TRANCEheadHoneys blogg



Tjej, 32 år. Bor i Stockholm, Stockholms län. Är offline

TRANCEheadHoney

Senaste inläggen

H.Å.R
13 juni 2011 kl. 17:19
....FY FAN VAD JAG ÄR BRA~ ! | Skåne <3
7 juni 2011 kl. 18:09
Århundradets första inlägg! (ett intressant sådant med!
21 april 2011 kl. 07:49
Underbara färger <3
13 februari 2011 kl. 19:52
dans
31 januari 2011 kl. 21:54
BDB-allert !
12 januari 2011 kl. 14:06
Shy Keenan | Child Molester
5 januari 2011 kl. 23:02
Piercing | Lyrics
4 januari 2011 kl. 00:27
Cocaine
1 januari 2011 kl. 23:16
tjejer
31 december 2010 kl. 20:02
Visa alla

Psykoanalytiska skolor

Tankar och åsikter om olika psykoanalytiska skolor

Behavioristiska skolan:
* Studerar människans iakttagbara beteenden, inte hennes inre.
* Psykologer skulle göra experiment, observationer, mätningar för att utveckla metoder för tt förutsäga och påverka människors beteende.
* Människors och djurs beteende beskrivs som -> responser på olika stimuli --> vi styrs utifrån inte inifrån.
* Pavolos hundar; Hunder gers mat samtidigt som en klocka plingar. Plingar sedan in klockan utan att ge hunden mat --> salivutsöndring sker iaf.


Psyoanalytiska skolan:
* Behaviorismens motpol.
*Studerar människans inre. Inte bara det hon är medveten om, utan mest det omedvetna -> behov och känslor hon själv inte är medveten om.
*Menar att människan styrs inifrån - sruderar henns inre liv för att förstå varför hon reagerar pch beter sig som hon gör.
Utånspunkter;
*människanspsyke utvecklas genom hela livet.
*allt som sker i psyket har sina orsaker
*dessa orsaker finns ofta på ett omedvetet plan

¤ Detet -> här finns våra drifter. Sexuella + aggressiva drifter.
¤ Överjaget -> vårt samvete. Normer och ideal vi lärt oss som barn + omvärldens krav. Har en styrande och dömande funktion.
¤ Jaget -> medlaren mellan detet och överjaget. Anpassar vårt beteende till omvärldens krav.


Humanistiska skolan:
* Sruderar människans inre.
* Människan utvecklas ständigt, driven av en inre, psykisk energi.
* Skolan avvisar tanken att vi främst styrs av omedvetna driftsimpulser och konflikter mellan dessa och omvärldens krav.
* Varje människa är en fri och unik varelse, som själv både kan och bör ta ansvar för sitt liv.
*Håller inte med behaviorismen -> at mönniskan styrs av yttre stimulans.
* Vill leva sig in i hur människor själva upplever sin situation och förstå varför de känner och beter sig som de gör.

Kognitiva skolan:
* Betonar människors intelektuella funktioner: Preceptionen, fömågan att tänka och lära sig saker och förmågan att minnas.
* Har mycket gemensamt med den humanistiska skolan, men även med behaviorismen.
* Vi själva kan styra våra känsloreaktioner och beteenden, åtminstone till en del.
* Hur vårt liv bli beror ganska mycket på vårt eget sätt att tänka - inte bara våra drifter eller yttre omständigheter.
* Jämför människor med datorer, en informationsbehandlare -> informationen som matas in påverkar det som kommer ut.

Detta och lite till har jag prov på imorrn >w<
Intressant så det ska nog gå bra <3

PuSs <3


Logga in för att kommentera