Allmän diskussionstråd för gamers
Citat från Herbert_West
http://boallen.com/fps-compare.html
Om man inte ser skillnaden...
Ärligt talat så snackar vi om en marginell skillnad där som sällan påverkar väl utvecklade spel till den grad att det förstör upplevelsen. Genren är också relevant. Högre antal frames kan ge en betydande effekt för spelupplevelsen i renodlad racing, fighting eller andra spel där rörelsehastigheten är konstant hög, men i spel som GTA spelar det mindre roll såvida man inte väljer att spela det i slowmotion av nån anledning - då märks det.
Att offra nöjet och spelvägra de mest eftertraktade titlarna i 6-XX månader för en 30/60-skillnad framstår mest bara bittert och trångsynt. Mina två cent.
Fan vad coolt att man kommer kunna spela som qunari i Dragon Age: Inquisition.
[s][/s]Citat från Herbert_West
http://boallen.com/fps-compare.html
Om man inte ser skillnaden...
Ser ju skillnaden rätt tydligt men det är ju inte 'hackigt' på 30 fps.
Viktigast är att det håller sig stadigt, sen spelar det inte så stor roll imo om det är 30 eller 60 fps (även om 60 fps såklart är flashigare)
Flashigare my ass, allting rör sig mycket jämnare, allting blir mycket mer flytande, vilket per automatik gör det enklare att utföra vissa handlingar i spelen, eg sikta, eller göra combos i fighting spel.
Citat från Wopsie
[s][/s]Citat från Herbert_West
http://boallen.com/fps-compare.html
Om man inte ser skillnaden...
Ser ju skillnaden rätt tydligt men det är ju inte 'hackigt' på 30 fps.
Bah, jag som uttryckt mig dåligt. Det ser i alla fall inte lika flytande ut, och jag som pc elitist med hårdkuk för allt vad PC-master race heter blir ilsk på allt under 60. Så, nöjd?
Nä, klart det inte är lika flytande, det är ju hälften så många bildrutor per sekund. :D
Däremot så kan man ju se klar skillnad mellan 30fps och 120fps. :D
I wish I could 120....
And I REALLY wish I could 120 i Planetside 2......
Det är också värt att nämna skillnaden mellan konsolframes och PC-frames. Konsoler har alltid den fördelen att spelen streamlinas utan nedsaggning av bakgrundsprogram och gigantiska OS. Många upplever att PC-lir i 30 fps känns mycket osmidigare än konsolernas motsvarigheter, förmodligen för att frameraten hoppar omkring mer på PC.
Därför blir det skevt att likställa upplevelsen av PC-frames med konsoler.
Om frameraten är låst på 30 fps är den ju 30 fps oavsett. Kan man ha mycket högre på PC men väljer att cappa den där ändå fluktuerar den inte. Det beror förmodligen snarare på att man i regel sitter närmre sin datorskärm än TV, att i princip alla konsolspel alltid har inbygd motion blur, och att kontrollen för spel på PC (förutsatt att man använder tangentbord/mus) är betydligt snabbare och precis än om man spelar med en handkontroll som inte ger en lika direkt och precis input. För att inte tala om att konsolspel är designade för att se bra ut på 30 fps (om de inte har högre, dvs).
Jag ser det som troligare att det beror på en kombination av ovanstående snarare än att 30 fps inte är 30 fps på PC.
^
Well, jag är ingen expert men i alla forum jag trampat in i så nämns framedroppen som en vanlig orsak till hackighet på PC. Det spelar ingen större roll dock, oavsett så borde man inte tro att 30 fps på PC känns lika illa på konsol.
c-console masterrace
Nog är framedrops också en bidragande faktor, åtminstone om man spelar ett krävande spel på en dator som inte riktigt är stark nog (eller med för höga settings) så datorn inte pallar att hålla en stadig framerate i alla delar av spelet. Det lär dock inte vara en faktor om man kan spela spelet på en stadig frame rate. Sitter man på 40 fps och det skulle gå upp eller ner lite skulle man nog inte märka mycket, men sitter man och spelar t.ex. Metro: Last Light och just och pass klarar 30 fps lär men få en del hackiga stunder där mycket händer samtidigt. Jag är dock inte helt säker på att bakgrundsprocesser skulle påverka det nämnvärt (om man inte får slut tillgängligt RAM eller något sådant).
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet