Hur man arrangerar konserter
Har funderat på hur man gör för att arrangera konserter.
Man kontaktar bandet, kontaktar lokal. Och sen?
Betalar man banden och lokalen ur sin egen ficka, eller betalar man endast lokalen?
Skulle vara kul om någon kunde gå igenom detta så att man kan få hit flera bra band.
Du måste kolla upp följande
*ställe att vara på (samt dess kostnad)
*Ljudtekniker
*Ljustekniker
*Råddare
*Utrustning
*Söka tillstånd hos polisen för dels, försäljningstillstånd och musik (beror på vart du ska vara iofs)
*Sponsorer/bidrag
*Ringa managers till band eller enbart banden
*PR (all möjlig reklam, i form av flyers, affischer, hemsidor o dylikt)
(kan ha missat en hel del men jag är trött atm)
Edit: la till lite
Starta en studiecirekel för att få hjälp med pengar. Hyr en utrustad lokal för cirka 1000 kronor. Ljustekniker är bögigt, så skit i det. Ljud kan du nog sköta själv, det är simpelt. Sen är det bra att dra dit några band. Jättelätt.
bamp.
Inte jättesvårt..
Om du har tur så har du en ungdomsgård eller liknande i närheten, dom brukar ha utrustning och lokaler och folk som kan hantera det.
Gå dit och säg hur du önskar att ha det och erbjud dom hela vinsten eller en del av den..
Bjud in band, gör reklam på t ex emocore, a4-posters i orten / staden.
:)
Citat från Kingu
Du måste kolla upp följande
*ställe att vara på (samt dess kostnad)
*Ljudtekniker
*Ljustekniker
*Råddare
*Utrustning
*Söka tillstånd hos polisen för dels, försäljningstillstånd och musik (beror på vart du ska vara iofs)
*Sponsorer/bidrag
*Ringa managers till band eller enbart banden
*PR (all möjlig reklam, i form av flyers, affischer, hemsidor o dylikt)
(kan ha missat en hel del men jag är trött atm)
Edit: la till lite
det behövs inga tillstånd för att sälja saker, eller för att spela musik. om du tänker på upphovsrättsliga saker så är det sami som ska kontaktas, har jag för mig, och tänker du på ljudnivåer och dylikt så är det bara att kolla upp vad som gäller, jag har det inte i huvudet just nu. men det ska till rätt mycket innan polisen behöver blandas in i det hela.
Stick'd!
Bytte namn till något lite mer informativt!
Hahha? Va?
Jag arrar en spelning den 12e Mars, och det jag gjorde var detta:
1. Kontaktade en ungdomsgård, bokade ett möte.
2. Gick dit.
3. Bestämde ett datum.
4. Ringde Vuxenskolan och kommun-organisations-skit för pengar till spelningen.
5. Ringde band
6. Profit. Väntar nu på att den 12e Mars ska ske.
Fast har lite kvar att göra också. Ska kontakta ett tryckeri för affischer.
Åh, det är riktigt roligt att arrangera!
Ett tips jag kan ge är att starta förening runt ditt arrangemang. Det ger en personlig säkerhet till viss grad juridiskt, men också när man samarbetar med andra. Med ordentliga möten och protokoll så hamnar allt på papper, så slipper man tjafsa sen om vad som sades och vem som skulle fixa vad. Och när man är en förening kan man gå med i Musik och Kulturföreningarnas Samarbetsorganisation; MoKS (www.moks.se). Därifrån kan man söka en massa snajdiga bidrag och få skitmycket tips, hjälp och stöd.
Och såklart - Satsa hårt på Internetmarknadsföring! Idag kostar en domän inte ens hundra spänn (beroende på vilken topdomän du väljer, såklart) och att skapa en hemsida är verkligen inte krångligt. Skapa en grupp på facebook, regga myspace och syns i forum. När folk hör talas om er så sprider det sig, och då är det guld om de kan länka till evenemanget. Som här på EC, folk startar trådar om arrangemang hela tiden.
Citat från M0NSTER
Säkerhets guid för arrangemang. Väldigt bar inroduktion angående säkerheten.
http://www2.msb.se/Shopping/pdf/24037.pdf
Finns dessutom en speciell anöskningsblankett på polisens hemsida.
Kan bara hålla med dig! Det går att beställa den som tryckt häfte, kostnadsfritt, från samma hemsida. Jag gjorde det!
Det är inte alls mycket som skall till för att man ska arrangera en spelning. Jag har arrangerat några, är mitt upp i ett arrangemang just nu.
Mitt bästa tips är att, ta hjälp av erfarna personer om det är första gången. Sen så har dom lagt upp jävligt bra tips och saker man ska tänka på redan här. Har man viljan, så går allt. Förhoppningsvis bra med! :)
Jag jobbar lite smått som manager/konsertansvarig/pressansvarig osv
åt bland annat ett band som heter Writingthefuture och såhär gör vi;
Vi brukar följa en mall, som kan verka vara en hel del jobb med att följa
dock är det mycket lättare än vad det ser ut att vara, och gör man detta
kan jag garantera att ditt arr drar runt 200 pers.
Dock behöver man inte göra allt i den ordning som står här under
och det kan vara liite konstigt formulerat, men det får ni leva med :p
----------------------------------------
1. Förberedelse;
- Börja med att kolla upp eventuella platser att ha ditt arr på.
- Om det är en ungdomsgård, Kontakta dessa, presentera ditt arr.
- Be om att få hjälp med eventuella medel för att täcka kostnader det ska dom ha koll på om du inte har det själv.
- Ha ett datum klart, om inte datum är klart, bestämmer du detta tillsammans med, i detta fall ungdomsgården.
Om det är en ungdomsgård kan dom stå för teknik, ljus, vakter mm. så lägg inte ner tid på det.
2. Kontakta Band;
- Tänk igenom vilka band du vill ha och vilka budskap dom har med sin musik
- När du hittat dom band du vill boka, kontaktar du, Beroende på hur stort bandet i fråga är, deras manager, bokningsbolag, eller dom själva, och presenterar ditt arr. så professionellt du kan, och väntar på svar.
- När du fått svar från något av dom ovanstående, ser svaren självklart olika ut beroende på, som tidigare nämt hur stort bandet är.
Låt oss då säga, att bandet är lite större, så, (av egna erfarenheter) får man oftast frågor om stället, och ett pris, samt en för jäkla lång lista på ..skitsaker bandet vill ha under kvällen. dessa saker går att förhandla ner till rimliga nivåer!
- När du förhandlat fram en rimlig deal på gage osv och har ditt/dina headline band klart kan du börja boka support banden.
- När du bokar supportbanden, kan det vara bra att ha ett mer etablerat lokal band som folk kommer dit för att kolla på, och några band som man sätter på att sälja biljetter som egentligen bara har oändligt många vänner om biljett säljning är ett måste.
3. Marknadsför ditt arr;
- Hur du marknadsför ditt arr. kan du fråga om på ungdomsgården, dom kan hjälpa dig med en affisch, att trycka upp den, lite reklam på nätet och något nyhetsutskick, mycket mer än så får du inte.
- Be dina medverkande lokala band att marknadsföra så mycket du kan genom att dela ut affischer, flyers, biljetter m.m. till dom att göra av med innan kvällen ditt arr skall vara.
- Spid som en dåre på nätet
- Kontakta potentiella, sponsorer, Promoters och samarbetspartners på ett så proffsigt sätt som möjligt som kan hjälpa till med marknadsföringen , presentera ditt arr, och förhandla fram något rimligt som funkar för både dig och din potentiella partner till arret, det kan vara allt från att dom får ha sin logga på affischen, vara där under kvällen, ha sina produkter med på bild/film etcetc (har även en mall för detta, om någon vill ha?)
- All form av press är även bra att kontakta och även här försöka förhandla fram en bra deal, mellan dom och dig själv som arrangör.
4. Arrangemangskvällen;
- Här har du egentligen inte så mycket att tänka på om du gjort allt som behövs göras, så som exempel, ett schema, för hela dagen, när banden anländer m.m. har du däremot inte gjort något alls och första bandet ramlar in sådär en halvtimme innan soundcheck, kan du få det stessigt.
- se till så banden har allt ni kommit överens om innan kvällen, speciellt headline bandet!
5. Efterarbete;
- kan man ju undra vad det är? jo det är alltså, att du helt enkelt sätter dig ner, samlar ihop all fakta om kvällen från band och allt annat jag nämt i dom ovanstående punkerna, skickar iväg en samanfattning till eventuella spons/promo/partners och ungdomsgården (om ni inte har ett möte later on) på vad som funkade och tackar för deras insats under kvällen, hur mycket/lite dom än gjorde, detta får dig att framstå som lite mer seriös, och kan leda till att du får framtida samarbeten med alla medverkande.
----------------------------------------
Kan, om någon känner att dom vill ha info om hur en turné funkar, även lägga in det med efter förfrågan.
Nu är ju som sagt allt det där skrivet efter hur jag själv
och just writingthefuture gör med våra spelningar.
men jag hoppas den här oändligt långa post hjälper lite iaf,
tycker någon att detta inte stämmer alls, eller verkar...helt ..ah, vad som helt
säg gärna till!
Söker alla arrangörer inom hela Sverige.
Kontakta mig ifall ni är intresserade av att arrangera.
Radiosuicide gjorde en rätt så fullständig "guide". Skulle säga att det är lättare än man tror, men är det ett större arrangemang är det mycket mer jobb än man tror. Vill du ha något halvslappt med lokalband för skojs skull finns det fritidsgårdar som har allt klart och gör det mesta själva, och du kan bara kontakta lite band. Vill ni ha något större är det mycket arbete bakom.
Jag och min bror har 0 erfarenhet av något liknande men har ändå lyckats få till ett bra flyt inför vår kommande festival (Markfestivalen). Måste säga att det var lite naivt att köra direkt på ett större arrangemang och dra till med en festival vi hoppas runt 1000 personer går på. Hade vart bra med lite erfarenhet med lite mindre event tidigare. Men vi har haft bra flyt och mycket tur hittills och lärt oss mer än 3 år på en skola hade gjort. Nästa år kommer bli mycket bättre!
Två viktiga saker att jobba mot är marknadsföring och gratispengar.
Ska ni hålla i något större är det väldigt smart att använda er utav marknadsföring. Vi har i princip fått allting vi behöver gratis av sponsorer. De får en plats i all er marknadsföring (Annons i tidningar, TV-skärmar i affärer, affischer mm) i utbyte mot det företaget kan ge er.
Det vi fått gratis just nu är avskärmning runt festivalen (staket var billigt, men får plast så man inte kan kolla igenom staketen), över 1000 affischer att sätta upp i olika storlekar. Marknadsföring värt mer än jag vill säga genom annonsplats i vår lokala tidning samt "MinAffärsTV", ett företag som har TV-Skärmar i affärer. Ljud, ljus, scen, tekniker fick vi till ett jävligt bra pris, men vi bytte till ett annat företag som gav oss en otrolig deal de andra inte kunde matcha.
Gratispengar? Bidrag! Stipendier! Sök allt ni kan. Det tar tid, men är värt det. Just nu har vi chansen att få ihop lika mycket i bara bidrag och stipendier att täcka alla våra utgifter. Utnyttja allt ni kan. Våga prata med kommunen. De har hjälpt oss mycket och man kan söka många mer bidrag än man tror. Finns också många företag som ger ut stipendier till kultur (musik) och finns ingen gräns på hur mycket man kan söka.
Förberedelse är otroligt viktigt. Boka möten med företag och ha mycket att visa upp (Band, budget, profiliering (logotyp, skisser på affischer mm). Och begränsa er inte, kör på alla företag nå kan. Även om det är ett tråkigt företag som jobbar med lager eller industri kan gå in med något ni behöver eller med pengar. Många chefer för lite större företag brukar älska att hjälpa till med arrangemang som gynnar kulturen där de bor. De har även kontakter och kan hjälpa till med mycket mer än ni kan förvänta er.
Citat från prOGramrebell
Starta en studiecirekel för att få hjälp med pengar. Hyr en utrustad lokal för cirka 1000 kronor. Ljustekniker är bögigt, så skit i det. Ljud kan du nog sköta själv, det är simpelt. Sen är det bra att dra dit några band. Jättelätt.
Neeeh, Skaffa nånsom kan sköta ljudet på riktigt. Som band vill man INTE ha nån idiot som inte vet hur man får till ljudet som man vill ha det. inte en som bara vet hur mixerbordet funkar, utan nån som vet hur det ska låta ut och in i monitorerna oxå :P Sen ska man ju kunna koppla ihop PA:t med och det är inte enkelt om man aldrig gjort det innan :)
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet