Django Unchained, Quentin Tarantinos senaste
Citat från Egoist
Rätt värdelös.
Är det därför den får så sjukt bra omdömen världen över?
Alla andras subjektiva omdömen står sig starkare än hans? Det låter ju vettigt. Fan va idiotiskt argument.
Majoriteter säger mer än individer i detta fall.
Det lät hursomhelst inte särskilt subjektivt när han serverade omdömet.
Citat från Egoist
Citat från Juju
Citat från Omnislash
Är det folk som fanboyar eller har Juju rätt? Nyfiken.
Det är klart att filmen är okej, men långt ifrån så bra som de flesta vill ge sken av. Visst är det bra skådespelare, man måste älska DiCaprio i en Tarantino-rulle.
MEN ja filmen är väldigt tråkig och det händer inte mycket, är liksom raka spåret genom hela filmen.
Den är inte sämre än vad folk ger sken av. Jag förstår inte hur det kommer sig att inom musik, film och annat, att folk anser att vissa subjektiva åsikter står sig starkare än andras. Lider ni av sådan storhetsvansinne att ni på riktigt anser er själva ha så mycket mer att säga till om än alla andra?
Självklart står min åsikt över din, vad trodde du? Herregud.
Här är lite vad jag tyckte, kopierat ur en annan tråd:
Jag har nog börjat tröttna på Tarantino på sistone. Manuset är egentligen rätt tamt, vilket gör att filmen lider rätt mycket under sin speltid, i alla fall när det är utformat på detta viset.
Det är alltså den vita mannen med listighet och pengar som befriar den svarta slaven och visar honom ungefär vilken väg man ska gå i livet. Jag tycker att det blir problematiskt med skildringen av slaveriet. Självklart vill inte Tarantino vara politiskt korrekt, men jag tycker inte riktigt att det funkar på hans sätt, mycket av det han har sagt själv lutar åt motsägelse.
Det stiliserade våldet känns mest ytligt, tomt och överdrivet, det blir liksom bara våld för våldets skull. Musiken funkar inte alls ibland. Inte för att det mestadels är något fel på den, snarare sättet den används på. Lånandet av annat känns exempelvis mest billigt, förutsägbart och tråkigt (till exempel ledmotivet till Django). Hiphopen kändes också malplacerad och fånig i sina sammanhang. Kan det vara så att Tarantino tog med hiphop för att det oftast förknippas med svarta? Tarantinos filmer är egentligen mest referensglada hyllningar till exploitation eller genrefilmer. Till slut blir det lite väl själlöst och tomt på finesser.
Jag tycker också att det mesta i filmen är ett försök i att det ska vara så häftigt som möjligt. Nu har jag klagat rätt mycket, men så dålig var den ju inte. Den har sina stunder. Skådespelet klagar jag inte på direkt. Det är ändå på sätt och vis spännande, stort och intressant att se en ny Tarantino-film, trots att denna inte är så stark som några av hans andra verk. Django Unchained håller inte helt och hållet bara.
Helt okej, ungefär samma känslor som jag fick för Inglourious Basterds, den enda karaktären jag gillade var igen Christoph Waltz och den var lite långdragen på dom tråkiga ställena och det jag faktiskt ville se hafsades över snabbt.
Ser fram emot att se denna! Quentin Tarantino brukar som sagt leverera.
Citat från Stvrmzeit
Här är lite vad jag tyckte, kopierat ur en annan tråd:
Jag har nog börjat tröttna på Tarantino på sistone. Manuset är egentligen rätt tamt, vilket gör att filmen lider rätt mycket under sin speltid, i alla fall när det är utformat på detta viset.
Det är alltså den vita mannen med listighet och pengar som befriar den svarta slaven och visar honom ungefär vilken väg man ska gå i livet. Jag tycker att det blir problematiskt med skildringen av slaveriet. Självklart vill inte Tarantino vara politiskt korrekt, men jag tycker inte riktigt att det funkar på hans sätt, mycket av det han har sagt själv lutar åt motsägelse.
Det stiliserade våldet känns mest ytligt, tomt och överdrivet, det blir liksom bara våld för våldets skull. Musiken funkar inte alls ibland. Inte för att det mestadels är något fel på den, snarare sättet den används på. Lånandet av annat känns exempelvis mest billigt, förutsägbart och tråkigt (till exempel ledmotivet till Django). Hiphopen kändes också malplacerad och fånig i sina sammanhang. Kan det vara så att Tarantino tog med hiphop för att det oftast förknippas med svarta? Tarantinos filmer är egentligen mest referensglada hyllningar till exploitation eller genrefilmer. Till slut blir det lite väl själlöst och tomt på finesser.
Jag tycker också att det mesta i filmen är ett försök i att det ska vara så häftigt som möjligt. Nu har jag klagat rätt mycket, men så dålig var den ju inte. Den har sina stunder. Skådespelet klagar jag inte på direkt. Det är ändå på sätt och vis spännande, stort och intressant att se en ny Tarantino-film, trots att denna inte är så stark som några av hans andra verk. Django Unchained håller inte helt och hållet bara.
Schultz befriande av Django ser jag inte som ett problem, och tro mig, jag är vanligtvis uppmärksam kring sånt. Den biten gör filmen snarare mer historiskt korrekt än om Django hade löpt amok helt på egen hand. Obildade slavar utan erfarenhet eller tillgångar tar sig ingenstans i den tiden. Det blir ändå en harmlös kompromiss med tanke på hur tydligt Schultz uttrycker sitt avsky för slavhandeln.
Hiphopen lär vara en statuskommentar mellan situationer för mörkhyade idag och då.
Jag fann att det passade helt perfekt och var normbrytande på köpet.
Alltså vart ska man börja...var den bra? Visst. Var den tarantino-bra? Fuck no. Lätt hans sämsta film, tyckte till och med mer om from dusk till dawn och det säger mycket. Soundtracken är ett skämt, opassande/tråkig/dålig. Storyn är lånad från en annan western men och? Den är fortfarande sjukt förutsägbar och har typ EN twist. Kanske två.
95% av alla skämt är cheesy som fan. Glorifierad våld, som vanligt, men det här gången mer åt "kött" än "blod" hållet, som gör att det mesta ser väldigt fake ut. Protagonisten är egentligen inget mer än en sidekick som står i doktorns skugga, både story- och skådespeleri- mässigt.
Historiskt korrekt? haha seriöst, tror ni att någon skulle behandla en slav på så schysst sätt som schultz gjorde? Han skulle förmodligen tortyrera negern tills han dör/svarar utan några fucks given. DiCaprio suger som vanligt, inget nytt där.
Samuel.l räddar filmen, överraskar och säger relativt roliga saker. Scenen med KKK var rätt rolig också. Annars...en stor besvikelse.
Jämför man storylinen med pulp fiction, inglourious basterds eller jackie brown blir hela filmen mer av ett makeover-skämt än en story som suger in tittaren.
^
Men så råkar du också fel. På alla punkter :)
Men du är såklart välkommen att ha en åsikt.
Har sett den! Den var riktigt bra faktiskt!!! Riktigt skön film!!!
Citat från Pan
^
Men så råkar du också fel. På alla punkter :)
Men du är såklart välkommen att ha en åsikt.
Hello there funboy.
Vissa saker kan man diskutera, vissa saker är FAKTA.
Alla punkter you say? Så du tycker helt ärligt att storyn var lika bra som i t.ex pulp fiction? Var den lika rolig också? ffs, jag somnade första gången jag såg django och jag var rätt peppad innan.
Tycker du att jamie foxx passar i en film där han inte spelar en dryg-neger-polis/kriminell/fucking rappare eller liknande?
Att hans karaktär var roligare att följa än t.ex Vincent eller Butch i PF?
Att soundtracken är vrål dålig är inget att diskutera, det är så bara, ännu en gång, jämför med pulp fiction och försök inte skämmas.
Du är också välkommen att ha en åsikt, så länge den liknar min :P Nää men var konstruktiv, använd riktiga argument, jämför...ist för att säga "du får ha en åsikt men du har fel", vet du hur barnsligt det ser ut?
Wiktor out.
Citat från Juju
Citat från Pan
^
Men så råkar du också fel. På alla punkter :)
Men du är såklart välkommen att ha en åsikt.
Det största felet jag kan se är hans kommentar om den excellenta filmen From dusk till dawn :'(((
Ok skrev lite kaotiskt. Jag tycker också att fDtD var en bra film, men den kändes väldigt cheesy om man hade sett den typ 10-14 år efter premiären. Du kan inte påstå att alla dåligt gjorda vampyrer i den senare delen av filmen inte drar den neråt?
Vad jag menade var att jag tycker att trots allt det där (mest "outdated" delen), är django den sämre filmen i mina ögon.
Citat från foqspoqs
Citat från Pan
^
Men så råkar du också fel. På alla punkter :)
Men du är såklart välkommen att ha en åsikt.
Hello there funboy.
Vissa saker kan man diskutera, vissa saker är FAKTA.
Alla punkter you say? Så du tycker helt ärligt att storyn var lika bra som i t.ex pulp fiction? Var den lika rolig också? ffs, jag somnade första gången jag såg django och jag var rätt peppad innan.
Tycker du att jamie foxx passar i en film där han inte spelar en dryg-neger-polis/kriminell/fucking rappare eller liknande?
Att hans karaktär var roligare att följa än t.ex Vincent eller Butch i PF?
Att soundtracken är vrål dålig är inget att diskutera, det är så bara, ännu en gång, jämför med pulp fiction och försök inte skämmas.
Du är också välkommen att ha en åsikt, så länge den liknar min :P Nää men var konstruktiv, använd riktiga argument, jämför...ist för att säga "du får ha en åsikt men du har fel", vet du hur barnsligt det ser ut?
Wiktor out.
Det är bara uppenbart att du har missförstått filmen och dess diverse inslag. Det är en smartare rulle än du tror (att blint kritisera filmer utan att förstå varför de ser ut som de gör är ju sällan lyckat), och även om jag själv inte anser att den är bättre än Pulp Fiction så står Django Unchained helt klart på egna ben och gör det bästa av vad den har att arbeta med.
Ska vi snacka fakta så kan du ta en runda på nätets filmrecensionssidor och bada i alla hyllningar som filmen får. För en liten bonus på tårtan kan du speja efter oscarsutdelningar i Tarantinos namn den 24e februari.
Jag sa inte att din åsikter skulle vara fel, jag sa att dina regelrätta påståenden om och utdömanden av filmen var fel. Vilket de fortfarande är. Det hade varit en annan femma om du formulerat dina påståenden som åsikter istället.
Citat från Pan
Schultz befriande av Django ser jag inte som ett problem, och tro mig, jag är vanligtvis känslig kring sånt. Den biten gör filmen snarare mer historiskt korrekt än om Django hade löpt amok helt på egen hand. Obildade slavar utan erfarenhet eller tillgångar tar sig ingenstans i den tiden. Det blir ändå en harmlös kompromiss med tanke på hur tydligt Schultz uttrycker sitt avsky för slavhandeln.
Hiphopen lär vara en statuskommentar mellan situationer för mörkhyade idag och då.
Jag fann att det passade helt perfekt och var normbrytande på köpet.
Men jag tycker det faller och blir problematiskt på flera andra håll också. Ett exempel är ju Candies pseudovetenskapliga teori om att svarta har en naturlig underställdhet, att endast en svart på tiotusen är exceptionell. Vem är då denna personen? Jo, det är ju just Django som dyker upp och befrämjar den doktrinen, men resten av alla andra svarta i filmen visar inte direkt något speciellt motstånd.
Tarantino har ju sagt att han ville skapa en svart hjälte att se upp till, men jag tycker inte riktigt att han lyckas. Det rör sig ändå om en svart man som blir visad vägen till frihet och motstånd genom en intellektuell vit.
Jag håller i alla fall inte med om musiken. Tyckte som sagt att det var mest töntigt, hiphopen alltså. Det skär sig alldeles för mycket för att jag ska kunna få någon uppskattning för det, det blir för disharmoniskt. Och att det var enligt mig rätt rutten och billig hiphop gjorde definitivt inte saken bättre. Det kan vara kul med juxtapositioner och kontraster, men i detta fallet måste jag säga att det föll och inte passade alls. Tarantinos användning av musik funkar ibland, men ibland känns den ovanligt dålig.
Hur menar du att det var normbrytande?
Citat från Stvrmzeit
Men jag tycker det faller och blir problematiskt på flera andra håll också. Ett exempel är ju Candies pseudovetenskapliga teori om att svarta har en naturlig underställdhet, att endast en svart på tiotusen är exceptionell. Vem är då denna personen? Jo, det är ju just Django som dyker upp och befrämjar den doktrinen, men resten av alla andra svarta i filmen visar inte direkt något speciellt motstånd.
Tarantino har ju sagt att han ville skapa en svart hjälte att se upp till, men jag tycker inte riktigt att han lyckas. Det rör sig ändå om en svart man som blir visad vägen till frihet och motstånd genom en intellektuell vit.
Jag håller i alla fall inte med om musiken. Tyckte som sagt att det var mest töntigt, hiphopen alltså. Det skär sig alldeles för mycket för att jag ska kunna få någon uppskattning för det, det blir för disharmoniskt. Och att det var enligt mig rätt rutten och billig hiphop gjorde definitivt inte saken bättre. Det kan vara kul med juxtapositioner och kontraster, men i detta fallet måste jag säga att det föll och inte passade alls. Tarantinos användning av musik funkar ibland, men ibland känns den ovanligt dålig.
Hur menar du att det var normbrytande?
Ja men Candies pseudovetenskapliga floskler är också inget annat än ren smörja. Det har ingen tyngd i filmen mer än att vara uppenbar bullshit. Jag hade aldrig köpt idéen att Django skulle gjort revolt på egen hand, så hans frigörelse är helt okej för min del. Med tanke på att Schultz är vit och låter Django bli hans partner, och dessutom väljer att hjälpa honom förutsättningslöst, blir det också en kommentar om jämlikhet mellan raserna som filmen ganska uppenbarligen behöver med tanke på dess övriga innehåll.
Att du fann att hiphopen skar sig med innehållet vittnar bara om normbrytningen. Det är själva budskapet bakom valet som gör det bra, oavsett om det inte lyckas vara ett hiphopval som tilltalar alla. (VAD skulle tilltalat alla??) Bevisligen finns det ändå en majoritet som anser att det var ett lyckat drag av Tarre.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet