en lärare bry sig?
En lärare bör bry sig så pass mycket att eleverna når de mål som dem satt upp för sig själva och de mål som nationella riktlinjer kräver av dem att vara, förutsatt att det är rimliga krav. Men jag ser helst att lärare är väldigt engagerade typer rent personlighetsmässigt också, och gillar sitt jobb. Då blir det roligare för alla elever den undervisar och då lär man sig bättre.
Jag tycker lärare ska stay the fuck out of my life och göra det dom är i skolan för - lära oss tråkiga saker.
Lärare på min förra skola skulle hela tiden lägga sig i så fort dom såg att jag inte mådde så jättebra,tyckte dom kunde dra åt helvete helt ärligt för hur jag mår påverkar inte mitt skolarbete ändå.
Citat från thundercunt
Läraren ska ta tag i saken om de ser någon som mår dåligt.
^
Citat från JoceyyAlienQueen
hur jag mår påverkar inte mitt skolarbete ändå
VA?
pluggar du lika effektivt (eller gör vad som helst) om du mår skitdåligt, menar du? I DONT EVEN
En lärare ska enbart bry sig om elevens betyg/skolgång annat har den inget med att göra.
Citat från JoceyyAlienQueen
hur jag mår påverkar inte mitt skolarbete ändå.
Hur gick det där ihop?
De får gärna hjälpa andra
men lämna mig ifred pls
Tillräckligt mycket för att en elev ska känna sig bekväm med sina studier, med hjälp (om det behövs), och liknande.
Dock ska de inte lägga sig i det som händer utanför.
Oh captain, my captain.
Kuratorer och ungdomsmottagningar finns väl av en anledning.
Det som befattar undervisning/svårigheter med skolarbete kan dom gott hjälpa till med, allt utanför bör gå genom kurator eller annat.
En lärare bör ta eleverna till sängen.
Har själv jobbat en del som lärare/lärarvikarie och undrar om ni som tycker olika syftar på olika årskurser. Menar ni gymnasiet eller grundskolan?
Om det sker incidenter på skolan så som mobbing, slagsmål eller liknande, har man ansvar att kontakta elevens föräldrar om det rör sig om grundskolan.
Har varit med om att elever avvikit från lektion pga olika skäl, ibland pga att denne mått illa. I ett sådant läga bör läraren fortsätta lektionen som vanligt och hjälpa eleven till kurator/skolhälsan efter lektions slut eller när man har tid.
En lärare ska vara observant. Om de misstänker att något inte står rätt till med eleven, om eleven förändrar sitt resultatsmönster eller är ovanligt stökig eller kanske stökig redan från början, eller om eleven blir behandlad på ett visst sätt av de andra eleverna, så ska läraren prata med eleven, ibland även med föräldrar och i värsta fall, även med rektor. Skulle det vara så att eleven behöver hjälp som inte läraren har "kompetensen" till att hjälpa med så ska läraren tala med eleven om att gå till kuratorn.
Å andra sidan är det inte rätt av en lärare att lägga sig i för mycket heller. Ser en lärare däremot att en elev skär sig eller skadar sig själv på andra sätt, så har läraren skyldighet att kontakta föräldrarna (skulle jag tro).
Sedan beror det helt på vilka klasser. Myndiga gymnasieelever har ett helt annat ansvar till sig själv än en niondeklassare.
Har själv jobbat som långtidsvikarie på en högstadieskola, och där hade vissa lärare regelbunden kontakt med vissa föräldrar.
Mycket tkr jag. dem lärarna i kurserna jag har som bryr sig går det mycket bättre i än vad det gör dem andra!
Som den person som många unga har mest kontakt med under skoltiden så har läraren inte så mycket ett professionellt ansvar, mer ett medmänskligt ansvar, att flagga för problem som läraren märker av. Läraren ska då "vidarebeforda" till antingen ledningen eller till kurator, men har inget ansvar att själv beblanda sig med eleverna på en personlig nivå.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet