Burka i svenska samhället. Rätt/Fel?
Gravedigger
Kille, 32 år
Citat från HCkid
Förmodligen.
Jag är dock en stolt av de 2 miljoner som inte är det.
Då avslutar vi diskussionen här, för detta visar ganska klart
hur okunnig du är i ämnet.
Gravedigger
Kille, 32 år
Citat från Pojke
Citat från Gravedigger
Citat från HCkid
Är man muslim så är man religiös.
Muslim innebär att man tror på islam. Att tro på islam innebär att vara religiös. Oavsett vilken grad.
Enligt Svenska Kyrkans register så är 7 Miljoner Svenskar registrerade i Svenska kyrkan.
De gör att de räknas som Kristna, tror
du på fullaste allvar att 7 Miljoner Svenskar är troende?
det gör det väl inte?
eller?
Ursäkta 6.7miljoner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_kyrkan#Medlemskap
Gravedigger
Kille, 32 år
Citat från HCkid
Jag är inte döpt, inte konfirmerad och inte någonting sådant blöblåbla.
Alltså är jag inte troende.
De som är döpta och konfirmerade borde då vara religiösa, det är det enda man kan utgå från.
Däremot behöver inte alla döpta vara religiösa då de inte väljer det själv.
Som sagt 6.7 Miljoner Svenskar är inte troende, det vet både du och jag.
Detsamma gäller muslimer.
Gravedigger
Kille, 32 år
Citat från SING
Jag är inte troende, jag utnyttjade svenska kyrkan för presenterna vid konfirmationen (Älskar dig, Derbi Senda Xtreme 04 <3<3<3<3<3)
Jag är med i svenska kyrkan, jag anses vara kristen. Jag lovar, jag ber inte bordsbön.
Nej precis och när jag konfirmerade mig så gjorde de flesta så också.
De flesta som är med i Svenska kyrkan betvivlar jag ber bordsbön ;)
Polisa
30 år
Citat från Sylphid
Du utnyttjade snarare din släkt, men aa, kyrkan förlorar inte direkt något på att du konfirmerar dig oseriöst.
Hade inte kunnat utnyttja min släkt om det inte vore för kyrkan.
Badass jag är!
Men seriöst, tycker det är ett smart drag att konfirmera sig, att få crossmoppen var inte enda anledningen, faktiskt. Ville lära mig om kyrkan innan jag uttalade mig.
Polisa
30 år
Citat från Gravedigger
Citat från SING
Jag är inte troende, jag utnyttjade svenska kyrkan för presenterna vid konfirmationen (Älskar dig, Derbi Senda Xtreme 04 <3<3<3<3<3)
Jag är med i svenska kyrkan, jag anses vara kristen. Jag lovar, jag ber inte bordsbön.
Nej precis och när jag konfirmerade mig så gjorde de flesta så också.
De flesta som är med i Svenska kyrkan betvivlar jag ber bordsbön ;)
Fast jag ljög lite. Jag ville lära mig lite med. HÄHÄ
Gravedigger
Kille, 32 år
Citat från HCkid
Och hasr du källa på det?
På att 6.7 miljoner Svenskar inte är troende?
http://www.pitzer.edu/academics/faculty/zuckerman/Ath-Chap-under-7000.pdf
Polisa
30 år
Citat från Sylphid
Citat från SING
Citat från Sylphid
Du utnyttjade snarare din släkt, men aa, kyrkan förlorar inte direkt något på att du konfirmerar dig oseriöst.
Hade inte kunnat utnyttja min släkt om det inte vore för kyrkan.
Badass jag är!
Men seriöst, tycker det är ett smart drag att konfirmera sig, att få crossmoppen var inte enda anledningen, faktiskt. Ville lära mig om kyrkan innan jag uttalade mig.
Inte riktigt värt att genomgå ett av sakramenten enbart för att man var nyfiken på en tro, och vad menar du med "innan jag uttalade mig"? Uttalade dig om vad?
Asså vad fan tjabbar du nu om? ;_;
Jag ansåg att det var värt det, jag gillar att lära mig och jag var nyfiken.
Jag gjorde det delvis för att kunna >uttala mig i framtiden<.
Fan, jag är för trött för såna som dig. Sluta leta problem
Gravedigger
Kille, 32 år
Citat från SING
Fast jag ljög lite. Jag ville lära mig lite med. HÄHÄ
Vad ville du lära dig då? ;p
Polisa
30 år
Citat från Gravedigger
Citat från SING
Fast jag ljög lite. Jag ville lära mig lite med. HÄHÄ
Vad ville du lära dig då? ;p
Allmänt om vad kyrkan var, hur det funkade, vad symbolerna vid altaret stod för, vem den helige ande var osvosv. Jag är lite kunskapskåt.
Gravedigger
Kille, 32 år
Citat från HCkid
Men snälla. Svensk källa på att det inte är så många i Sverige.
Det är en engelsk studie som behandlar Svenska religiösa.
Till skillnad från din tidigare källa som var en Svensk källa
om Europa.
Gravedigger
Kille, 32 år
Citat från SING
Allmänt om vad kyrkan var, hur det funkade, vad symbolerna vid altaret stod för, vem den helige ande var osvosv. Jag är lite kunskapskåt.
Hade funnits en gilla knippa I would totally have pushed it :(
Gravedigger
Kille, 32 år
Citat från HCkid
Fast den andra var om Sverige. Så. :)
Ska vi jämföra källor på din och min sida? Jag kan börja .. .
Ashbrook, James and Carol Rausch Albright. 1997. The Humanizing Brains: Where Religion
and Neuroscience Meet. Cleveland, OH: Pilgrim Press.
Ashford, Sheena and Noel Timms. 1992. What Europe Thinks. Brookefield, VT: Dartmouth
Publishing Company.
Barret, Justin. 2004. Why Would Anyone Believe in God? Walnut Creek, CA: AltaMira Press.
Barrett, David, George Kurian, and Todd Johnson. 2001. World Christian Encyclopedia.
New York, NY: Oxford University Press.
Berger, Peter. 2001. “Reflections on the Sociology of Religion Today.” Sociology of Religion
62(4):443-454.
Beyer, Peter. 2003. “Social Forms of Religion and Religions in Contemporary Global
Society.” Pages 45-60, in Handbook of the Sociology of Religion, edited by Michele Dillon. New York,
NY: Cambridge University Press.
-----. 1997. “Religious Vitality in Canada: The Complemetarity of Religious Market and
Secularization Perspectives.” Journal for the Scientific Study of Society 36(2): 272-288.
Bibby, Reginald. 2002. Restless Gods: The Renaissance of Religion in Canada. Toronto,
Canada: Stoddart Publishing Company.
-----. 2000. “Canada’s Mythical Religious Mosaic: Some Census Findings.” Journal for the
Scientific Study of Religion 39(2):235-239.
Bondeson, Ulla. 2003. Nordic Moral Climates. New Brunswick, NJ: Transaction Publishers.
Bruce, Steve. 2002. God is Dead: Secularization in the West. Malden, MA: Blackwell
Publishers
-----. 2001. “Christianity in Britain, R.I.P.” Sociology of Religion 62(2):191-203.
-----. 1999. Choice and Religion. New York, NY: Oxford University Press.
Dashefsky, Arnold, Bernard Lazerwitz, and Ephraim Tabory. 2003. “A Journey of the
‘Straight Way’ or the ‘Roundabout Path’:Jewish Identity in the United States and Israel.” Pages
28
240-260 in Handbook of the Sociology of Religion, edited by Michele Dillon, New York, NY:
Cambridge University Press.
Davie, Grace. 2000. Religion in Modern Europe. New York, NY: Oxford University Press.
-----.1999. “Europe: The Exception that Proves the Rule?” pages 65-83. in The
Desecularization of the World, edited by Peter Berger. Grand Rapids, MI: William B. Eerdmans
Publishing Company.
Davis, Nancy and Robert Robinson. 1999. “Religious Cosmologies, Individualism, and
Politics in Italy.” Journal for the Scientific Study of Religion 38(3):339-353.
Demerath, N.J. 2001. Crossing the Gods. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.
Eungi, Kim. 2003. “Religion in Contemporary Korea: Change and Continuity.” Korea
Focus, July-August, 133-146.
Fajnzylber, Oablo, Daniel Lederman, and Norman Loatza. 2002. “Inequality and Violent
Crime.” The Journal of Law and Economics (April):1-25.
Fox, James and Jack Levin. 2000. The Will to Kill. Boston, MA: Allyn and Bacon.
Froese, Paul. 2001. “Hungary for Religion: A Supply-Side Interpretation of the Hungarian
Religious Revival.” Journal for the Scientific Study of Religion 40(2): 251-268.
-----. 2004. “After Atheism: An Analysis of Religious Monopolies in the Post-Communist
World.” Sociology of Religion 65(1):57-75.
Gall, Timothy. 1998. Worldmark Encyclopedia of Culture and Daily Life, Vol.4 (Europe).
Cleveland, OH: Eastword Publications.
Gallup, George and Michael Lindsay. 1999. Surveying the Religious Landscape. Harrisburg,
PA: Morehouse Publishing.
Gil, Robin, Kirk Hadaywa, and Penny Marler. 1998. “Is Religious Belief Declining in
Britain?” Journal for the Scientific Study of Religion 37(3):507-516.
Greeley, Andrew. 2003. Religion in Europe at the End of the Second Millennium. New
Brunswick, NJ: Transaction Publishers.
Grotenhuis, Manfred and Peer Scheepers. 2001. “Churches in Dutch: Causes of Religious
Disaffiliation in the Netherlands, 1937-1995.” Journal for the Scientific Study of Religion 40:4, pages
591-606.
Guest, Kenneth. 2003. God in Chinatown. New York, NY: New York University Press.
Gustafsson, Goran and Thorleif Pettersson. 2000. Folkkyrk och religios pluraism – den
nordiska religiosa modellen. Stockholm, Sweden: Verbum Forlag.
Guth, James and Cleveland Fraser. 2001. “Religion and Partisanship in Canada.” Journal
for the Scientific Study of Religion 40(1):51-64.
Hagevi, Magnus. 2002. “Religiosity and Swedish Opinion on the European Union.”
Journal for the Scientific Study of Religion 41(4): 759-769.
Heritage, Andrew. 2003. World Reference Atlas. New York, NY: Dorling Kindersley
Publishing.
Hiorth. Finngeir. 2003. Atheism in the World. Oslo, Norway: Human-Etosk Forbund.
Hout, Michael and Claude Fischer. 2002. “Why More Americans Have no Religious
Preference: Politics and Generations.” American Sociological Review 67(2):165-190.
Houtman, Dick and Peter Mascini. 2002. “Why do Churches Become Empty, While New
Age Grows? Secularization and Religious Change in the Netherlands.” Journal for the Scientific
Study of Religion. 41(3): 455-473.
Human Development Report. 2004. United Nations
Development Programme. New York, NY: Oxford University Press.
Inglehart, Ronald, Miguel Basanez, Jaime Diez-Medrano, Loek Halman, and Ruud
Luijkx. 2004. Human Beliefs and Values: A Cross-Cultural Sourcebook Based on the 1999-2002 Value
Surveys. Beunos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno Editores.
Inglehart, Ronald, Miguel Basanez, and Alejandro Moreno. 1998. Human Values and
Beliefs: A Cross Cultural Sourcebook. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press.
Ingelhart, Ronald, editor. 2003. Human Values and Social Change. Boston, MA: Brill.
29
Johnstone, Patrick. 1993. Operation World. Grand Rapids, MI: Zondervan Publishing
House.
Kedem, Peri. 1995. “Dimensions of Jewish Religiosity.” Pages 33-62 In Israeli Judaism,
edited by Shlomo Deshen, Charles Liebman, and Mishe Shokeid. London, UK: Transaction
Publishers.
Marwell, Gerald and N.J. Demerath. 2003. “’Secularization’ by any Other Name.”
American Sociological Review 68(2):314-318.
Moaddel, Mansoor and Taqhi Azadarmaki. 2003. “The Worldview of Islamic Publics: The
Cases of Egypt, Iran, and Jordan,” pages 69-89, in Human Values and Social Change, edited by
Ronald Inglehart. Boston, MA: Brill.
Newberg, Andrew and Eugene D’Aquili. 2001. Why God Won’t Go Away: Brain Science and
the Biology of Belief. New York, NY: Ballantine Books.
Norris, Pippa and Ronald Inglehart. 2004. Sacred and Secular: Religion and Politics
Worldwide. New York, NY: Cambridge University Press.
O’Briend, Joanne and Martin Palmer. 1993. The State of Religion Atlas. New York, NY:
Simon and Schuster.
Overmyer, D.L. ,editor. 2003. Religion in China Today. Cambridge, UK: Cambridge
University Press.
Palm, Irving and Jan Trost. 2000. “Family and Religion in Sweden.” Pages 107-120 in
Family, Religion, and Social Change in Diverse Societies, edited by Sharon Houseknecht and Jerry
Pankhurst. New York, NY: Oxford University Press.
Paul, Gregory. 2002. “The Secular Revolution of the West,” Free Inquiry, Summer: 28-34.
-----. 2004. “Testing the Creationist, Secular, and Neutral Hypotheses Against
Quantifiable Societal Health in the Developed Democracies.” Unpublished manuscript.
Persinger, Michael. 1987. Neuropsychological Bases of God Beliefs. New York, NY: Praeger.
Pollack, Detlef. 2002. “The Change in Religion and Church in Eastern Germany After
1989:A Research Note.” Sociology of Religion 63(3):373-387.
.
Dock handlar de inte vem som kan slänga upp mest källor. Då finns det ingen mening med att diskutera, men du förstår min poäng.
Muslimerna är inte något mer religiösa än vad vi är. Sen att att Sverige är påväg att anpassa sig till religiösa och religiös extremism är bara bullshit.
Polisa
30 år
Citat från Sylphid
Poängen var att konfirmationen är en genomgång till:
En mognad i det kristna livet och starkare samhörighet med kyrkan.
Styrka i tron och fördjupad trosinsikt.
Förpliktelse att bära vittnesbörd om sin tro.
Av vad jag läst av det du skrivit så verkar du inte särskilt djupt troende alls, och då anser jag att hela din konfirmation, precis som många andras är rent onödig samt en jakt på diverse gåvor från familjen. Att anskaffa lärdom inom en religion kräver inte direkt att du genomgår deras riter, forska lite i det istället.
"Vad symbolerna vid altaret stod för, vem den helige ande var osvosv. Jag är lite kunskapskåt."
Köp en bok, var lite närvarande vid lektionerna i skolan.
Jag är inte troende efter att gått igenom konfirmationen, jag ser inte min konfirmationstid som total waste of time, inget jag ångrar. Vi hade kul och fick bättre försåelse för troende. Och här, i den lilla incestort där jag konfirmerade mig, här sa i alla fall "folketikyrkan" att det var inte meningen att vi skulle bli troende kristna heller, vi skulle skaffa en uppfattning.
Ovanstående var bara exempel och jag lärde mig en jävla massa mer.
Då har jag väl loosy lärare då, har MVG i religion, fast det bevisar inte så mycket.
Gravedigger
Kille, 32 år
^
Men om jag inte minns fel får man bekänna sig tro under konfirmationsakten?
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet