Dataspelsutveckling
way?
18 augusti börjar jag på gymnasiet med inriktningen spelutveckling :)
Finns det nån chans överhuvud taget att komma så högt inom spelutveckling att man kan va med om att skapa spel på elit nivå här i sverige? (tänker mig i banna av t.ex. EA, Square Enix och sånna)
Var börjar man? och är det ens möjligt? ):
BiRDFUNERAL
hört talas om starbreeze, dice och massive etc eller?
Citat från BiRDFUNERAL
nope, dice kanske (gjorde bf2?) Hade ingen aning om att det fanns fler :S men jag antar att konkurrensen är rätt stor för att få ett jobb?[/i]
sverige har mycket inom spelutveckling.
och ja det är det nog. programmerare ska dom vilja ha iaf, som tur är ;o
Tänkte promota min utbildning lite.
Går Civilingenjörsprogramet inom spel och programvaruteknik på blekinge tekniska högskola(bth) (http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=PAACP08h).
utbildningen ligger på 300 poäng (5 år) och är helt och hållet spelinriktad. förkunskapskrav är Fysik B, Kemi A och Matematik D.(observera, en av de få civ.ing utbildningar som inte kräver matte E).
utbildningen är inriktad främst mot programmering men element av 3D modelering och ljudteknik innefattas också.
Utbildningen är väldigt bred och innehåller bl.a algoritmoptimering, artificiell intelligens, grafikmotorsprogrammering mm.
Utbildningen är startad av Massive entertainment (http://www.massive.se/), ett svenskt spelföretag bakom bland annat World in Conflict och Ground Control.
BTH har även en 3årigt program inom spelprogramering (http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=DVGSP10h)
och nytt för i år, technical artist - programmet på 3 år, som är mer grafiskt orienterat(http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=UDGTA10h)
Bara o skriva PM om ni har tankar och funderingar!
// Nattregn
Nu går man ju där man går...
Men jaghåller ju faktiskt på mycket med spel design på fritiden.
Jag har 2 färdiga spel i hjärnan som manskulle kunna kladda ner på papper någon gång.
Nattregn: Börjar på technical artist nu om en månad där <: Sökte grafisk design också, men blev nekad D:
Men ska bli nice att börja vålda med scripts och animering
FritteMcFritjoF: Lär dig XNA :D, rolig o lätt designmiljö för att bygga spel.
Kolmodajn: Nice! då får du se till o komma på wonderLAN som vi håller i :D, ett litet trevligt lan på kårhuset nån vecka efter nollningen
Citat från Nattregn
FritteMcFritjoF: Lär dig XNA :D, rolig o lätt designmiljö för att bygga spel.
Kolmodajn: Nice! då får du se till o komma på wonderLAN som vi håller i :D, ett litet trevligt lan på kårhuset nån vecka efter nollningen
de lär ja göra :p
btw, om de används befintliga developmentkits, vilka är det som används? I utbildningen dårå. Man är ju lite sugen på att leka med unreal engine 3 & starcraft 2's fina editor och se vart gränserna sitter.
Vi har unreal licenser på skolan. andra nämnvärda miljöer som ni på TA kommer bekanta er med är Zbrush, Autodesk 3ds max samt maya. sen ska ni få leka med våra grafikmotorer också :P, TA och civ.ing spel gör sina spelprojekt tillsammans
Citat från Nattregn
Vi har unreal licenser på skolan. andra nämnvärda miljöer som ni på TA kommer bekanta er med är Zbrush, Autodesk 3ds max samt maya. sen ska ni få leka med våra grafikmotorer också :P, TA och civ.ing spel gör sina spelprojekt tillsammans
Joo, ja har läst att man kommer arbeta tillsammans med folk från olika delar, designers, programmerare etc. Spelprojektet i trean verkar väldans trevligt
Natteregn, jag kommer aldrig att ha uthållighet stark nog att lära mig programmering.
Synd, men jag har povat.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet