Final Fantasy
Det är IV som har Cecil och Kain :)
Bästa 2d är förmodligen II, IV och VI (dvs 2, 4, 6) enligt mig, visst första final fantasy är väl bra också, men det är inte samma "WoooOOoW" klang det hela. Och III, fann jag inte lika bra av någon anledning eller snarare det dyker inte upp i min hjärna att det var så bra... V är dugligt, speciellt då de tog tag i Job-class systemet mer detaljerat (man får välja hur man vill utveckla sin karaktär, mage, knight osv.)
Om jag skulle sätta en lista så är det nog:
1.VI
2.IV
3.II
Det underbara med IV och VI är att de har skapat så många karaktärer och man får veta allas bakgrund. Typiskt JRPG.... men vem fan vill inte ha ett gäng på 8-10 karaktärer där man får plocka ut sina 4 favoriter för att slåss igenom en episk historia. :)
Citat från Leonhart
Vad jag erfarit från mångas upplevelser med Jrpg'n så får man speciella känslor för den första delen man spelar.
Mitt första Final Fantasy var 6an till supernintendo och den slår övriga delar med feta hästlängder. Det är bara nu i mina senare år som jag kan rättfärdiga varför den är bättre (dock såklart ur en personlig synvinkel).
Final Fantasy 6 är mörk, riktigt sjukt mörk <3 Antagonisten Kefka är kanske den mest ikoniska spelskurken (försökte verkligen komma på ett snyggare ord än "skurk" -.-) någonsin. Man lär sig HATA honom under spelets gång och exakt så ska ett Jrpg vara. FF7 kommer ganska nära i denna aspekten eftersom Sephiroth gör vissa saker som inte borde spoilas, men om sanningen ska fram så är hans personlighet ett tomt skal i jämförelse med Kefka i FF6.
Det tragiska är ju att riktigt gamla spel som FF6, med 2D pixelgrafik osv, inte framstår lockande att spela för nya generationer som är vara vid 3D och flashiga animerade mellansekvenser. Hur mycket man än lovar att handlingen är extremt välskriven och berörande så kan vissa inte se bortom det faktum att grafiken är 16-bit, pixlig, etc.
Och plus, soundtracket till FF6 är så överlägset att jag dör lite. Har lyssnat på det i 17 år nu. Melodierna i FFX-FFXII-FFXIII är ett skämt i jämförelse.
I övrigt så tycker jag att FF8 är underskattad. Rätt kass stridsmekanik, men handlingen... oh my lordy. Jag var så kär i Rhinoa :'D
------------------------------------------------------------------------
Håller fullständigt med på alla punkter om FFVI :), när det gäller VIII däremot tycker jag att den är ÖVERskattad, stridsystemet var onödigt komplicerat och handlingen och karaktärerna var fruktansvärda :/
Mästerverk.
Edit: http://www.destructoid.com/final-fantasy-vi-s-dancing-mad-a-critical-analysis-157570.phtml
Kommer ihåg när den släpptes, blev direkt kär i Noctis.
SE, y u no release
I sommar ryktas det släppas
Bara jag får tag på ett ex av Limited Edition av Versus så är jag nöjd. Förövrigt nyss satt 100% på XIII-2.
Gillar inte nya stridssystemet. :s
Citat från Melancholia
Citat från rokaRu
Gillar inte nya stridssystemet. :s
Synd, köp inte spelet då?
Har inte köpt spelet, påstår bara att jag gillar det gamla stridssystemet mer och att de borde, enligt mig, använda det.
Det är dock bara en åsikt, problem with that?
Citat från rokaRu
Citat från Melancholia
Citat från rokaRu
Gillar inte nya stridssystemet. :s
Synd, köp inte spelet då?
Har inte köpt spelet, påstår bara att jag gillar det gamla stridssystemet mer och att de borde, enligt mig, använda det.
Det är dock bara en åsikt, problem with that?
Nej, har inget emot det, sa bara att om du inte gillar det nya, kör det då inte. Problem solved. :)
Själv så älskar jag tempot i nya striderna, gillar dock FFVI eller FFIII som det lanserades som i USA. Seriöst bäst, älskar Gau som spelbar karaktär, handlingen är superb och över lag är det mitt favorit i spelserien!
Citat från rokaRu
Citat från Melancholia
Citat från rokaRu
Gillar inte nya stridssystemet. :s
Synd, köp inte spelet då?
Har inte köpt spelet, påstår bara att jag gillar det gamla stridssystemet mer och att de borde, enligt mig, använda det.
Det är dock bara en åsikt, problem with that?
Det är inte stor skillnad på det nya och gamla stridssystemet. Jag tycker att det är förbättrat, då fienderna kan slå lite när som helst vilket inte ger dig oändlig tid att planera ditt drag, som i till exempel tian.
Säger som Dansasvin, nya systemet sätter press på spelaren, man måste vara snabb med beslut och rollväljande, när man kör extrabossarna som t.ex. Ochu i FFXIII så kan (vid låg level) ett för segt rollbyte bli ens död. Thank god for Snow + Umbra + Sentinel säger jag bara! Det är ju mycket roligare än att se exakt vems tur det är här näst OSV. som det är i FFX. När jag körde mot Dark Anima så kunde jag mer eller mindre förutse hela matchen... Hur kul är det på en skala egentligen?
Citat från Melancholia
Säger som Dansasvin, nya systemet sätter press på spelaren, man måste vara snabb med beslut och rollväljande, när man kör extrabossarna som t.ex. Ochu i FFXIII så kan (vid låg level) ett för segt rollbyte bli ens död. Thank god for Snow + Umbra + Sentinel säger jag bara! Det är ju mycket roligare än att se exakt vems tur det är här näst OSV. som det är i FFX. När jag körde mot Dark Anima så kunde jag mer eller mindre förutse hela matchen... Hur kul är det på en skala egentligen?
Jag har inte spelat FFXIII särskilt mycket och därför inte stött på just sådana tillfällen, däremot kommer jag ihåg att i FF7 kunde man välja om fienderna fick anfalla samtidigt som man valde spells osv eller om de fick agera fritt.
Ja, men FFVII är så jävla ut tjatat så att jag vill spy.
Det är sant, tog det bara som ett exempel.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet