Hur man enkelt förbättrar skolan/samhället
Anpassa betygsättningen efter ämnet, med hänsyn till ämnets nytta inom yrkesliv och akademia.
Specialiserade ämnen som främst tjänar en generell funktion för den genomsnittliga eleven, som idrott och estetik, borde skiljas från övriga akademiska ämen, bl a inräknat språk och matematik, och främst vägas mot behörighet. Låt sedan dessa ämnen erbjuda speciella meritpoäng i de fält som de berör, så att elever med särskild talang och intresse enklare kan orientera sig, och så att elever med mer generella, akademiska färdigheter, får en mer rättvis chans att hävda sig.
Detta skulle betyda att ämnen som är svåra att betygsätta på ett rimligt och rättvist sätt, inte behöver tävla med övriga ämnen som bygger på tydligare, mer standardiserade riktlinjer och kriterier. Poängsystemet skulle blir mer relevant, och man förhindrar strategiska ämnesval i större utsträckning, där målet endast är att konkurrera.
I slutändan tjänar ingen på ett betygsystem så dåligt genomtänkt och förvirrat som det vi har i nuläget. Nu åstadkommer man att elever tvingas fokusera på saker de inte har något intresse av, vilket leder till att de får det svårare att uppnå sina mål, vilket i sin tur leder till att sahmället blir mindre effektivt, och mer olyckligt, då inoptimala system förhindrar människor från att nå sin optimal, vilket är grunden i ett blomstrande samhälle.
Vad tycker ni?
Tar bort alla dåliga lärare!
Håller med dig så himla mycket på sista stycket.
Systemet fokuserar på fulländade resultat utan misstag och irrelevanta delar vars innehåll inte ger någon förståelse för hur man bör/ska använda sina kunskaper i verkligheten. Jag tycker, för det första, att det är mänskligt att göra fel och att nuvarande betygsskalan inte ens lämnar rum för misstag som man kan lära sig av. För det andra är kriterierna så otroligt luddiga att inte ens min bästa lärare kunde förklara dem på ett logiskt sätt. Det blir att man får testa sig fram när man skriver en uppsats och se om "det är det här som skolverket vill ha".
Tydligare, mer relevanta kriterier och inget robottänkande som bygger på perfektion, utan riktlinjer som kan lyfta fram en individs styrkor istället för att trycka ner dennes svagheter. Sedan skulle det naturligtvis bli mycket mer komplicerat och framförallt svårare att hitta "guldkornen", men på ett sätt som är logiskt för både lärare och elev. Det är åtminstone så jag har känt och reflekterat efter ett år i GY2011.
Man släpper ut Breivik, Arklöv, John Ausonius, Hiv Mannen, och massa såna där :D.. Ger dom vapen o fria händer att göra vad dom vill
Citat från Sprutandeankan
Man släpper ut Breivik, Arklöv, John Ausonius, Hiv Mannen, och massa såna där :D.. Ger dom vapen o fria händer att göra vad dom vill
Helvete vad rolig du är
Jag har ingen åsikt om det ni skrev, men vi kan börja med att avrätta mobbare. Pang, nackskott.
Signed eller whatever
Ge lärare högre lön så att det blir en mer eftertraktad tjänst.
Som jag ser det är vårt utbildningsväsen svårt handikappat av en sorts uråldrig uppfattning att vi måste betrakta alla förmågor som lika relevanta i samhället, oavsett vad praktiken säger, för att vi annars riskerar att underminera människors lika värde (löjligt nog), vilket paradoxalt nog endast blir sant när vi tillämpar den här sortens system.
Det kan ju också handla om att vissa yrkeskategorier har fasats ut lite med tiden, vilket lett till att vissa betygskalor blivit mindre värdefulla. Det är helt enkelt inte funktionellt som det är i nuläget.
Citat från Viruset
Jag har ingen åsikt om det ni skrev, men vi kan börja med att avrätta mobbare. Pang, nackskott.
Jag förstår helt den uppfattningen, och sympatiserar med den, men istället för att avrätta dem och göra oss av med gratis arbetskraft, kan vi väl skicka dem till gulags (eller en modern motsvarighet), och låta dem jobba som lastdjur och draghästar. Mycket mer effektivt för samhället.
Citat från Orks
Citat från Viruset
Jag har ingen åsikt om det ni skrev, men vi kan börja med att avrätta mobbare. Pang, nackskott.
Jag förstår helt den uppfattningen, och sympatiserar med den, men istället för att avrätta dem och göra oss av med gratis arbetskraft, kan vi väl skicka dem till gulags (eller en modern motsvarighet), och låta dem jobba som lastdjur och draghästar. Mycket mer effektivt för samhället.
Rätta mig om jag har fel, men du menar alltså att vi borde ta mobbare och tvinga dem att arbeta som "lastdjur och draghästar"? Jag vet inte om du är ironisk eller inte, men det påminner grovt om det som Hitler gjorde mot judarna? Och jag tror vi alla är ganska överens om att det var fel att hantera judarna så.
Mobbarna är människor, som du och jag, och har rätt till att gå i skolan också. Det man borde göra, är att försöka hjälpa dem. Men tro mig, flera dagar tycker jag precis som ni.
"Hitler gjorde mot judarna" när det t.o.m står Gullag...
dagens allmänbildning är ju fruktansvärd
edit: Också ett sätt att förbättra skolan - mer nyanserad utbildning som hjälper eleven att bilda sin egen uppfattning om världen istället för att applicera en världsbild.
Citat från Mahomie
Citat från Orks
Citat från Viruset
Jag har ingen åsikt om det ni skrev, men vi kan börja med att avrätta mobbare. Pang, nackskott.
Jag förstår helt den uppfattningen, och sympatiserar med den, men istället för att avrätta dem och göra oss av med gratis arbetskraft, kan vi väl skicka dem till gulags (eller en modern motsvarighet), och låta dem jobba som lastdjur och draghästar. Mycket mer effektivt för samhället.
Rätta mig om jag har fel, men du menar alltså att vi borde ta mobbare och tvinga dem att arbeta som "lastdjur och draghästar"? Jag vet inte om du är ironisk eller inte, men det påminner grovt om det som Hitler gjorde mot judarna? Och jag tror vi alla är ganska överens om att det var fel att hantera judarna så.
Mobbarna är människor, som du och jag, och har rätt till att gå i skolan också. Det man borde göra, är att försöka hjälpa dem. Men tro mig, flera dagar tycker jag precis som ni.
Ironi är något.
Mer lärarledd undervisning. Ju mer frihet vi elever får, desto mindre lär vi oss.
1. agree with you
2. ge lärarna högre lön och låt dom besöka en psykolog en gång i månaden, stackarna är säkert självmordsbenägna tack vare oss mongoloider
3. inte bara att man anpassar betygssystemet efter ämnet, utan också efter individen. alla tänker inte likadant, eller lär sig likadant eller gör saker likadant. för många får helt fel betyg pg.a att "dom inte har gjort enligt läroplanen" vilket INTE är OKEJ NÅNSTANS
Citat från Crackrabbit
3. inte bara att man anpassar betygssystemet efter ämnet, utan också efter individen. alla tänker inte likadant, eller lär sig likadant eller gör saker likadant. för många får helt fel betyg pg.a att "dom inte har gjort enligt läroplanen" vilket INTE är OKEJ NÅNSTANS[/i]
Klassisk vänsterdänga
...och hur hade du tänkt att det skulle fungera i praktiken? "Du är sämre än Calle men jag ser att du anstränger dig hårdare efter dina förutsättningar så du får ändå ett högre betyg än honom?
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet