Betyg.
Okej, jag vet rigt vad jag skriva.
Jag vet som sagt vääääääldigt lite om politik [nu tänker ni säkert - men skit i att skriva här då, ta reda på mer innan du skriver nått].
Men jag vill ba uttrycka min åsikt.
Jag fattar inte varför reinfeldt [lr hure nu stavas] och alla andra politiker ändrar på ditt o datt och en sak som jag stör mig jävligt mkt på e att man kanske ska börja ge ungarna betyg i 1an och uppåt lr vare 5an och uppåt .. ajja det typ varierar
FFS, vi e ba barn, visst jag kan fatta att dom börjar ge betyg i 8an ochsånt men i 1,2,3,4,5???? SJUKT
Man stressar för fan bara upp ungdomarna mer och mer och då blir det mer och mer förvirringar visst kanske itne alla, men stress = en sak som inte är bra för kroppen.
Och mår inte kroppen bra, då mår vi dåligt, och hur känner vi när vi mår dåligt?
JO hängiga, trötta, slitna och orkar inte med ett piss.
Låt ungarna få leka ffs....... -.-'
Tycker bara det är så jävla sjukt, kommer inte på något mer att skriva för är så jävla trött, men aa............. kanske skriver mer någon annan gång?
Det här är faktiskt en av de väldigt få sakerna jag håller med moderaterna om.
Betyg tidigt = Man får in vanan över betyget och slipper betygs nojjan de sista två åren då allvaret vanligtvis slår en i bakhuvet och man måste skärpa sig as snabbt för att klara av betygen.
Citat från Tonkow
håller med Bubblan, fast jag vill helst detta bara för att min syster ska få ett helvete :)
Haha
haha xD men jag tycker bubblan är på rätt spår (Y)
Annars tycker jag att man ska få betyg bara för att man är med på lektionerna... Asså man lär sig ju på olika sätt vissa kommer ihåg sakerna när dom väl behöver det å andra kommer ihåg det när man har de på papper osv
Jag hatar betygsystemet överhuvudtaget. Jag tycker att det bara ska finnas två betyg: godkänt och ej godkänt. Då blir det ingen press. Liksom, då räcker det med att man är med på lektionerna och gör sitt bästa, så har man g^^
Jag tror knappast att de som går i 1an får betygspress.. Det blir en vana för dem och det blir liksom "naturligt".
Jag tycker att IG-MVG systemet är bra, för vissa är helt enkelt intelligentare än andra och borde därför få högre bedömning. Jag tror knappast att någon som har pluggat ashårt och har ett högt IQ vill kategoriseras med någon som bara har varit på lektionerna.
Däremot tycker jag att man ska bedömma efter vad någon kan istället för hur mycket de arbetar.
Ju tidigare desto mer kunskap, det visar statistik för samtliga länder som har tidiga betyg.
Jag gillar att vi inför bokstavsbetyg i en 7-gradig skala istället för nivåbetyg i en 4-gradig skala. Ofta skiljer det alltför mycket kunskaper G-elever emellan men som ändå återfår samma betyg... samt att många VG-elever tenderar att ligga alldeles för nära MVG utan att det avspeglas i betyg, det är offantligt stora skillnader mellan en (VG-) -elev och en (VG+) -elev, och jag ska inte ens ta upp kunskapsskillnaden mellan (G-)- och (G+)-elever (dvs elever som knappt klarar sig och de som är myyycket nära VG), och trots dessa skillnader återspeglas detta in i betygen.
att ge betyg i ettan är ju duktigt löjligt... haha tänk om läraren på utvecklingssamtalen sa ngt som " er dotter kommer tyvär få gå om ettan för hon ritar fruktansvärt fula ankor och hon kan inte stava till banan än" haha det skulle ju vara sjukaZt imo
Citat från Garpenbeck
att ge betyg i ettan är ju duktigt löjligt... haha tänk om läraren på utvecklingssamtalen sa ngt som " er dotter kommer tyvär få gå om ettan för hon ritar fruktansvärt fula ankor och hon kan inte stava till banan än" haha det skulle ju vara sjukaZt imo
Tror knappast att fallet är så. Blir man underkänd så visar det bara lärarna vad som behöver arbetas mer med. Ett otroligt bra system enligt min mening.
Jag tycker det är okej att ändra betygen, så att man får lite tidigare. Men att sätta betyg på 7-åringar.... Vad fan ska det tjäna till? De är BARN, ska man sätta betyg på hur de gungar, eller leker med bilar? Det är sjukt. Men fr, 5an, eller 6an är lagomt att få betyg tycker jag. Då har man chans att påverka ett dåligt betyg, istället för att få ett IG i 9an, och inte kunna ha chans att förbättra det. Får man betyg i 5an, har man ju 4 år till på sig att få högre betyg, ifall man har ett lågt betyg.
Citat från
Men om man börjar med betyget vid tex 3;an då behöver det inte vara något helt seriöst betyg utan bara så man kan se hur eleven presterat, och man behöver inte ens visa eleven betyget, om det inte ligger på krisnivå, sedan tex i 5:an eller 6:an kan man ta i lite med betyget göra det lite "viktigare" helt enkelt genom att dela ut det åå låta föräldrarna se hur det går för eleven i skolan, efter att dom byggt lite i systemet med betyg i 3 år så tror jag det blir en lättnad att komma till 7:an då betyget inte är det VIKTIGASTE, för då kan eleverna börja känna sig "stora" i ett år innan dom seriösa betygen i 8:an kommer där betygen "registreras" fast detta är bara vad jag tycker hehe
Jamen det är ju så det är =P Betyget i 3an kommer inte påverka ens senare liv. Det är somsagt bara ett sätt för lärarna att se hur eleven presterar på olika ämnen =)
betyg är skit, jag ska berätta varför...vi har 2 personer den ena är inte så samrt och den andra är jätte smart, det blir prov och den den dumme ger allt under provet och försöker jätte hårt mens den smarte inte anstränger sej nåt...den dumme får g och den smarte får mvg men vem förkännade egentligen mvg:et ?
inför betyg i 6:an så man fattar att man måste skärpa sig ! ( om man behöver ) XD
jag gillar det. dessutom gillar jag att ungarna som går i 8an nu får nationella proven i b-språk nästa år och dom som går i sjuan får det även i No-ämnena. SWEET! Bror bror kommer ha det tufft thihi
Hahaha, sant!<3
Om de börjar ge betyg så tidigt så är det inga betyg som egentligen gäller utan det är bara för att se om eleven behöver extra hjälp senare, när de kommer upp på högstadiet.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet