Datortips, och hjälp!

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Bengt Kille, 34 år

2 812 forumsinlägg

Skrivet:
4 december 2011 kl. 21:00
Bengt Kille, 34 år

Har haft problem med ett par spel, för när jag ska kolla på cut scenes så kan jag inte höra vad dom säger. Vad fan ska jag göra åt detta?!

MakeECGreatAgain 37 år

8 762 forumsinlägg

Skrivet:
5 december 2011 kl. 00:53

Long story short:

Ok, datorlös igen. Jag kan absolut inte rekommendera moderkortet jag köpte utan snarare avråda folk från det. Systemet började starta om sig på måfå med jämna mellanrum. Jag kollade upp nyare versioner av BIOS på ASUS egna hemsida och hittade en nyare som skulle "improve system stability" och körde på den. Nu startar inte datorn alls. Har provat köra två varianter av clear CMOS och plockat ut komponenter och minnen. Inget fungerar. Har sett att andra haft samma problem, och även andra problem med Z68 från ASUS.

Får hoppas att jag får pengarna tillbaka för den här skiten och så beställer jag ett nytt moderkort nästa vecka, möjligtvis från någon annan tillverkare än ASUS. MSI eventuellt.

BAPEsta Kille, 34 år

3 834 forumsinlägg

Skrivet:
5 december 2011 kl. 01:01
BAPEsta Kille, 34 år

Citat från BukkakeTsunami


MSI eventuellt.

Har haft bra erfarenhet av MSI, hade ett moderkort från dem till min stenåldersdator som var en Intel P4 @3,0ghz. Det började inte krångla förrens efter ca 4,5-5år. Samt att deras forum har en sjukt trevlig och hjälpsam anvädarbas. Skulle lätt köra på MSI.

MakeECGreatAgain 37 år

8 762 forumsinlägg

Skrivet:
5 december 2011 kl. 01:35

Just nu kollar jag på ASUS Sabertooth P67 B3 (läst om vissa problem med denna också, men det verkar variera) och MSI Z68A-GD65 G3. Har rådfrågat lite på Sweclockers också eftersom jag aldrig varit i den här situationen innan. Vill ju gärna ha ett kort som är stabilt. Krångel får man väl alltid räkna med förr eller senare men inte vill jag ha något som håller på såhär iaf!

Desto mer jag plockar med komponenterna desto mer oroar jag mig för att annat kommer till skada också.

MakeECGreatAgain 37 år

8 762 forumsinlägg

Skrivet:
5 december 2011 kl. 05:18

Just nu står det mellan dessa tre kandidater:

ASUS P8P67 Deluxe B3
ASUS Sabertooth P67 B3
MSI Z68A-GD65 G3

Har aldrig haft såhär svår beslutsångest. Vill inte gå igenom samma mardrömsscenario igen.

brainrot 33 år

5 867 forumsinlägg

Skrivet:
5 december 2011 kl. 05:29
brainrot 33 år

Jävlar, synd att höra, själv kör jag ALLTID på ASUS (i princip allt jag har i datorn är ASUS, t.om skärmen) och aldrig haft problem, jag har just nu moderkortet P7P55D Deluxe och det flyter på perfekt med mitt i7 860, väldigt lätt att överklocka men behövs verkligen inte.

1156 socket btw

moebb Kille, 33 år

2 422 forumsinlägg

Skrivet:
5 december 2011 kl. 06:05
moebb Kille, 33 år

sabertooth är väl ett solklart val.
Asus har även bra garantier osv.

moebb Kille, 33 år

2 422 forumsinlägg

Skrivet:
5 december 2011 kl. 06:05
moebb Kille, 33 år

Väldigt ofta problem med mobo's vid leverans.
Sånt som händer tbh.

Laserjesus Kille, 36 år

1 230 forumsinlägg

Skrivet:
5 december 2011 kl. 07:25
Laserjesus Kille, 36 år

Citat från BukkakeTsunami


:ASUS P8P67 Deluxe B3

TVEKA INTE. Bra moderkort till bra pris !

MakeECGreatAgain 37 år

8 762 forumsinlägg

Skrivet:
6 december 2011 kl. 10:23

Ska aldrig mer handla på Komplett. Känner mig rånad. De godkände inte ens att jag skickar tillbaka moderkortet så att de själva kan kolla på skiten. Börjar tro att de säljer defekta grejer som de är medvetna om bara för att bli av med dem. 1700 spänn rätt i sjön.

Jag fick ju moderkortet före processorn eftersom processorn inte hade släppts riktigt än. Tydligen gick samtliga garantier ut på den korta tiden.


SKA DET VARA SÅHÄR?


BAPEsta Kille, 34 år

3 834 forumsinlägg

Skrivet:
6 december 2011 kl. 10:32
BAPEsta Kille, 34 år

Tråkig händelse men åh vad jag skrattade åt bilden <3

Alltså det ska ju verkligen inte vara så. All elektronik ska ju ha typ 3års garanti?

MakeECGreatAgain 37 år

8 762 forumsinlägg

Skrivet:
6 december 2011 kl. 10:44

Ingen aning. Tror inte att det är någon idé att börja tjata med Komplett-supporten iaf. Fick stå ut med 40 minuter julmusik igår när jag ringde dem och satt i kö. Supportsnubben sa att det inte skulle vara några problem och att jag säkert skulle få pengarna tillbaka, men att de skulle skicka mail med instruktioner om hur jag skickar tillbaka den först. Idag fick jag mailet och det stod att det blev nekat. Way to ruin the christmas spirit eh?

Om något så vänder jag mig nog till konsumentverket.

brainrot 33 år

5 867 forumsinlägg

Skrivet:
6 december 2011 kl. 10:48
brainrot 33 år

Vänd dig till konsumentverket, alla elektroniska varor har enligt lag garanti i år sålänge du kan bevisa att varan är defekt och inte fungerar.
Jag har jobbat på Apple's tekniska service och fick ta hand om många sådana fall ifrån folk som hade köpt laddare, ipods et.c ifrån mediamarkt och andra stormarknader. när det gäller e-handel (aka komplett) så styrkas det ännu mer.


Konsumentköplagen ger en konsument rätten att reklamera en felaktig vara som köpts av en juridisk person. Reklamationen ska ske i skälig tid, dock senast tre år efter mottagandet av varan. Reklameras varan före sex månader efter mottagandet, är det upp till säljaren att bevisa att felet inte var ursprungligt, medan det efter sex (eller två enligt [11]) månader är köparens uppgift. Konsumentköpslagen gäller inte vid försäljning och köp mellan konsumenter (fysiska personer) eller mellan två företag (juridiska personer).

BAPEsta Kille, 34 år

3 834 forumsinlägg

Skrivet:
6 december 2011 kl. 10:49
BAPEsta Kille, 34 år

Citat från BukkakeTsunami


Ingen aning. Tror inte att det är någon idé att börja tjata med Komplett-supporten iaf. Fick stå ut med 40 minuter julmusik igår när jag ringde dem och satt i kö. Supportsnubben sa att det inte skulle vara några problem och att jag säkert skulle få pengarna tillbaka, men att de skulle skicka mail med instruktioner om hur jag skickar tillbaka den först. Idag fick jag mailet och det stod att det blev nekat. Way to ruin the christmas spirit eh?

Om något så vänder jag mig nog till konsumentverket.


Gör det, det fungerar typ alltid för sånna mindre saker, företag undviker absolut sånna "komplikationer" för en såpass liten sak.

MakeECGreatAgain 37 år

8 762 forumsinlägg

Skrivet:
6 december 2011 kl. 10:53

Jag antar att Komplett förväntar sig att jag ska skicka tillbaka den till ASUS. Men vad skulle de göra? Antagligen försöka laga det eller skicka mig ett nytt likadant, och jag vill inte ha något likadant. Man borde ha möjligheten att byta ut defekta produkter, få tillbaka pengarna och sen kunna köpa ett helt annat kort.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet