Diskriminering pg.a ADHD eller annat.

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
u_suck_tbh 34 år

28 184 forumsinlägg

Skrivet:
31 oktober 2013 kl. 07:40
u_suck_tbh 34 år

Citat från Bloodbath


Rättvisa är inget man får, det är något man sliter ur livets händer med egen styrka.
Inget här i livet är gratis. Allt man vill ha måste man själv anskaffa, inget kommer gratis.



That's a very individualistic attitude


Citat från daydreaming

Det är självklart så fel att diskriminera och jag skäms över följande men...: Som vikarie måste jag säga att ADHD barn i skolan är verkligen Jobbigt. (FÖRLÅT). Skolmiljö är inte passande för folk med ADHD och det är verkligen tärande för lärarna. Så du kan trösta dig med att din lärare förmodligen led hon med. :V


Kanske är skolmiljön det är fel på.

Darwin Tjej, 31 år

1 476 forumsinlägg

Skrivet:
31 oktober 2013 kl. 08:17
Darwin Tjej, 31 år

Citat från u_suck_tbh




Kanske är skolmiljön det är fel på.


Fel och fel, fel för just ADHD barn är den, som jag sa.

Darwin Tjej, 31 år

1 476 forumsinlägg

Skrivet:
31 oktober 2013 kl. 08:23
Darwin Tjej, 31 år

Citat från KentLang




Jävla skitsnack. Lärarna får ju betalt för att stå ut med eleverna. Om man inte gillar det kan man jobba på MCDonalds istället.


Jaså? Kan saker och ting inte vara jobbigt för att man får betalt? Har minislavar i kina det bra bara för att dem trots allt får minimilön? Är lön den enda anledningen till varför man jobbar som lärare? Tror du inte att man som lärare blir väldigt trött av att försöka dag efter dag att lära ett barn något, för att man vill hjälpa barnet till en bra framtid, som svarar med att hoppa runt och inte lyssna och springa iväg?

Edit: inget personligt mot dig nu TS, läste att du var en bra elev och det är ju bra! Tänker på andra barn som kanske inte är lika bra på att anstränga sig :V

Ninth Tjej, 32 år

18 forumsinlägg

Skrivet:
31 oktober 2013 kl. 08:24
Ninth Tjej, 32 år

Ja, skolmiljön borde anpassa sig för barnen! För skolan är ju pga 'att barnen ska lära sig saker'. Men iom att skolan endast lär ut på ett sätt så fårbarnen med annat inlärningssätt ta smällen och blir kallade 'dumma i huvudet' när de bara behöver ett annat lärosätt.

Darwin Tjej, 31 år

1 476 forumsinlägg

Skrivet:
31 oktober 2013 kl. 08:29
Darwin Tjej, 31 år

Citat från Ninth


Ja, skolmiljön borde anpassa sig för barnen! För skolan är ju pga 'att barnen ska lära sig saker'

Fast för vilka barn? ADHD barn är inte en majoritet. Andra som man måste anpassa sig för är unga med mycket skarp intelligens, dem glöms ofta bort och blir understimulerad och arga. Likadant med folk som är på andra sidan av spektrumet så att säga. Personligen som introvert känner jag att skolan hade kunnat anpassa sig efter det också, eftersom det finns lika många introverta som extroverta. Och extroverta känner säkert likadant! Så vart lämnar det oss, hur ska skolan se ut?

Ninth Tjej, 32 år

18 forumsinlägg

Skrivet:
31 oktober 2013 kl. 08:41
Ninth Tjej, 32 år

Citat från daydreaming


Citat från Ninth

Ja, skolmiljön borde anpassa sig för barnen! För skolan är ju pga 'att barnen ska lära sig saker'

Fast för vilka barn? ADHD barn är inte en majoritet. Andra som man måste anpassa sig för är unga med mycket skarp intelligens, dem glöms ofta bort och blir understimulerad och arga. Likadant med folk som är på andra sidan av spektrumet så att säga. Personligen som introvert känner jag att skolan hade kunnat anpassa sig efter det också, eftersom det finns lika många introverta som extroverta. Och extroverta känner säkert likadant! Så vart lämnar det oss, hur ska skolan se ut?


Men det är inte bara barn med bokstavskombinationer som har det svårt. Det finns många olika sätt att lära sig tex, genom att läsa instruktioner, se någon göra saken man ska lära sig eller få instruktionerna berättade för en och det varierar ju vilket som är det lättaste inlärningssättet för olika personer. Då är det klart att många har det svårt om alla förväntas att lära sig allting utifrån tex, att läsa instruktioner på ett papper. Jag märker det själv i matten som jag läser nu, då jag har extrema svårigheter att förstå vad det är de vill att man ska göra när det är text uppgifter. Jag kan inte utläsa den viktiga informationen även om jag tekniskt sätt förstår vad som står. Många klarar av att förstå allt genom att läsa i boken eller hör läraren förklara muntligt, medans jag bara förstår genom att hon ritar upp och visar mig.

Skolorna borde få mer resurser så de kan hjälpa och anpassa sig till alla, oavsett inlärningssätt eller eventuell bokstavskombination.

Darwin Tjej, 31 år

1 476 forumsinlägg

Skrivet:
31 oktober 2013 kl. 08:56
Darwin Tjej, 31 år

Citat från Ninth



Men det är inte bara barn med bokstavskombinationer som har det svårt. Det finns många olika sätt att lära sig tex, genom att läsa instruktioner, se någon göra saken man ska lära sig eller få instruktionerna berättade för en och det varierar ju vilket som är det lättaste inlärningssättet för olika personer. Då är det klart att många har det svårt om alla förväntas att lära sig allting utifrån tex, att läsa instruktioner på ett papper. Jag märker det själv i matten som jag läser nu, då jag har extrema svårigheter att förstå vad det är de vill att man ska göra när det är text uppgifter. Jag kan inte utläsa den viktiga informationen även om jag tekniskt sätt förstår vad som står. Många klarar av att förstå allt genom att läsa i boken eller hör läraren förklara muntligt, medans jag bara förstår genom att hon ritar upp och visar mig.

Skolorna borde få mer resurser så de kan hjälpa och anpassa sig till alla, oavsett inlärningssätt eller eventuell bokstavskombination.


Okej fast det svarade inte på min fråga, utan du la bara till fler på listan skolan bör ta hänsyn till.

Är det ens möjligt att anpassa sig till alla? Du vill ha förklaringar i bilder, ska vi köra över majoriteten som inte vill ha det? Eller ska vi köra över dig, minoriteten, som vill ha det? Ska vi ta samma information både muntligt, skriftligt och bildligt? Är det den bästa lösningen i en tid med så mycket information vi har att lära ut elever?

Jag tycker också att skolan ska ha mer resurser och kunna bli mer flexibel, men man måste tänka igenom hur dem här resurserna ska fördelas och om man verkligen kan ta hänsyn till alla. Det har ett pris

Betterthanthou Kille, 34 år

348 forumsinlägg

Skrivet:
31 oktober 2013 kl. 09:02
Betterthanthou Kille, 34 år

Citat från daydreaming


Jaså? Kan saker och ting inte vara jobbigt för att man får betalt? Har minislavar i kina det bra bara för att dem trots allt får minimilön? Är lön den enda anledningen till varför man jobbar som lärare? Tror du inte att man som lärare blir väldigt trött av att försöka dag efter dag att lära ett barn något, för att man vill hjälpa barnet till en bra framtid, som svarar med att hoppa runt och inte lyssna och springa iväg?


Minislavar i kina eller lärarnas välfärd har inget med saken att göra. Skolan existerar inte för att lärare ska kunna få komma dit och koppla av - den existerar för elevernas skull och endast för elevernas skull. Allt lärare gör ska i slutändan tjäna eleverna. Därför är läraryrket också ett yrke där mycket självuppoffring är ett faktum och som kompensation så blir lärare relativt bra betalda och har en ypperlig jobbsäkerhet så länge de gör sitt jobb bra.

Att du skulle tycka att en viss typ av barn får mina varningsklockor att ringa. Hur ska du kunna hjälpa ett barn att få en bra framtid om du är mer intresserad av kvalitén på dina erfarenheter på jobbet än elevens?

Detta är centralt i alla serviceyrken btw. Egentligen ska man alltid tjäna sina kunder oavsett yrke. Arbetsvälfärd är mer något för folk som arbetar med maskiner eller hantverk - vilket också är yrkesgruppen som minislavar i kina tillhör.

Citat från daydreaming

Citat från Ninth

Ja, skolmiljön borde anpassa sig för barnen! För skolan är ju pga 'att barnen ska lära sig saker'

Fast för vilka barn? ADHD barn är inte en majoritet. Andra som man måste anpassa sig för är unga med mycket skarp intelligens, dem glöms ofta bort och blir understimulerad och arga. Likadant med folk som är på andra sidan av spektrumet så att säga. Personligen som introvert känner jag att skolan hade kunnat anpassa sig efter det också, eftersom det finns lika många introverta som extroverta. Och extroverta känner säkert likadant! Så vart lämnar det oss, hur ska skolan se ut?



Detta är definitivt en intressant frågeställning och min åsikt är att skolan ska anpassa sig efter de som har mest svårigheter. Jag tycker inte att man borde ens bry sig om de som känner sig understimulerade. Jag har också känt mig understimulerad i skolan så säg inte att jag inte vet hur det känns som men i slutändan måste skolan se till så att ALLA får en standardiserad utbilding, inte bara finnas till för de som är "intelligenta" - de har ju högskolan att ha roligt i när de blir vuxna. Introvers och extrovers har inget med saken att göra heller.

Darwin Tjej, 31 år

1 476 forumsinlägg

Skrivet:
1 november 2013 kl. 15:34
Darwin Tjej, 31 år

Citat från KentLang


Jag håller absolut med dig till en viss gräns, men i slutändan är det ändå jobbigt för lärarna och jag ser inte varför man inte alls ska lägga en tanke på dem. Jag menar inte heller att deras välmående är någon prioritet.

Nej, introextrovert är inte relevant jag bara tog det som ett absurt exempel för att diskutera gränsen.
Jag håller inte med dig här helt. Jag tycker att man absolut bör lägga ner energi på att hjälpa dem intelligenta att bli ännu intelligentare, på samma sätt som man ska hjälpa alla i skolan att bli intelligentare. Jag delar inte din uppfattning om att skolan ska se till att alla blir ungefär lika smarta, istället tycker jag att skolan bara bör hjälpa elever att bli sitt bästa jag.
Ur mitt perspektiv är skolan inte bara till för dem intelligenta, snarare så fall för dem som studerar fint och duktigt. Dvs, klassen Einstein kommer inte att favoriseras, precis som Einstein inte favoriserades när han gick i skolan.

Betterthanthou Kille, 34 år

348 forumsinlägg

Skrivet:
1 november 2013 kl. 15:57
Betterthanthou Kille, 34 år

Citat från daydreaming


"Jag håller absolut med dig till en viss gräns, men i slutändan är det ändå jobbigt för lärarna och jag ser inte varför man inte alls ska lägga en tanke på dem. Jag menar inte heller att deras välmående är någon prioritet. "


Visst kan man lägga tankar på lärarnas välmående i form av rena lokaler, osv. men det ska aldrig någonsin vara på bekostnad av eleverna. Det är vad jag vill poängtera.


"Jag håller inte med dig här helt. Jag tycker att man absolut bör lägga ner energi på att hjälpa dem intelligenta att bli ännu intelligentare, på samma sätt som man ska hjälpa alla i skolan att bli intelligentare. Jag delar inte din uppfattning om att skolan ska se till att alla blir ungefär lika smarta, istället tycker jag att skolan bara bör hjälpa elever att bli sitt bästa jag.
Ur mitt perspektiv är skolan inte bara till för dem intelligenta, snarare så fall för"
(skolan är till för?) " dem som studerar fint och duktigt. Dvs, klassen Einstein kommer inte att favoriseras, precis som Einstein inte favoriserades när han gick i skolan."


Varför är det skolans jobb att hjälpa elever till att bli sitt bästa jag? Du sa ju själv att skolans resurser är begränsade, och med de begränsade resurserna så borde väl de gå till de som har svårast. Det är trots allt föräldrarnas ansvar om någons att se till att eleverna blir sina bästa jag och efter grundskolan/gymnasiet så är det eleverna själva som står för det.

Det betyder inte att du kan vara en mentor åt specifika elever du gillar om du så önskar, faktum är att det kan vara ett utmärkt sätt att driva sådana elever - så länge du gör det uppenbart att du inte favoriserar dem öppet.

Jag tycker inte att skolan borde favorisera någon elev. Jag vet att lärare verkligen, verkligen bli kåta över elever som "studerar fint och duktigt" eller som jag tänker det: Sitter ned, håller käft och lyssnar lyhört på allting läraren säger. Det är ju det som lockar med läraryrket i första hand, men som sagt det är själviskt från lärarnas sida att försöka favorisera dessa elever. Jag vet att detta händer hela tiden. Har både sett det och blivit mål för det i skolan. Fått alldeles för höga betyg vissa gånger tack vare mitt intresse bara. Det är egentligen ganska fult och borde slutas upp med enligt min åsikt.

Skolan existerar endast för att lära ut skickligheter och kunskap. Att bedriva olika former av självutveckling är alldeles för stort jobb för de flesta skolor och gör det till en otroligt orättvist system där elever som sannolikt redan blir favoriserade blir ännu mer favoriserade. Att bara bli favoriserade pga. ens personlighet hjälper inte någon, speciellt inte den favoriserade eleven som börjar tro att denne är smartare än den egentligen är.

Gallows Tjej, 32 år

2 002 forumsinlägg

Skrivet:
1 november 2013 kl. 16:16
Gallows Tjej, 32 år

Jag märkte tydligt att mina lärare i gymnasiet ogillade mina klasskamrater med ADHD. Det var kanske inget personligt egentligen, men att behöva bidra med lite extrahjälp gick ut över hur de pratade till dessa elever. Men de fick i alla fall hjälp. Jag har ADD och mina lärare hade aldrig hört talas om det när jag kom med mitt intyg. De tog inte det så seriöst trots att jag och mina föräldrar satt på flera möten med dem för att diskutera olika sätt för att förenkla min skolgång. Den hjälp som elever med ADHD fick genom att be om det fick jag tjata mig till. Lärarna var trots allt hela tiden skeptiska till om vi ens ville gå i skolan - de trodde fortfarande att vi var lata och att det var allt. Det är visserligen en uppfattning som jag har sett utanför skolan också.

Har även märkt att de skiter fullständigt i att ta hänsyn till GAD på gymnasiet. Tacka vet jag folkhögskolan.

Darwin Tjej, 31 år

1 476 forumsinlägg

Skrivet:
1 november 2013 kl. 16:26
Darwin Tjej, 31 år

Citat från Ketsu


Jobbat med barn diagnostiserade med ADHD (i en klass bland andra "normala") och det är ingen större skillnad på dem förutom att dem ibland behöver lite extra tillsyn (varpå de har en kontaktperson man kan kalla in) då de är mer energiska och har svårare att koncentrera sig. Alla lider av någon form av psykisk störning (oavsett om dem/ni vill erkänna det), så att börja segregera in folk i olika fack (speciellt barn) över något så banalt är inte bara extremt idiotiskt eftersom det inte är nödvändigt, utan öppnar också upp en hel värld av framtida potentiella skildringar.

Okej! Jag har fått en annan bild, förmodligen pga den ändrade miljön. Som du säger är alla lite "psykiskt sjuka" aka har personlighetsdrag och dem olika dragen passar i olika miljöer!

Vad jag sett som vikarie är att barn med ADHD/är på den sidan av spektrumet är tärande för lärare, att det liksom förstör många av deras dagar. Även noterat hur andra mer blyga blir nertryckta pga att mer livliga barn vill ha all uppmärksamhet samt inte ger andra någon ro.

Men det sagt menar jag återigen inget personligt mot exempelvis ts då jag självklart bara generaliserar.

DMT Kille, 28 år

45 forumsinlägg

Skrivet:
1 november 2013 kl. 16:27
DMT Kille, 28 år

Citat från 1937


Har även märkt att de skiter fullständigt i att ta hänsyn till GAD på gymnasiet. Tacka vet jag folkhögskolan.

GAD tas inte ofta seriöst av någon arbetsplats/skola.

Darwin Tjej, 31 år

1 476 forumsinlägg

Skrivet:
1 november 2013 kl. 16:31
Darwin Tjej, 31 år

Citat från KentLang




Varför är det skolans jobb att hjälpa elever till att bli sitt bästa jag? Du sa ju själv att skolans resurser är begränsade, och med de begränsade resurserna så borde väl de gå till de som har svårast. Det är trots allt föräldrarnas ansvar om någons att se till att eleverna blir sina bästa jag och efter grundskolan/gymnasiet så är det eleverna själva som står för det.

Det är ju det som lockar med läraryrket i första hand

Skolan existerar endast för att lära ut skickligheter och kunskap. Att bedriva olika former av självutveckling är alldeles för stort jobb för de flesta skolor och gör det till en otroligt orättvist system där elever som sannolikt redan blir favoriserade blir ännu mer favoriserade. Att bara bli favoriserade pga. ens personlighet hjälper inte någon, speciellt inte den favoriserade eleven som börjar tro att denne är smartare än den egentligen är.


Den första delen är inte riktigt värd något i argumentation, för att du säger bara din åsikt och ger en illusion av att ha backat upp den

Det med anledningen till varför man blir lärare kanske är en liten projicering? Eller vad vet jag. Det är i alla fall väldigt fel att slänga ut eftersom det nog inte stämmer.

Okej! Då har vi helt enkelt skilda åsikter om den sista punkten här. Jag tycker att kunskap är väldigt självutvecklande.

Jag vill påpeka att jag aldrig godkänt diskriminering utan bara sagt att det inte är så kul för läraren heller. Men det är självklart ingen anledning i sig för att favorisera vissa personlighetsdrag, självklart borde det istället komma extrastöd.

XxCrowxX Kille, 31 år

6 forumsinlägg

Skrivet:
1 november 2013 kl. 17:17
XxCrowxX Kille, 31 år

jag har adhd och jag hatar människor som håller på och kallar oss dumma i huvudet och ovärda, adhd är tvärtom man är överintelligent och man ifrågasätter saker pågrund av att dem är dumma och ovesäntliga, tyvärr hamnar vi i skiten pågrund av det för det handlar inte om att hitta bättre lösningar och motivera folk, utan allt handlar om att man ska följa ordningen, och därför är det svårt att lyckas ta sig någonstans i världen om man inte accepterar idiotin, jag är inte dum i huvudet, jag är inte bättre än någon annan heller för den delen men jag ser inte meningen med att följa idioter som fått makt utan att dem kan motivera varför, bla bla ja snackar massa men trevligt med en adhd tråd <3
vi tänker på ett annat sätt, vi är smartare, tänker snabbare, tyvärr är ses det som ett fel i dagens samhälle, man ska bara lyda det är de det går ut på, tyvärr så är det svårt just i skolan för dem kan aldrig lägga ner tid på att hitta lösninar och hjälpa en. Jag har haft en adhd lärare i matte när jag gick på iv, fatta att han lyckades göra allt så simpelt för han förstod mig exakt, önskar att fler lärare hade adhd för de var inte bara mig han hjälpte han fick liksom en hel klass att klara av det på nolltid, och vi hade han bara några veckor haha. aja världen är definitivt inte rättvis man måste försöka följa det, man ska aldrig skämmas över sin adhd däremot kan de vara bra att dölja den för vissa, för en del börjar se en på ett annat sätt när dem får veta vilket är hemskt.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet