Allmän diskussionstråd för gamers

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Wopsie Kille, 34 år

7 755 forumsinlägg

Skrivet:
4 september 2013 kl. 21:58
Wopsie Kille, 34 år

Tycker ni om hela 'early access' fenomenet som hänt dom senaste par åren?

När vi ändå snackar om att inte spoila eller hypa spel innan dom släppts.

Pan Kille, 45 år

4 141 forumsinlägg

Skrivet:
4 september 2013 kl. 22:00
Pan Kille, 45 år

Apropå skräpspelskänslan: Jag tror att vi underskattar hur obemärkt vi växer ifrån spel(-typer), och hur trötta vi kan bli på spel som liknar allt annat.

E_Schwartz Kille, 35 år

15 873 forumsinlägg

Skrivet:
4 september 2013 kl. 22:02
E_Schwartz Kille, 35 år

Citat från Wopsie


Tycker ni om hela 'early access' fenomenet som hänt dom senaste par åren?

När vi ändå snackar om att inte spoila eller hypa spel innan dom släppts.



Det är ju en logisk utveckling av alla dessa lets plays.
Företagen vet att folk sitter som trollbundna framför Pewpewrkwrpks videos, så då kan dom lika gärna skicka iväg ett av sina spel till honom så att dom kollar på det och lockas till köp!

Tour Kille, 37 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
4 september 2013 kl. 22:02
Tour Kille, 37 år

Citat från Wopsie


Tycker ni om hela 'early access' fenomenet som hänt dom senaste par åren?

När vi ändå snackar om att inte spoila eller hypa spel innan dom släppts.



beror väl på lite. för indiespel/mindre spel (oftast där jag ser fenomenet) så är det väl positivt, de får grym feedback av spelarna själva och får in en slant under development.

Wopsie Kille, 34 år

7 755 forumsinlägg

Skrivet:
4 september 2013 kl. 22:12
Wopsie Kille, 34 år

Men tror ni inte det bidrar hur mycket som helst till den där 'Hypen'¨som alltid kommer innan ett spel släppts?

Förr så hade man ju knappt kontakt med developers, kom ut en Gamer-blaska i månaden där man läste om kommande spel, Visst man kunde bli hypad. Men inte alls på samma sätt med samma detaljer.

Kan ändå förstå det med viss spel, tex Sandbox-spel fungerar det helt utmärkt för, Prison Architect gör det utmärkt med en patch per månad, med nya features.

Men samtidigt så känns det ju bara som att dom mjölkar en produkt och statusen 'BETA' för majoriteten av spelen är ju inte beta, utan bara en halvfärdig variant som (förhoppningsvis) kommer bli färdigt i sinom tid.

Lättare att sälja ett halvfärdigt spel om det har BETA-tag, för då tillåts ju buggarna, det är ju i grund och botten det man gör i BETA, hittar buggar.

Så med andra ord tillåter vi oss själva att köpa spel som inte är färdiga, och därav kommer aldrig hypen levas upp till.

Tour Kille, 37 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
4 september 2013 kl. 22:23
Tour Kille, 37 år

Citat från Wopsie


Men tror ni inte det bidrar hur mycket som helst till den där 'Hypen'¨som alltid kommer innan ett spel släppts?

Förr så hade man ju knappt kontakt med developers, kom ut en Gamer-blaska i månaden där man läste om kommande spel, Visst man kunde bli hypad. Men inte alls på samma sätt med samma detaljer.

Kan ändå förstå det med viss spel, tex Sandbox-spel fungerar det helt utmärkt för, Prison Architect gör det utmärkt med en patch per månad, med nya features.

Men samtidigt så känns det ju bara som att dom mjölkar en produkt och statusen 'BETA' för majoriteten av spelen är ju inte beta, utan bara en halvfärdig variant som (förhoppningsvis) kommer bli färdigt i sinom tid.

Lättare att sälja ett halvfärdigt spel om det har BETA-tag, för då tillåts ju buggarna, det är ju i grund och botten det man gör i BETA, hittar buggar.

Så med andra ord tillåter vi oss själva att köpa spel som inte är färdiga, och därav kommer aldrig hypen levas upp till.



hype för mig byggs inte direkt upp av early access, och de spelen som släpps som early access har ingen direkt hype såvitt jag vet. jag kan ju ta KSP som exempel, ingen direkt hype, snarare så får man chansen att spela ett spel som verkade gött (och är) tidigare än vad man kunde innan, och man kan bidra till utvecklingen av spelet på ett enkelt sätt.

tar vi t ex BF3 så var det fet hype, jag var stört hypead över spelet. de släppte en och annan video då och då, lite intervjuer etc, det är väl snarare så man bygger hype. alpha och beta släpptes visserligen, men dom bidrog inte så värst mycket till spelet i stort då det i prinicip var färdigt bortsett från att det skulle letas buggar, vilket vi spelare då fick göra.

Wopsie Kille, 34 år

7 755 forumsinlägg

Skrivet:
4 september 2013 kl. 22:26
Wopsie Kille, 34 år

Fast KSP är ju ytterligare ett sånt spel, Sandbox ju!

Nästa patch btw, Career mode! WOHO

och Quad påstår själva att deras patcher inte är beta. även fast det heter beta.. ska googla lite vänta.

edit: har tappat bort något på internet.. aja Kanske dyker upp igen!

Tour Kille, 37 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
4 september 2013 kl. 22:29
Tour Kille, 37 år

Citat från Wopsie


Fast KSP är ju ytterligare ett sånt spel, Sandbox ju!

Nästa patch btw, Career mode! WOHO

och Quad påstår själva att deras patcher inte är beta. även fast det heter beta.. ska googla lite vänta.


jo men det är ju också ett indiespel, kanske inte så starkt kapital bakom spelet, inte så mycket erfarenhet och det är lätt att få tunnelseende, där kommer ju early access in i bilden och styr upp vad spelarna vill ha, ger lite kapital för att fortsätta (eller utöka) utvecklingen av spelet och ger lite olika infallsvinklar på spelet.

sånt behöver ju inte ett AAA-spel, där hypear dom upp skiten genom massiva reklamkampanjer under hela utvecklingen i princip så folk nästan kissar på sig innan dom får det i näven, större chans att bli besviken i det läget IMO.

Wopsie Kille, 34 år

7 755 forumsinlägg

Skrivet:
4 september 2013 kl. 22:29
Wopsie Kille, 34 år

Citat från intake


You got a point. Däremot så är det nästan aldrig non-indie developers som släpper early access, utan det gäller främst indie-developers (inte helt uteslutet då såklart, finns många exempel), men jag tror det gynnar spelen så sjukt mycket att spelarna få ta del och ge feedback i tidigt stadie. Minecraft är ett helt underbart exempel på det, där i princip all content fram tills release är spelarnas förtjänst.

Minecraft är ju också ett Sandbox-spel och dom är ju perfekta för early access..


ge annat exempel än sandlådor.

Wopsie Kille, 34 år

7 755 forumsinlägg

Skrivet:
4 september 2013 kl. 22:30
Wopsie Kille, 34 år

Citat från Tour


Citat från Wopsie

Fast KSP är ju ytterligare ett sånt spel, Sandbox ju!

Nästa patch btw, Career mode! WOHO

och Quad påstår själva att deras patcher inte är beta. även fast det heter beta.. ska googla lite vänta.

jo men det är ju också ett indiespel, kanske inte så starkt kapital bakom spelet, inte så mycket erfarenhet och det är lätt att få tunnelseende, där kommer ju early access in i bilden och styr upp vad spelarna vill ha, ger lite kapital för att fortsätta (eller utöka) utvecklingen av spelet och ger lite olika infallsvinklar på spelet.

sånt behöver ju inte ett AAA-spel, där hypear dom upp skiten genom massiva reklamkampanjer under hela utvecklingen i princip så folk nästan kissar på sig innan dom får det i näven, större chans att bli besviken i det läget IMO.


Känns också lite som att KSP har en väldigt niché publik också, och i stort sett alla dears features är ju gamla mods som blivit native, vilket är sjukt bra! För då får vi ju det vi vill ha.

Tour Kille, 37 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
4 september 2013 kl. 22:33
Tour Kille, 37 år

Citat från Wopsie


Citat från Tour

Citat från Wopsie

Fast KSP är ju ytterligare ett sånt spel, Sandbox ju!

Nästa patch btw, Career mode! WOHO

och Quad påstår själva att deras patcher inte är beta. även fast det heter beta.. ska googla lite vänta.

jo men det är ju också ett indiespel, kanske inte så starkt kapital bakom spelet, inte så mycket erfarenhet och det är lätt att få tunnelseende, där kommer ju early access in i bilden och styr upp vad spelarna vill ha, ger lite kapital för att fortsätta (eller utöka) utvecklingen av spelet och ger lite olika infallsvinklar på spelet.

sånt behöver ju inte ett AAA-spel, där hypear dom upp skiten genom massiva reklamkampanjer under hela utvecklingen i princip så folk nästan kissar på sig innan dom får det i näven, större chans att bli besviken i det läget IMO.

Känns också lite som att KSP har en väldigt niché publik också, och i stort sett alla dears features är ju gamla mods som blivit native, vilket är sjukt bra! För då får vi ju det vi vill ha.



jo precis. men kan inte hålla med om att såna saker bygger hype, utan rätt marknadsföring bygger ju hype :)

Wopsie Kille, 34 år

7 755 forumsinlägg

Skrivet:
4 september 2013 kl. 22:44
Wopsie Kille, 34 år

Fast känns som att hype är mer negativt än positivt, för inget lever fan upp till ens hype om något.

Gissa varför HL3 aldrig kommer se ytan............................... fu gaben

Tour Kille, 37 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
4 september 2013 kl. 22:48
Tour Kille, 37 år

hype är ju ofta negativt, då man bygger upp enorma förväntningar på ett spel inför release, och man vet inte riktigt vad man får. många spel blir ju också lite bättre med tiden idag via patcher..

Wopsie Kille, 34 år

7 755 forumsinlägg

Skrivet:
4 september 2013 kl. 22:53
Wopsie Kille, 34 år

Citat från Tour


hype är ju ofta negativt, då man bygger upp enorma förväntningar på ett spel inför release, och man vet inte riktigt vad man får. många spel blir ju också lite bättre med tiden idag via patcher..

lite bättre, men i grund och botten kommer dom alltid suga, om man nu inte gillar spelet från början dvs.

Wopsie Kille, 34 år

7 755 forumsinlägg

Skrivet:
4 september 2013 kl. 22:55
Wopsie Kille, 34 år

btw, imorn ska jag lira nya Hawken patchen med Oculus Rift.. HNNNGGGG



envy me..


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet