Allmän diskussionstråd för gamers
Citat från sattyg
Citat från Poked
Handlar inte om att döda utan om upgrades och loot! eller en scoreboard möjligtvis.
Yes, men varför måste saker dö för att uppnå det? Skulle man inte kunna göra på något annat sätt? Sömnpilar kanske (eller något liknande som skulle funka... åtminstone i teorin)? Varför gör man inte så istället?
för att gör du ett spel byggt på en viss berättelse, ta vilket exempel som helst. sagan om ringen! Klart som fan dom kommer skjuta ihjäl varandra med pilar, man kan ju inte ändra på det bara för att man spelar det.
sen så har väl människor alltid gillat spel. Kolla bara på Rom, nuförtiden kan vi iaf göra det utan att döda varandra på riktigt.
Citat från ErikSchwartz
Citat från sattyg
Läste en bloggpost som ställde sig oförstående till det här med våld och död i spel och film och jag tänkte dra det vidare hit, för att se vad ni har för tankar kring saken. Ni som tycker det är underhållande eller ni som känner att ni vill svara på det ändå:
På vilket sätt är våld och död i spel underhållande, hur kommer det sig att folk tycker detta är nöje? Varför finner man det njutbart och roligt att döda människor/djur/whatever i spel? Helt enkelt: en oförståelse för varför våldsmarknaden är så abnormt enorm följt av en önskan att bli upplyst i detta. "Segerns sötma spelar roll" är otillfredsställande som förklaring, eftersom den kan man smaka av utan våld och död!
Hmm... själv har jag mina tankar kring detta, men de är flummiga och osäkra. What do you say?
Jag tycker att det kan vara underhållande med död i spelens värld, men jag har svårt att förklara varför.
Jag kan sätta mig i en bil i GTA: Vice City och köra på trottoaren i flera kilometer för att sedan gå ur bilen och stå och skjuta folk med ett gevär.
Men tanken på att göra handlingen "IRL" skulle få mig att må dåligt.
Det kanske är för att det är lite förbjudet?
Eller att man får ut lite ilska/irritation genom det?
Ja, det är ungefär så jag också känner. Kan inte heller förklara varför riktigt.
De förslag du nämner tänkte jag också på. Känns som att det är rimligast hm. Överlag verkar människor finna mer underhållning i tragedier och hemska saker, än det motsatta. I alla fall när det handlar om saker som inte riktigt är (eller känns) verkliga. Som spel/film/nyheter som grymheter i Långtbortistan osv. (även om det sistnämnda kanske inte skulle klassas som "underhållning", men drar ju till sig mer intresse).
Citat från FreakSymphony
sattyg: Jag spelar nästan enbart för storyns skull, och att vissa spel har en handling med mycket våld är ingen större sak än en bok eller film med mycket blod och död. Tycker inte det är något större nöje att "döda" någon i ett spel, det är snarare bara en del av spelet som behöver klaras av för att jag ska göra framsteg och se hur storyn fortgår.
Yes jag förstår. Hm. Men eftersom det ändå finns en rätt bred marknad för våld och död osv., så verkar det ju onekligen vara så att det är uppskattat av åtminstone rätt många? Frågan var mest, varför just - och mer eller mindre exklusivt - våld och död? Varför inga andra sätt att ta sig dit man vill, när det kommer till väldigt många spel (finns ju spel som involverar andra sätt)?
Givetvis är det en annan sak när det handlar om ex. krigsspel och liknande. Där kommer man kanske inte undan dödandet, är väl också ett syfte med det. Men i spel som kanske... well, kanske WoW! När man ska dra något random tråkigt quest och hämta något random halsband från något random djur. Varför är den enda lösningen att döda djuret? Istället för att kanske, hm, tämja det? Vara mysig mot det tills det låter dig ta halsbandet? Osv. Ungefär så.
Det enkla svaret är att människor är djuriska till naturen. Vi tycker om våld. Så som Poked sa, se på antikens Rom.
Vi gillar våld, och eftersom det är förbjudet att skada/döda andra i verkligheten vänder vi oss till spel för att få utlopp för sådana drifter.
Citat från Poked
Jo, det är sant. Har man ex. ett krigsspel så är det givet att man kommer behöva döda och liknande. Frågan var väl mer vad som är nöjet i detta. Man förstår ju att folk överlag verkar tycka om det på något sätt (som du nämner, gladiatorerna), men varför tycker de som tycker om det, om det. Hah.
Bara en random fundering, såhär. Eftersom jag var lite lost på words själv när jag läste bloggposten om det. Jag tippar rätt mycket på att det är lite förbjudet IRL och sånt är kanske roligt att kunna leva ut på något sätt. Och att det involverar kanske starkare känslor, mer dramatik, när man dödar någon än om man skulle blåsa en sömnpil i röven på hen.
Citat från Professorn
Det enkla svaret är att människor är djuriska till naturen. Vi tycker om våld. Så som Poked sa, se på antikens Rom.
Vi gillar våld, och eftersom det är förbjudet att skada/döda andra i verkligheten vänder vi oss till spel för att få utlopp för sådana drifter.
Yes, låter väl som att det är rimligt att det blir ett sätt att få utlopp för mer förbjudna tankar/urges eller liknande!
De 35 första sekunderna (ELLER JA, när han börjar snacka, blablabla)
OCH LITE AV DET SISTA
Regarding nostalgia då alltså.
Citat från Upprorsmakare
[you tube]bZvMzyDbidc[/youtube]
De 35 första sekunderna (ELLER JA, när han börjar snacka, blablabla)
OCH LITE AV DET SISTA
Regarding nostalgia då alltså.
Angående Zelda så håller jag med om att OoT inte är lockande efter att man har spelat en sådan polerad diamant som Skyward Sword.
OoT må ha en bra story, men det ser ut som om grafikdesignern var en 85-årig isskulptör.
Indeed!
Om det är något spel som åldrats dåligt så är det fan OoT.
Nu ska Apple försöka och slå ut konsolmarknaden
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article14629856.ab
Citat från OndaHamstern
Nu ska Apple försöka och slå ut konsolmarknaden
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article14629856.ab
Pffft lycka till säger jag bara xD
Citat från Thias
Citat från OndaHamstern
Nu ska Apple försöka och slå ut konsolmarknaden
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article14629856.ab
Pffft lycka till säger jag bara xD
"Wireds teknikkrönikör Lore Sjöberg spår nu att den här utvecklingen kommer leda till att spelkonsoler i framtiden kommer återgå till att bara angå nördar som det var på 80- och 90-talet." Jag små skrattar lite åt den biten i artikeln.
Citat från OndaHamstern
Citat från Thias
Citat från OndaHamstern
Nu ska Apple försöka och slå ut konsolmarknaden
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article14629856.ab
Pffft lycka till säger jag bara xD
"Wireds teknikkrönikör Lore Sjöberg spår nu att den här utvecklingen kommer leda till att spelkonsoler i framtiden kommer återgå till att bara angå nördar som det var på 80- och 90-talet." Jag små skrattar lite åt den biten i artikeln.
Haha garvade också lite smått faktiskt xD
Jag fnissade högt av det där XD
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet